سیری در عرفات همراه با زائران اسرار حج مشهد مقدس سیری در عرفات همراه با زائران اسرار حج مشهد مقدس سیری در عرفات همراه با زائران اسرار حج مشهد مقدس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سیری در عرفات همراه با زائران اسرار حج مشهد مقدس سیری در عرفات همراه با زائران اسرار حج مشهد مقدس سیری در عرفات همراه با زائران اسرار حج مشهد مقدس سیری در عرفات همراه با زائران اسرار حج مشهد مقدس سیری در عرفات همراه با زائران اسرار حج مشهد مقدس

سیری در عرفات همراه با زائران اسرار حج مشهد مقدس

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌رضایی تهرانی در سلسله همایش اسرار حج خاطرنشان کرد: صحرای عرفات محل شناخت خداوند، امام و وظیفه الهی است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجه الاسلام و المسلمين رضايي تهراني كه در جمع زائران حج تمتع كه در عرصه ميدان شهداي مشهد سخن مي‌گفت، افزود: حاجي وقتي وارد سرزمين خدا مي‌شود، ابتدا خداوند او را با عمره تمتع ميهمان مي‌كند. در ميقات محرم، طواف، نماز طواف، سعي صفا و مروه و بعد تقصير مي‌كند. اين پذيرايي ابتدائي است، و تا زماني كه مهلت دارد حج تمتع را انجام دهد، به نماز و طواف مستحبي مي‌پردازد.
وي افزود: اعمال حج تمتع از روز نهم ذيحجه شروع مي‌شود و مستحب است محرم از مسجدالحرام ، آماده حركت به سمت عرفات شود. خداوند پس از پذيرايي، ميهمان خود را از حرم بيرون مي‌كند و كم‌كم او را آماده مي‌كند، قريش وقتي مي‌خواستند حج انجام دهند از مشعر شروع مي‌كردند، ولي پيامبر (ص) از عرفات شروع كرد.
وي تصريح كرد: حاجي درمجموع ۱۸ عمل انجام مي‌دهد تا حاجي شود. اولين نكته آن است، اين‌كه چرا به سرزمين عرفات، عرفات گفته‌اند، روايات درمجموع بيان مي‌كند دو عنصر معرفت دارد، عرفات محل شناخت خدا، شناخت رهبر الهي، امام و ديگري شناخت وظيفه است.
وي خاطرنشان كرد: بخش دوم عنصر اعتراف است، اعتراف به بندگي و اعتراف به قصور گناهان است. همه اعمال، منافعش مال ماست. هرچقدر سطح عمل بالاتر، معرفت آن نيز بيشتر است. خداوند ما را در حرم محرم مي‌كند، بعد مي‌گويد بيرون حرم رويد تا فضاي به دست آوردن معرفت در شما بيشتر شود. رضايي تهراني در ادامه گفت: اگر انسان در وادي عرفه از خداشناسي و امام شناسي غافل شد و اين رمز را دريافت نكرد، يك حج سوري خواهد داشت. حاجي در عرفات هيچ عمل واجب ندارد، همين‌كه حضور داشته باشد، كافي است، منتهي اين حضور را بامعرفت افزايي، دعا و استغفار به حداكثر برساند.
وي افزود: در عرفات انسان مستعد پرواز بلند خودش در حج مي‌شود، قيمت حج هركسي به عيار عرفات آن است، شب و روز عرفات را از لحظه اعلام نيت در نظر داشته باشيد، حواستان جمع باشد، بالاترين‌ها را داشته باشيد.
وي تصريح كرد: خيلي‌ها تشرف به امام زمان را در عرفات داشته‌اند، گوشه‌اي را براي خودتان پيدا كنيد، دعا كنيد خدايا دست‌خالي از عرفات نروم، تمرين عشق، دعا و مناجات را داشته باشد.
وي خاطرنشان كرد: اگر حواستان جمع باشد، خيلي‌ها در گوشه و كنار حرم و عرفات حضرت بقيه‌الله (عج) را زيارت كردند، امير حاج واقعي حضرت صاحب‌الزمان (عج) است كه در اين سرزمين حضور دارند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران