مدیرکل امور مرزی وزارت کشور خبر داد:

آغاز صدور روادید زائران اربعین از 11 شهریور مدیرکل امور مرزی وزارت کشور خبر داد:

آغاز صدور روادید زائران اربعین از 11 شهریور مدیرکل امور مرزی وزارت کشور خبر داد:

آغاز صدور روادید زائران اربعین از 11 شهریور بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مدیرکل امور مرزی وزارت کشور خبر داد:

آغاز صدور روادید زائران اربعین از 11 شهریور مدیرکل امور مرزی وزارت کشور خبر داد:

آغاز صدور روادید زائران اربعین از 11 شهریور مدیرکل امور مرزی وزارت کشور خبر داد:

آغاز صدور روادید زائران اربعین از 11 شهریور مدیرکل امور مرزی وزارت کشور خبر داد:

آغاز صدور روادید زائران اربعین از 11 شهریور مدیرکل امور مرزی وزارت کشور خبر داد:

آغاز صدور روادید زائران اربعین از 11 شهریور
مدیرکل امور مرزی وزارت کشور خبر داد:

آغاز صدور روادید زائران اربعین از 11 شهریور

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور و دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به توافق‌های انجام شده میان هیات ایرانی و عراقی برای برگزاری مراسم اربعین حسینی امسال گفت: از 11 شهریورماه سفارت و کنسولگری‌های عراق در ایران صدور روادید برای زائران کشورمان را آغاز می‌کنند

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور؛ مجيد آقابابائي در گفتگو با اين پايگاه درباره سفر هياتي عراقي به تهران براي مذاكره درباره نحوه برگزاري مراسم اربعين امسال اظهار كرد: هياتي با مسئوليت معاون وزير كشور عراق و همراهي مسئولان امنيتي و نظامي و وزارت خارجه اين كشور براي مذاكره درباره مراسم اربعين به تهران آمدند كه سفير اين كشور در تهران هم در همه مذاكرات حضور داشت.
وي با بيان اينكه موضوع اربعين يك موضوع مهم و كلان و داراي ابعاد گسترده است و نياز دارد تعامل و همكاري مناسبي براي برگزاري اين سفر وجود داشته باشد افزود: پس از مذاكرات انجام شده ميان هيات ايراني و عراقي قرار شد كميته‌ مشترك دائمي اربعين حسيني با مسئوليت وزارت كشور ايران و عراق تشكيل شود كه وظيفه اين كميته رصد موضوعات مربوط به اربعين و تصميم‌گيري در اين زمينه باشد. همچنين اگر لازم باشد اين كميته موضوعاتي را كه در حوزه تصميم گيري مراجع بالاتر قرار دارد ارجاع مي‌دهد تا آن مراجع تصميمات لازم را اتخاذ كنند. مديركل امور مرزي وزارت كشور ادامه داد: قرار شد كميته ديگري به نام كميته امنيتي مشترك با مسئوليت وزارت كشور عراق و وابسته نظامي جمهوري اسلامي ايران در سفارت كشورمان در بغداد تشكيل شود تا تعامل دو كشور در حوزه مسايل امنيتي و اطلاعاتي دنبال شود. همچنين قرار شد سفراي دو كشور هم موضوعات مربوط به برگزاري اربعين را مرتبا رصد و پيگيري كرده و به مسئولان دو كشور اطلاع دهند.
بعيد است طرف عراقي مبلغ رواديد را كاهش دهد آقابابابي درباره مذاكرات انجام شده در خصوص رواديد ميان دو كشور خاطرنشان كرد: به طرف عراقي اعلام كرديم كه براي صدور رواديد الكترونيكي آماده همكاري و كمك به عراق هستيم تا سفارت اين كشور در تهران رواديد الكترونيكي صادر كند. در اين مذاكرات قرار شد نحوه تعامل در اين زمينه و همچنين زيرساخت‌هاي مورد نياز بررسي شود و اگر دولت عراق پيشنهاد ما درباره رواديد الكترونيك را پذيرفت، براي صدور اين رواديد به عراق از لحاظ فني كمك مي كنيم.
وي با اشاره به اينكه تعيين مبلغ رواديد در اختيار نخست وزيري عراق است، گفت: قرار شد هيات مذاكره كنده عراقي نظر نخست وزيري عراق را جويا شده و به اطلاع ما برساند. البته مبلغ رواديد يك رفتار متقابل است. در حال حاضر آنها مبلغ 40 دلار از زائران ما مي‌گيرند و ما هم همين مبلغ را از اتباع عراقي دريافت مي كنيم، اما در موضوع اربعين تاكيد داريم كه مبلغ رواديد را كمتر كنند كه اگر طرف عراقي اين مبلغ را كاهش دهد، وزارت امور خارجه هم آمادگي دارد همين اقدام را انجام دهد. به هر حال تصميم نهايي با نخست وزيري عراق است و بعيد به نظر مي‌سد و با توجه به وضعيت اقتصادي عراق، مبلغ رواديد را كاهش دهند.
دبير ستاد مركزي اربعين حسيني افزود: البته قرار شد در مورد نيروهاي خدماتي و امدادي و كساني كه در مواكب كمك مي كنند، سفارت عراق همكاري كرده و و اگر مبلغ رواديد رايگان نشد، رواديد با حداقل مبلغ براي اين افراد صادر شود. همچنين قرار شد براي ارسال كمك‌هاي مردمي و پشتيباني از مواكب مبلغي از سوي عراق دريافت نشود.
16 مركز صدور رواديد در نظر گرفته شده است وي درباره نحوه صدور رواديد از سوي عراق اظهار كرد: سال گذشته علاوه بر سفارت عراق در تهران و سه كنسولگري اين كشور در شهرهاي مشهد، اهواز و كرمانشاه صدور رواديد را بر عهده داشتند، هماهنگ گرديد كه در 12 شهر ديگر كه تعداد زائران ما زياد بود، نمايندگان كنسولگري عراق حضور يافته و رواديد را صادر كنند. امسال هم اين روند ادامه مي يابد. البته قرار شد 4 تيم اضطراري هم در اختيار سفير عراق باشد كه اگر براي صدور رواديد مشكلي پيش آمد اين 4 تيم وارد كار شوند و در صورت نياز به استانها اعزام گردند همچنين با توجه به تعداد رواديد صادر شده توسط دفاتر 12 گانه در سال 1395 ميزان جمعيت زائرين هر استان در اربعين گذشته، با همكاري سفارت عراق آمايش جديدي را براي اين دفاتر تعيين خواهيم كرد.
آقابابايي خاطرنشان كرد: ما به اين توافق رسيديم كه از 11 شهريور سفارت و كنسولگري هاي سه گانه عراق صدور رواديد را آغاز و دفاتر 12 گانه از 2 مهرماه مستقر شده و صدور روايد را اجرا كنند. اعتبار ماندگاري رواديد در خاك عراق را هم امسال از 20 روز به 30 روز افزايش داديم، يعني كسي كه رواديد ورود به عراق را داشته باشد، از زمان ورود به خاك اين كشور به مدت 30 روز مي تواند در عراق حضور داشته باشد. در سال گذشته استفاده از رواديد در مدت محدودي بود كه ما امسال اين زمان را به سه ماه افزايش داديم، يعني كسي كه رواديد ورود به عراق را در هر زماني دريافت مي‌كند، تا سه ماه فرصت دارد وارد عراق شود. اين موضوع براي كساني كه احتمالا به هر دليلي در زمان اربعين امكان حضور در خاك عراق و زيارت عتبات عاليات را ندارند، فرصت مناسبي ايجاد مي كند و طبيعتا مديريت زمان زائرين را نيز افزايش مي دهد. احتمالا امسال از مرز خسروي استفاده شود مديركل امور مرزي وزارت كشور با بيان اينكه قرار شد در مرزهاي زميني، شلمچه، چزابه و مهران براي تردد برقرار باشد گفت: در خصوص مرز خسروي قرار شد تيم مشتركي تا بيست روز آينده، با در نظر گرفتن مسايل امنيتي براي فعال كردن اين مرز تصميم بگيرند. به نظر مي‌رسد امسال بتوانيم از ظرفيت مرز خسروي استفاده كنيم. كشور عراق تصميمي براي ايجاد گذرگاه‌هاي جديد مرزي غير از مرزهاي ياد شده ندارد. از سويي قرار شد زيرساخت‌ها و تعداد گيت‌ها در مرزها همسان شود تا زائران راحت‌تر در مرز تردد كنند.
براي ورود به عراق گذرنامه و رواديد لازم است آقابابايي با اشاره به اينكه طرفين بر جلوگيري از ورود افراد بدون گذرنامه و رواديد به كشور عراق تاكيد دارد، و افراد معدودي سال گذشته براي دولت ايران و عراق مشكل درست كرده بودند، تاكيد كرد: امسال به جد دنبال اين هستيم كه اجازه ندهيم زائران بدون گذرنامه و رواديد به مرزها نزديك شوند و اگر اين افراد به مرزها آمدند، پليس اجازه نگهداري از آنها را خواهد داشت، زيرا آنها براي يك اقدام غيرقانوني تلاش كرده‌اند. عراق هم جرايم سنگيني براي ورود افراد غيرمجاز به خاك خود داشته و آنها را زنداني مي‌كند. هموطنان توجه كنند كه براي ورود به عراق گذرنامه و رواديد نياز است. وي خاطر نشان كرد: بحث همكاري مشترك و تعامل استانداري‌هاي مرزي كشورمان با استانداري‌هاي مرزي كشور عراق و همچنين استانداري‌هاي كربلا و نجف انجام گرفت. همچنين درباره مشكلات فرودگاه نجف و بغداد مذاكره انجام و قرار شد نماينده سازمان هواپيمايي كشوري در فرودگاه نجف و بغداد حضور داشته باشد. زائران ايراني به مساله بيمه توجه كنند تا در خاك عراق دچار مشكل نشوند مديركل امور مرزي وزارت كشور ادامه داد: هر دو كشور بر بيمه زائران تاكيد دارند. بنابراين قرار شد شركت‌هاي عامل در حوزه اربعين با شركت‌هاي بيمه عراقي همكاري كنند. زائران توجه داشته باشند كه هزينه‌هاي پزشكي و درماني در عراق بالاست. بنابراين به موضوع بيمه توجه كنند تا در خاك عراق دچار مشكل نشوند. تجربه سال گذشته در دو حادثه تروريستي و برخي تصادفات كه متاسفانه برخي هموطنان بدون بيمه عزيمت كرده بودند، مشكلات خاصي را براي خانواده هاي آنها ايجاد كرده است.
به اتباع افغانستاني دفترچه اقامت و به عراقي‌هاي رانده شده ويزا داده مي‌شود وي درباره اتباع افغانستاني و عراقي رانده شده از اين كشور كه خواهان حضور در مراسم اربعين هستند اظهار كرد: در مورد اتباع افغانستاني كه به صورت مجاز در ايران هستند مثل سال قبل عمل مي‌كنيم يعني ما يك دفترچه اقامت به آنها مي دهيم كه مورد تاييد سفارت عراق است. درباره اتباع عراقي رانده شده كه در خاك جمهوري اسلامي ايران حضور داشته ولي هيچ سند عراقي ندارد، قرار شد سفارت عراق براي آنها ويزا صادر كند و اسامي انها را به ما بدهد تا ما تاييد كنيم كه آنها عراقي هستند.
كميته هاي بانكي، ارتباطات و پزشكي تشكيل مي‌شود آقابابايي همچنين با بيان اينكه قرار شد هر يك از وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي كشورمان كه در موضوع اربعين حضور دارند، با متناظران خود در دولت عراق مشكلات را دو جانبه حل كنند افزود: در اين راستا كميته بانكي، كميته ارتباطات و كميته بهداشت نيز توسط وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي دو كشور تشكيل مي‌شود.
خواهان پوشش راديو اربعين در عراق هستيم آقابابايي در پايان گفت: ما از طرف عراقي اين درخواست را داشتيم كه به لحاظ فني كمك كنند تا راديو اربعين در خاك عراق هم قابل دريافت باشد كه طرف عراقي در حال بررسي درخواست ما است.


| شناسه مطلب: 69119




عتبات اربعين



نظرات کاربران