احکام ذبح و قربانی در حج از منظر رهبرانقلاب احکام ذبح و قربانی در حج از منظر رهبرانقلاب احکام ذبح و قربانی در حج از منظر رهبرانقلاب بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
احکام ذبح و قربانی در حج از منظر رهبرانقلاب احکام ذبح و قربانی در حج از منظر رهبرانقلاب احکام ذبح و قربانی در حج از منظر رهبرانقلاب احکام ذبح و قربانی در حج از منظر رهبرانقلاب احکام ذبح و قربانی در حج از منظر رهبرانقلاب

احکام ذبح و قربانی در حج از منظر رهبرانقلاب

در حالی که حدود دو هفته تا آغاز موسم حج و اعزام زائران کشورمان به سرزمین وحی مانده، نحوه صحیح انجام این فریضه الهی و موضوعات مرتبط با آن، از مهمترین دغدغه‌های فکری هر زائری است.

** آيا كسي كه براي ذبح قرباني نايب گرفته، مي‌تواند پيش از بازگشت نايب از ذبح، بخوابد؟
مانعي ندارد.
** در حال حاضر، ذبح قرباني در مِنا ممكن نيست، بلكه براي آن جاي ديگري نزديك مِنا در خارج مِنا تعيين كرده‌اند، از طرفي مي‌گويند گوشت قرباني‌ها كه براي آن اموال زيادي صرف مي‌شود، به‌دور ريخته مي‌شود و هدر مي‌رود، در حالي كه بسياري از مردم كشورهاي فقير به آن نيازمند هستند. آيا حاجي مي‌تواند در كشور خود قرباني كند و در روز عيد قربان، از طريق تلفن كساني را در كشور خود يا محل ديگر به ذبح آن مأمور كند تا گوشت قرباني به نيازمندان داده شود؟ يا اين كه ذبح بايد حتماً در همان محل قربانگاه انجام شود؟ و آيا مي‌تواند در اين مسأله به فتواي مراجعي كه اين كار را جايز مي‌دانند ـ چنان كه از برخي علما نقل شده ـ مراجعه كند؟
اين كار جايز نيست و ذبح قرباني بايد در مِنا باشد و در صورت عدم امكان ذبح در مِنا، بايد در محلي كه اكنون ذبح در آن انجام مي‌شود، قرباني كند تا شعائر انجام قرباني كه از شعائر الهي است رعايت شود.
در حال حاضر كه متوليان امر، انجام ذبح در مِنا را ممنوع كرده‌اند، آيا حجّاج مي‌توانند قرباني را در خارج از حرم ذبح كنند؟ و آيا قرباني كردن در مكه كفايت مي‌كند؟
ذبح قرباني جز در مِنا جايز نيست، البته اگر از ذبح در مِنا ممانعت شود، انجام آن در محلي كه نزديك مِنا قرار دارد و براي اين كار در نظر گرفته شده كفايت مي‌كند.
در عربستان مؤسسات خيريه‌اي وجود دارد كه به نيابت از حجّاج قرباني را ذبح مي‌كنند و آن را در اختيار فقرا و نيازمندان قرار مي‌دهند. ولي امر مسلمين در اين‌باره چه نظري دارند و چه شرايطي را لازم مي‌دانند؟
لازم است شرايط انجام قرباني به‌گونه‌اي كه در مناسك بيان شده، احراز گردد.
آيا مي‌توان قرباني را پس از ذبح، در اختيار مؤسسات خيريه قرار داد تا آن را به نيازمندان بدهند؟
مانعي ندارد.
عده‌اي قرباني‌شان را در مكّه در نزديكي مِنا ذبح نمودند، الان مردّد شدند كه آيا ذبح قرباني‌شان در مكّه صحيح و مُجزي بوده است يا اينكه مُجزي نيست و بايد تا ماه ذي‌الحجه باقي است دوباره در مِني يا در معيصم قرباني را اعاده كنند؟
در فرض عدم تمكّن از ذبح در خود مِنا، واجب است احتياطاً در هر نقطه‌اي كه به مِنا نزديك‌تر است ذبح كنند؛ در صورت امكان، بنابراين اگر محلي كه قرباني ذبح شده است داراي فاصله‌اي با مِنا به‌قدر فاصله معيصم از مِني يا از آن نزديكتر است قرباني مُجزي است.
هرگاه ذبح در مكّه مُجزي نباشد، اعمال مكه (طواف حج و نمازش، سعي، طواف نساء و نمازش) را كه انجام داده‌اند صحيح است يا آن‌كه لازم است آن اعمال هم اعاده شود؟
علي‌الظاهر اعمال كسي كه قرباني را از روي جهل به مسأله تأخير انداخته صحيح است؛ اگر چه احتياط نيكو است.




نظرات کاربران