چگونه زیارت با معرفتی داشته باشیم؟ چگونه زیارت با معرفتی داشته باشیم؟ چگونه زیارت با معرفتی داشته باشیم؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چگونه زیارت با معرفتی داشته باشیم؟ چگونه زیارت با معرفتی داشته باشیم؟ چگونه زیارت با معرفتی داشته باشیم؟ چگونه زیارت با معرفتی داشته باشیم؟ چگونه زیارت با معرفتی داشته باشیم؟

چگونه زیارت با معرفتی داشته باشیم؟

در روایات زیادی عبارت «عارفا بحقهم» وارد شده به این معنا که اگر انسانی معرفت واقعی به امام خود پیدا کرد می تواند ادعای زائر بودن داشته باشد و تعبیرات روایات در مورد مقام و منزلت زائر را نصیب خود کند.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج از كربلاي معلا، يكي از نكات بسيار مهم در ارتباط با زيارت با معرفت بودن انسان نسبت به صاحب زيارت است كه قبولي زيارت نتيجه اين معرفت است؛ روايات مختلف و متعدد نشان مي دهد زيارت هرگاه ازروي معرفت باشد زائر را به اهداف عالي مي رساند.
در روايات زيادي عبارت «عارفا بحقهم» وارد شده به اين معنا كه اگر انساني معرفت واقعي به امام خود پيدا كرد مي تواند ادعاي زائر بودن داشته باشد و تعبيرات روايات در مورد مقام و منزلت زائر را نصيب خود كند.
در برخي روايات اين تعبير وارد شده كه وقتي انسان به اين باور و يقين برسد كه امام مفترض الطاعه را زيارت مي كند، امامي كه نسبت به جان ومال او اولويت دارد به مقام معرفت دست پيدا كرده است.
امام صادق(ع) فرمود: «زيارت با معرفت امام حسين(ع) آن است كه زائر بداند آن حضرت از ناحيه خداي - عزوجل - امام است و بر همه مردم اطاعت از ايشان واجب است».
به فرموده حضرت آيت الله جوادي آملي: اصل زيارت، توجه به مقام مزور، تأمل در متن زيارت نامه و تلاش در تهذيب و تزكيه نفس از نكات بسيار مهم است ولي بايد توجه داشت كه زائر در طول زندگي با پرهيز از آنچه كه موجب ناخشنودي مزور است اجتناب و به آنچه مايه ي رضايت اوست عمل كند.
لازمه اين حالت اين است كه وقتي انسان به زيارت يكي از ائمه اطهار(ع) مي رود به خود تلقين كند و باور داشته باشد كه آن امام معصوم، زنده و ناظر بر اعمال تك تك زائران است و مهمترين نكته اينكه او از درون وجود ما آگاه است و بر همه زواياي وجودي ما احاطه داشته و آن را مي بينند .
بنابراين معرفت به دو صورت حاصل مي شود :
نخست آن كه نسبت به مقام و منزلت امام شناخت پيدا كنيم، بدانيم كه او واسطه ي فيض است، در همه ي زواياي زندگي ما حضور دارد و خليفه ي الهي است و به همين دليل بهترين زيارت نامه اي كه اين شناخت را در حد اعلي به ما مي دهد، زيارت جامعه ي كبيره است .
برخي از بزرگان بر خود واجب كرده بودند كه هر شب زيارت جامعه كبيره را بخوانند، البته خواندن با توجه و دقت به مضامين زيارت نامه، بهره و ثمره مثبت مي دهد .
و دوم حركت قدم به قدم در پشت سر امام و الگو قرار دادن امام است به اين معنا كه ما بايد نسبت به تمامي حركات و سكنات زندگي نه جلوتر از آنها حركت كنيم كه در اين صورت گمراهيم و نه از آنها عقب بمانيم تا گرگ هاي هوا و هوس پاره پاره مان كنند؛ بلكه قدم به قدم پشت سر آنها حركت كنيم «فالراغب عنكم مارق و اللازم لكم لاحق و المقصر في حقكم زاهق».
در پايان ذكر اين نكته نيز لازم و ضروري است كه انسان براي رسيدن به مقام معرفت به خدا بايد با عمل خود نيزعرفان خود را به امامش نشان دهد كه يكي از راه هاي اين مسأله توجه در مضامين زيارات وارده شده براي ائمه معصومين(ع) است.


| شناسه مطلب: 69156




معرفت زيارت كربلا



نظرات کاربران