رهبرانقلاب: عید فطر ذخیره‌ تمام نشدنی وحدت و معنویت مسلمانان در طول تاریخ رهبرانقلاب: عید فطر ذخیره‌ تمام نشدنی وحدت و معنویت مسلمانان در طول تاریخ رهبرانقلاب: عید فطر ذخیره‌ تمام نشدنی وحدت و معنویت مسلمانان در طول تاریخ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رهبرانقلاب: عید فطر ذخیره‌ تمام نشدنی وحدت و معنویت مسلمانان در طول تاریخ رهبرانقلاب: عید فطر ذخیره‌ تمام نشدنی وحدت و معنویت مسلمانان در طول تاریخ رهبرانقلاب: عید فطر ذخیره‌ تمام نشدنی وحدت و معنویت مسلمانان در طول تاریخ رهبرانقلاب: عید فطر ذخیره‌ تمام نشدنی وحدت و معنویت مسلمانان در طول تاریخ رهبرانقلاب: عید فطر ذخیره‌ تمام نشدنی وحدت و معنویت مسلمانان در طول تاریخ

رهبرانقلاب: عید فطر ذخیره‌ تمام نشدنی وحدت و معنویت مسلمانان در طول تاریخ

عید فطر ذخیره‌ ای تمام نشدنی در طول تاریخ است، از این ذخیره، دو چیز باید مورد استفاده مسلمان ها قرار گیرد، اول، وحدت و نزدیکی مسلمین است و دوم توجه به معنویت در دنیای اسلام است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از شبستان، خداوندي كه در تمام لحظات براي زندگي همراه با سعادت و كمال انسان مخلوق خويش برنامه دارد در پايان ضيافت يك ماهه نيز ميهمانان درگاه ربوبي خود را دست خالي بدرقه نمي كند بلكه با قرار دادن روزي به نام عيد فطر ميهمانان خويش را در جشني سراسر نور و سرور دعوت مي كند تا اندوه فراق از ماه رمضان اندكي در دل هايشان كاهش يابد.
عيد سعيد فطر كه از اعياد بزرگ مسلمانان است علاوه بر تاكيد در آيات و روايات در نگاه بزرگان و انديشمندان نيز از جايگاهي والا برخوردار است و انجام اعمال آن به شدت مورد تاكيد قرار گرفته است از اين رو و براي آشنايي هرچه بيشتر مخاطبان با فضائل، كرامات و ضرورت بجاي آوردن اعمال اين عيد بزرگ روزه داران الهي بيانات رهبر معظم انقلاب در اين زمينه به علاقه مندان ارائه مي شود.
واجب است كه هر كس براي خود و هر كدام از عايله‌اش، تقريباً به قدر سه كيلو از قوت غالب ادا كند. قوت غالب يعني آن چيزي كه مردم غالباً از آن براي تغذيه استفاده مي كنند، مثلاً گندم.(1)
شب عيد فطر فطريه از غروب روز آخر ماه – يعني شب عيد فطر – به عهده‌ مكلف مي آيد و احتياط اين است كه آن را قبل از اداي نماز عيد فطر براي كسي كه در نماز عيد فطر شركت خواهد كرد و آن را به جا خواهد آورد تأديه كند. بنابراين اگر شما امشب حساب كنيد كه چقدر به عهده شماست و پولش را كنار بگذاريد و فردا صبح قبل از آن كه به نماز عيد برويد، آن را ادا كنيد، بهترين وجه است. البته اگر در آن موقع ادا نكرديد، بعد از نماز عيد فطر هم ادا كنيد، ايرادي ندارد.(2) نماز با فضيلت عيد فطر نماز بسيار بافضيلتي است. در اين نماز، دعا، تضرع، گريه و توجه به خداست. نماز عيد فطر، خوب نمازي است.... تمام عبادات براي اين است كه تربيت بشويم و پيش برويم.(3). ماه رمضان با همه عظمت و كرامت و فضاي انباشته از رحمتش سپري شد و مردم مسلمان در سراسر عالم در اين ماه به بركت روزۀ روزها و توسل و دعا و ذكر و تلاوت قرآن، دل ها و جان هاي خود را نوراني تر و به خدا نزديك تر كردند.
عيد فطر يكي از عظيمترين مناسبت هاي اسلامي است. دنياي اسلام روز عيد فطر را به معناي حقيقي عيد مي گيرند و اين چيزي است كه اسلام براي امت اسلامي خواسته است. «جعله الله لكم عيدا و جعلكم له اهلا» خداوند متعال امروز را براي امت اسلامي عيد قرار داد و آنها را شايسته اين عيد دانست. ... ما بايد از اين هديه‌ي الهي استفاده كنيم، هم استفاده شخصي به معناي راه دادن نور معرفت و توبه و انابه به دل هاي خودتان كه اگر از عالم معرفت و محبّت الهي دريچه اي بر روي دل هاي خودمان باز و اندرون خود را نوراني كنيم، بسياري از تاريكي ها و گرفتاريهاي دنياي بيرون هم حل خواهد شد، چون دل انسان‌هاست كه سرچشمه‌ي خوبي‌ها و بدي‌هاست.(4)
عيد فطر روز پاداش گرفتن و رويت رحمت الهي بعد از ماه رمضان عيد فطر روز پاداش گرفتن و رؤيت رحمت الهي بعد از ماه رمضان است، بحمدالله ماه رمضان را كه ماه صبر صلات بود، با عافيت گذرانديد و خداي متعال، با دعا و ذكر و مناجات شما را به اداي فريضه روزه و توسل و خشوع در مقابل حضرت حق موفق كرد. امروز روزي است كه انشاءالله خداي متعال پاداش شما را عنايت خواهد كرد. شايد يكي از بزرگترين پاداش هاي الهي اين باشد كه خدا همه ما را موفق كند تا بتوانيم وسيله رحمت الهي را تا ماه رمضان آينده براي خودمان باقي بداريم.... درس ماه رمضان را براي دوره سال فرابگيريم، اين مي‌شود يكي از بزرگترين پاداش هاي خداوند كه توفيق اين چنيني را به ما بدهد. رحمت و رضا و قبول و عفو و عافيت را از خداي متعال طلب كنيم اين در حقيقت عيد واقعي خواهد شد.(5)
عيد سعيد فطر، مراسمي معنوي و بين المللي عيد سعيد فطر شايد برجسته‌ترين خصوصيتش اين است كه مراسمي معنوي و بين‌المللي است. اين رسم بين‌المللي جنبه معنوي بارز و نماياني دارد. در دعاي قنوت عيد فطر مي خوانيم، [اسئلك بحق هذا اليوم الذي جعلته للمسلمين عيدا و لمحمداً صلي الله عليه و آله ذخراً و شرفاً و كرامه و مزيدا] عيد همه مسلمانان و مايه شرف اسلام و پيامبر اسلام و عزّت اسلام و ذخيره‌يي تمام نشدني در طول تاريخ است. با اين چشم به عيد سعيد فطر نگاه كنيم. امروز ملّت اسلامي بزرگ ما به اين ذخيره نيازمنديم. از اين ذخيره، دو چيز بايد مورد استفاده مسلمان ها قرار گيرد، اول، وحدت و نزديكي مسلمين است و دوم توجه به معنويت در دنياي اسلام است. در دنياي اسلام هر دو عامل تكامل بخش و پيشبرنده مورد خدشه قرار گرفته است.(6)
پي نوشت : 1- از بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با مردم 6/2/69 2- از بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با مردم 6/2/69 3- از بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با مردم 6/2/69 4- از بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با كارگزاران 25/9/80 5- از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با كارگزاران 25/9/80 6- از بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با مسئولان 7/10/79




نظرات کاربران