خود تحریمی «حج» به نفع کیست؟ خود تحریمی «حج» به نفع کیست؟ خود تحریمی «حج» به نفع کیست؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
خود تحریمی «حج» به نفع کیست؟ خود تحریمی «حج» به نفع کیست؟ خود تحریمی «حج» به نفع کیست؟ خود تحریمی «حج» به نفع کیست؟ خود تحریمی «حج» به نفع کیست؟

خود تحریمی «حج» به نفع کیست؟

خدمات حج معمولا توسط شرکت خصوصی انجام می‌گیرد و عواید عمومی حج نیز معمولاً صرف توسعه حرمین مکه و مدینه می‌شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، پايگاه خبري تحليلي «پارس» به نقل از مهدي مسائلي مدرس حوزه علميه اصفهان در يادداشتي براي «پارس» نوشت:
تقابل عربستان سعودي با جمهوري اسلامي ايران هر روز ابعاد جديدي به خود مي‌گيرد و دولت سعودي تمام ظرفيت‌هاي مالي و سياسي خويش را در اين جهت به كار بسته است. اما در داخل كشور براي بعضي، اولين گزينه‌ تقابلي با عربستان سعودي تحريم حج از سوي جمهوري اسلامي است. اين افراد با تصويرگري جنايات آل سعود در يمن، عوايد حج را نوعي كمك مالي به استمرار اين جنگ مي‌دانند. بعضي نيز با يادآوري حادثه تلخ منا شرايط امنيتي زائران ايراني را در حج بحراني جلوه مي‌دهند و حفظ عزت زائر ايراني را در تحريم حج مي‌بينند.
در برابر اين اعتراضات توجه به چند نكته قابل تأمل است:
1. چرا بايد در برابر اقدامات سياسي و مذهبي عربستان بر ضد جمهوري اسلامي ايران منفعل عمل كنيم؟!
در شرايطي كه عربستان تمام تلاش خويش را به كار بسته تا ايران را از بدنه امت اسلامي جدا كند و در انزواي كامل قرار دهد، خود تحريمي حج توسط ايران به نفع كيست؟!
امروز افزون بر قدرت مالي عربستان سعودي، كه با آن به تطميع سران كشورهاي مي پردازد، امكانات رسانه‌اي كشورهاي اسلامي نيز در خدمت سعودي هاست تا به كمك آن، افكار امت اسلامي را مديريت كنند، پس اينگونه نيانديشيم كه تحريم حج توسط ايران، ماهيت مزدورانه عربستان سعودي را بر مسلمانان آشكار مي كند!
2. از نگاه مذهبي هم سفر حج تبليغي گران بها براي شيعه است كه بدون هيچ هزينه و حتي تبليغ علني، و تنها با رفت و آمد به اماكن مقدس اسلامي و حضور در اجتماعات عبادي مسلمانان، مي تواند بسياري از حجاب ها و دشمني هاي مذهبي و فرقه اي را مرتفع كند.
اما تحريم حج توسط ايران به نوعي تاييد سخنان عربستان درباره ايران و شيعه است، آنها در صددند شيعه را فرقه اي جدا شده از اسلام نشان دهند و با خودتحريمي حج ما نيز با آنها در اين مسير همراهي خواهيم نمود. آن‌گونه كه مراسم اربعين را كه اختصاصي شيعه است هر سال با شكوه تر برگزار نموده و در مقابل مراسم حج را تحريم مي كنيم و اين چنين به غرض ورزان اجازه مي دهيم تا اين شايعه را گسترش دهند كه شيعيان كربلا و اربعين را جايگزين مكه و حج كرده‌اند!
3. حج فريضه‌اي است كه قرآن بارها از مناسك آن با عنوان شعائر الهي ياد كرده است و عظمت آن بر آگاهان پوشيده نيست. چنان چه پيامبراسلام صلي الله عليه و آله در جريان صلح حديبيه، در شرايطي كه مكه در اختيار مشركين بود و مسلمانان با آنها در شرايط جنگي بودند، قصد انجام حج عمره نمودند. ولي با ممانعت مشركين روبرو شده و پس از كشمكش‌هاي فراوان، با مشركين پيمان صلحي را منعقد نمودند كه به‌موجب آن، مسلمانان در آن سال بدون زيارت خانه خدا به مدينه بازگشتند و سال بعد با شرايط امنيتي خاص و محدوديت‌هاي فراوان، وارد مكه شدند و عمرة القضا را به جاي آوردند.
در شرايطي كه با مذاكرات انجام شده عربستان سعودي متعهد به حفظ امنيت زائران ايراني است و مسئولان نيز تمهيدات لازم را براي دوري زائران ايراني از حوادثي همچون حادثه منا به كار بسته‌اند، آيا مي‌توان با القاي عدم امنيت زائران ايراني فريضه مهم حج را تعطيل نمود؟! بي‌ترديد اگر مسئولين حج ايران، مديريت لازم را در نقل و انتقال زائران و برگزاري حج به كار ببندند، عربستان سعودي طبق تعهدات موجود نمي‌تواند مشكل امنيتي براي زائران به وجود آورد.
4. خدمات حج معمولا توسط شركت خصوصي انجام مي‌گيرد و عوايد عمومي حج نيز معمولاً صرف توسعه حرمين مكه و مدينه مي‌شود.
افزون بر اين، حكومت پادشاهي عربستان سعودي در راستاي تشديد خصومت‌ها و جنگ‌هاي فرقه اي دنياي اسلام و مقابله با ايران هزينه‌هاي هنگفتي مي كند كه عوايد سفر حج ايرانيان نسبت به آن بسيار اندك است. پس تحريم حج نمي‌تواند مانعي در برابر سياست جنگ‌طلبانه آل سعود باشد، بلكه همان‌گونه كه پيش از اين بيان شد، نوعي همراهي با سياست هاي دولت سعودي است.


| شناسه مطلب: 68771




شبهات حج تمتع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران