کتاب میقات‌های حج و عمره منتشر شد کتاب میقات‌های حج و عمره منتشر شد کتاب میقات‌های حج و عمره منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کتاب میقات‌های حج و عمره منتشر شد کتاب میقات‌های حج و عمره منتشر شد کتاب میقات‌های حج و عمره منتشر شد کتاب میقات‌های حج و عمره منتشر شد کتاب میقات‌های حج و عمره منتشر شد

کتاب میقات‌های حج و عمره منتشر شد

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت کتاب میقات های حج و عمره را به قلم حجت الاسلام روزبه برکت رضایی منتشر و روانه بازار نشر کرد.

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع رساني حج، گروه فقه و حقوق پژوهشكده حج و زيارت با هدف ارتقاع سطح علمي و آشنايي روحانيون با مباحث مهم و كاربردي فقه‌الحج، كتاب ميقات هاي حج و عمره را به قلم حجت الاسلام روزبه بركت رضايي تدوين كرده است.
در ديباچه اثر آمده است: حج از اركان دين مبين اسلام است. مباحث فقهي اين فريضه الهي داراي پيچيدگي و گستردگي خاصي است تا جايي كه امام صادق(ع) فرمود: «خانه‌اي كه دو هزار سال قبل از حضرت آدم فرشتگان پيرامون آن طواف مي‌كرده‌اند انتظار است مسائل آن در چهل سال پايان يابد؟!»
رسالت فقه تعيين تكليف مكلفين و بازشناسي اين رسالت از خلال متون ديني وظيفه كارشناسان ديني است. ضرورت آشنايي با احكام و موضوعات فقهي حج، به ويژه براي دانش‌پژوهان و راهنمايان حجاج بيت الله الحرام امري روشن است.
نويسنده در اين نوشتار به تبيين يكي از مباحث مهم و كاربردي فقه‌الحج، با عنوان «ميقات‌هاي حج و عمره» پرداخته و با جمع‌آوري اقوال و ادله فقها به بررسي و جمع‌بندي تفصيلي اين پژوهش فقهي همت گمارده است.
در اين باره در مقدمه كتاب مي خوانيم: «حج» يكي از فروعات مهم دين مبين اسلام است، همه ساله ميليون‏ها مسلمان از گوشه و كنار جهان براي انجام مناسك حج و عمره و عبادت پروردگار متعال به دور كعبه گرد مى‏‌آيند.
قرآن كريم تقريبا به همه مباحث اصلي و مرتبط با حج و عمره به اجمال يا تفصيل اشارت داشته تا جايي كه از مجموع 6236 آيه قرآن، بيش از 120 آيه به عنوان «آيات الحج» لقب گرفته است.
مشخص كردن زواياى مناسك و از جمله، «مواقيت» از مباحث مهم حج و عمره است؛ چه آنكه به اقتضاي قاعده ميقاتيه، هر كسي انجام مناسك را اراده كند، در صورتي كه به يكي از ميقات‌ها برسد، احرام بر او واجب مي‌شود و مجاز نيست بدون احرام از ميقات عبور كند؛ از اين رو، همه قاصدين حج و عمره در ابتدا براي احرام با مبحث ميقات روبرو خواهند بود و به‌طور كلي اين مسأله مورد ابتلاى همگان است. مهم‌تر آنكه، در حالت اوليه نمي‌توان قبل و يا بعد از ميقات احرام بست. بنابراين، بايد به درستي گستره احكام، و زواياي مواقيت تبيين گردد.
تعيين مواقيت، ريشه در روايات معصومين(ع) دارد؛ چه آنكه رسول گرا‌‌مي‌اسلام(ص) خود مواقيت را مشخص فرموده‌اند. اغلب فقهاي گران‌قدر از زمان مرحوم «كليني» تاكنون، به مسئله مواقيت حج و عمره پرداخته و فتواى خود را اعلام كرده‌اند. برخي تنها فتواي خويش را در حكم و موضوع بيان كرده‌‌اند و برخي ديگر اجمالاً روايات مسئله را آورده‌اند. گروهي ديگر به تفصيل، به استنباط حكم و موضوع و تبيين آن پرداخته‌اند. بدين سان، جاي طرح بحثي مستقل با توجه به مباني، مدارك و اقوال به‌ويژه براي پژوهشگران و روحانيون فرهيخته خالي بود.
در اين نوشتار، مواقيت حج و عمره براي مكلفيني كه از داخل مكه - مردم مكه، مسافران مقيم و زائران-، خارج مكه و يا افرادي كه منازلشان بين حرم و مواقيت بوده‌، بررسي شده است؛ همچنين بحث احرام از هم راستاي ميقات‌‌ها طرح و ديدگاه‌‌هاي فقهاي عظام(رضوان الله عليهم) در هر مسئله به تفكيك بيان شده است.
در اين پژوهش درباره استدلال‌‌هاي فقهي هر موضوع با توجه به پيشينه تاريخي، اقوال گوناگون و فقه مقارن، بحث و البته در نهايت با جمع بندي ادله، نتيجه گيري نهايي و ديدگاه مختار بيان شده است.
با توجه به اينكه درباره مسائل ميقات‌هاي «ذي الحليفه»، «عقيق» و «جحفه» از اولياي دين: روايات متعدد و به‌ظاهر متعارض و با مدلول‌هاي مختلف، به ما رسيده و يا در بحث موضوع شناسي و حقيقت «محاذات»؛ تعدد آرا و اقوال در حكم و موضوع وجود دارد؛ در بخشي از مطالب كتاب به تبيين اصل حكمِ هر يك از مواقيت با نگاهي به اقوال و ادله هركدام و جمع‌بندي فقها درباره آن پرداخته شده است.
موضوع شناسي فقهي حج نيز از نيازمندي‌‌هاي اوليه احكام حج است كه تلاش شده در اين كتاب در حد توان بدان پرداخته، زواياي پنهان آن آشكار شود.
مؤسسه فرهنگي هنري مشعر، وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، به تازگي كتاب ميقات هاي حج و عمره را به قلم حجت الاسلام روزبه بركت رضايي در قطع رقعي و 279 صفحه باشمارگان 1000 نسخه و به قيمت 15400 تومان منتشر و روانه بازار نشر كرده است.
تمامي آثار و كتابهاي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت را مي توان آنلاين و رايگان از كتابخانه تخصصي پايگاه حج دريافت كرد.




نظرات کاربران