رژیم صهیونیستی مانع از برگزاری نماز جمعه و پخش اذان مسجدالاقصی شد رژیم صهیونیستی مانع از برگزاری نماز جمعه و پخش اذان مسجدالاقصی شد رژیم صهیونیستی مانع از برگزاری نماز جمعه و پخش اذان مسجدالاقصی شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رژیم صهیونیستی مانع از برگزاری نماز جمعه و پخش اذان مسجدالاقصی شد رژیم صهیونیستی مانع از برگزاری نماز جمعه و پخش اذان مسجدالاقصی شد رژیم صهیونیستی مانع از برگزاری نماز جمعه و پخش اذان مسجدالاقصی شد رژیم صهیونیستی مانع از برگزاری نماز جمعه و پخش اذان مسجدالاقصی شد رژیم صهیونیستی مانع از برگزاری نماز جمعه و پخش اذان مسجدالاقصی شد

رژیم صهیونیستی مانع از برگزاری نماز جمعه و پخش اذان مسجدالاقصی شد

رژیم صهیونیستی برای نخستین بار از سال ۱۹۶۷ که اقدام به اشغال قدس کرد، مانع از برگزاری نماز جمعه و پخش اذان مسجد الاقصی شد.

واكنش جهاد اسلامي جنبش جهاد اسلامي در بيانيه خود به اشغالگران درخصوص تقسيم مسجد الاقصي هشدار داد و تاكيد كرد: اقدام نيروهاي اشغالگر در يورش به مسجد الاقصي در روز جمعه به منزله يك تجاوزگري خطرناك است كه بايد با قدرت و دلاوري به آن پاسخ داده مي شد تا اشغالگران بفهمند كه الاقصي خط قرمز است.
اين جنبش تاكيد كرد: اقدام اشغالگران در بستن مسجد الاقصي در روز جمعه يك جنايت و تجاوزگري است كه آن را رد مي كنيم و با آن با تمام شيوه ها مقابله خواهيم كرد.
واكنش قطر وزارت امور خارجه قطر با صدور بيانيه‌اي تاكيد كرد كه بستن درهاي مسجد الاقصي به روي نمازگزاران فلسطيني و اعلان بخش قديمي قدس و محوطه‌هاي مسجد الاقصي به عنوان منطقه بسته نظامي، تجاوزي آشكار عليه مقدسات اسلامي فلسطين به شمار مي‌رود و احساسات و عواطف يك ميليارد و نيم مسلمان در سراسر جهان را خدشه‌دار مي‌كند.
اين وزارتخانه از جامعه بين‌الملل خواست به مسئوليت‌هاي خود در قبال اين اقدام خطرناك رژيم صهيونيستي عمل كند.
شيخ محمد بن عبدالرحمان آل ثاني، وزير امور خارجه قطر نيز حمله دشمن صيهونيستي به مسجد الاقصي را به شدت محكوم كرد.
واكنش پارلمان عربي رئيس پارلمان عربي نيز بستن درب‌هاي مسجد الاقصي و لغو نماز جمعه در اين مسجد را محكوم و تاكيد كرد كه اين اقدام خطرناك رژيم صهيونيستي با قوانين و معاهدات بين المللي در تضاد است و تلاش‌هاي صورت گرفته براي تحقق صلح در منطقه را بي‌نتيجه مي‌كند و گامي در جهت اجراي طرح تقسيم زماني و مكاني مسجدالاقصي است.
وي افزود كه تجاوزات و جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين، موجب اصرار و پايبندي هرچه بيشتر اين ملت بر دفاع از سرزمين و مقدسات خود خواهد شد.
وي جامعه بين‌الملل و سازمان‌ها و نهادهاي حقوقي بين المللي را به مداخله فوري براي توقف تجاوزات و جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين و لغو تدابير و اقدامات غير قانوني اين رژيم در مسجد الاقصي فراخواند.
واكنش مصر و الازهر در همين راستا، وزارت امور خارجه مصر نيز ضمن ابراز نگراني نسبت به حوادث و رخدادهاي امروز در مسجد الاقصي، نسبت به عواقب و پيامدهاي اقدامات رژيم صهيونيستي و بي نتيجه ماندن تلاش‌هاي صورت گرفته منطقه‌اي و بين‌المللي براي احياي روند مذاكرات سازش و تحقق صلح هشدار داد.
الازهر نيز در بيانيه رسمي ضمن محكوم كردن اين اقدام اسرائيل، تأكيد كرد: اين اقدام خشم مسلمانان را در تمامي جهان برمي‌انگيزد.
الازهر از تمامي گروه‌ها و طرف‌هاي بين‌المللي خواست به مسئوليت‌هاي خود در قبال مردم فلسطين و مقدسات قدس شريف عمل كنند و مقابل اقدامات اسرائيل بايستند.
واكنش اردن از سوي ديگر دولت اردن تماس هايي با طرف صهيونيستي برقرار كرده و خواستار برقراري اقامه نماز جمعه در اين مسجد شده است.
واكنش مفتي قدس در همين حال، دفتر مفتي قدس ضمن هشدار در مورد پيامدهاي منع اقامه نماز جمعه در مسجد الاقصي، تصريح كرد كه اقامه نشدن نماز جمعه در اين مسجد رخدادي بي‌سابقه و خطرناك خواهد بود و منجر به تشديد درگيري‌ها در اراضي اشغالي خواهد شد. واكنش دبيركل اتحاديه عرب احمد ابوالغيط، دبيركل اتحاديه عرب بسته شدن مسجد الاقصي از سوي اسرائيل را محكوم كرد و گفت اين اقدام مي‌تواند به تشديد تنش در خاك فلسطين به ويژه در قدس شرقي بينجامد.
سخنگوي ابوالغيط تأكيد كرد: اوضاع كنوني در اراضي فلسطيني ديگر نبايد به اين صورت ادامه داشته باشد و هيچ جايگزيني براي آغاز مذاكرات جدي براي پايان اشغال و تشكيل كشور مستقل فلسطين نيست.
دبيركل اتحاديه عرب در بيانيه‌اي نسبت به پيامدهاي بسته شدن مسجد الاقصي هشدار داده و بر لزوم بازگشايي فوري اين مسجد تأكيد كرد.
اتحاديه عرب اين اقدام رژيم صهيونيستي را نقض آشكار قوانين و قطعنامه‌هاي بين المللي مي‌داند. واكنش لبنان سعد حريري، نخست‌وزير لبنان نيز باداشت مفتي قدس و ممانعت از ورود مسلمانان به مسجد الاقصي و بسته شدن آن را محكوم كرد و نسبت به بازي كردن اسرائيل با اين ويژگي مذهبي شهر قدس هشدار داد.
واكنش اتحاديه جهاني علماي مسلمان اتحاديه جهاني علماي مسلمان نيز ضمن محكوم كردن اين اقدام از سوي اشغالگران صهيونيستي تأكيد كرد: اگر امت اسلامي در تفرقه به سر نمي‌برد و برخي سياستمداران با دشمن همگام نمي‌شدند، صهيونيست‌ها جرأت پيدا نمي‌كردند، دست به اقداماتي بزنند كه در طول پنجاه سال بي سابقه بوده است. «علي محيي الدين قره داغي»، دبير كل اتحاديه جهاني علماي مسلمان ضمن محكوم كردن بازداشت مفتي فلسطين، هشدار داد، اين گونه اقدامات مي‌تواند وضعيت رژيم اشغالگر را متشنج كند. رئيس شوراي عالي اسلامي بيت المقدس و خطيب مسجد الاقصي نيز با اشاره به اين كه بستن مسجدالاقصي موجب برانگيختن احساسات مسلمانان شده گفت: اين اقدام با آزادي عبادت كه همه قوانين آن را تاييد كرده‌اند، در تعارض است، وي با بيان اين كه مردم فلسطين نماز جمعه را در اطراف باب الاسباط و زير نور آفتاب اقامه كردند تا بر حق خود در اقامه نماز در مسجدالاقصي تأكيد كنند، گفت: فلسطينيان در برابر هر اقدامي از سوي رژيم اسرائيل از اين حق كوتاه نمي‌آيند. وي همچنين از كشورهاي عربي و اسلامي خواست در برابر اقدامات رژيم صهيونيستي عليه مردم فلسطين و به ويژه قدس شريف موضع مناسبي اتخاذ كنند.
واكنش تركيه وزارت امور خارجه تركيه به بسته شدن مسجدالاقصي به روي نمازگزاران فلسطيني توسط رژيم اسرائيل و جلوگيري از اقامه نماز جمعه واكنش نشان داد و خواستار باز شدن درهاي اين مسجد به روي نمازگزاران مسلمان شد. وزارت امور خارجه تركيه شامگاه روز جمعه با صدور بيانيه اي در واكنش به اقدام دولت اسرائيل مبني بر بستن مسجدالاقصي به روي نمازگزاران و ممانعت از اقامه نماز جمعه، خواستار لغو فوري اين تصميم شده و بر برقراري و حفظ ثبات و آرامش در اين مسجد و گشايش دوباره آن براي عبادت تاكيد كرد. در بيانيه وزارت امور خارجه تركيه مراتب تاثر و اندوه عميق آنكارا از حوادث رخ داده در حرم شريف و خون ريزي در آن اعلام شده و آمده است: 'به دولت اسرائيل يادآوري مي كنيم كه احترام به جايگاه ديني و فرهنگي اماكن مقدس از جمله مسجد الاقصي را به عنوان حرم شريف وظيفه انساني و حقوقي آنهاست.'
لازم به ذكر است كه در عمليات استشهادي روز جمعه در محوطه‌هاي مسجد الاقصي، سه جوان فلسطيني طي درگيري مسلحانه با نيروهاي پليس رژيم صهيونيستي دو نظامي را به هلاكت رساندند و در نهايت خود نيز به ضرب گلوله نظاميان اسرائيلي به شهادت رسيدند. بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي پس از عمليات استشهادي در مسجد الاقصي دستور داد درهاي آن به روي فلسطينيان بسته شده و نماز جمعه نيز لغو شود. " بنيامين نتانياهو " نخست وزير رژيم صهيونيستي براي اولين بار از سال 1969 به دنبال سوزاندن مسجدالاقصي، روز جمعه 14 ژوئيه دستور بسته شدن كامل مسجدالاقصي و ممنوعيت برگزاري نماز در آن را صادركرد.


| شناسه مطلب: 69195




مسجدالاقصي



نظرات کاربران