تابلو فرش شجره طیبه مزین به آیه تطهیر+عکس تابلو فرش شجره طیبه مزین به آیه تطهیر+عکس تابلو فرش شجره طیبه مزین به آیه تطهیر+عکس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تابلو فرش شجره طیبه مزین به آیه تطهیر+عکس تابلو فرش شجره طیبه مزین به آیه تطهیر+عکس تابلو فرش شجره طیبه مزین به آیه تطهیر+عکس تابلو فرش شجره طیبه مزین به آیه تطهیر+عکس تابلو فرش شجره طیبه مزین به آیه تطهیر+عکس

تابلو فرش شجره طیبه مزین به آیه تطهیر+عکس

این فرش طرح یک محراب است و درون محراب درختی قرار دارد که نامش از شجره طیبه در آیه ۲۴ سوره ابراهیم گرفته شده است. درخت چهارده گل دارد که نام‌های چهارده معصوم در آنها بافته شده‌است. تعداد برگ‌های این درخت نیز ۶۳ عدد، به تعداد سال‌های عمر پیامبر (ص) است و بر روی هر برگ نامی از نام‌های خداوند بافته شده است.

تابلو فرش شجره طيّبه با طرح محرابي درختي و مزين به آيه تطهير، تبليغ و اكمال دين، در ميان بيش از يكصد تخته قالي و قاليچه در موزه فرش آستان قدس رضوي جلب نظر مي‌كند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، مسئول موزه تخصصي فرش آستان قدس رضوي اعلام كرد: در موزه تخصصي فرش آستان قدس رضوي، افزون بر يكصد تخته قالي و قاليچه از نفيس‌ترين شاهكارهاي هنري دوره صفويه تاكنون، در معرض نمايش است كه در اين ميان تابلوفرشي فوق‌العاده زيبا با طرح محرابي درختي و مزين به شجره طيبه‌اي كه تعداد برگ‌هاي آن به تعداد سال‌هاي عمر شريف پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله بوده و 63 نام از نام‌هاي خداوند درون آن‌ها بافته شده است، از زيبايي خاصي برخوردار است.
محمد تاجي با بيان اينكه مفهوم اين شجره طيّبه در آيه 24 سوره مباركه ابراهيم ذكر شده افزود: در اين آيه شريفه، خداوند كلمه طيبه را به درختي پربار و تنومند تشبيه كرده كه داراي ريشه‌اي محكم و استوار است و شاخه‌هاي انبوه و فراوانش پهنه آسمان را فرا گرفته و چون فصل باردهي آن فرا رسد، ميوه‌هاي بسيارش هر بيننده‌اي را به شگفتي مي‌آورد.
تاجي در بيان ديگر ويژگي‌هاي ارزشمند اين اثر هنري بيان كرد: 14 گل آفتاب‌گردان كه نماد 14 معصوم است، در ميان برگ‌هاي آن قرار دارد، داخل حاشيه دور محراب سه آيه معروف تبليغ، اكمال دين و تطهير بافته شده و در گلداني كه اين درخت در آن ريشه دارد سوره كوثر آمده است.
وي ادامه داد: همچنين در دو طرف طاق محراب دو روايت منقول از امام محمد باقر عليه‌السلام در باب عدالت نوشته و بافته شده است، با اين مفهوم كه عدالت شاخص‌ترين عنصر حكومت و ولايت اهل بيت عليهم‌السلام است. حاشيه اين اثر نفيس نيز مزين به شعر شاعر معروف معاصر، استاد شهريار درباره عدالت حضرت علي‌ عليه‌‌السلام است و در بالاي محراب صلوات و سلام خاصه حضرت زهرا سلام الله عليها و اولاد او نقش شده است.
تاجي مدت بافت اين اثر چشم نواز را يك سال دانست و خاطرنشان ساخت: جنس آن، تار، پود، و پرز آن ابريشم است، 14 رنگ در آن به كار برده شده و در ابعاد 85 در 140 سانتي‌متر توسط خانم سيده فريده موسوي بافته شده است.
گفتني است موزه تخصصي فرش آستان ‌قدس رضوي يكي از گنجينه‌هاي تخصصي در ميان موزه‌‌هاي آستان‌قدس رضوي است كه با داشتن سه طبقه فضاي نمايشي و يك طبقه فضاي كارگاهي در زيربنايي به مساحت 6 هزار و 647 متر مربع يكي از بزرگترين موزه‌هاي تخصصي فرش جهان و بزرگترين موزه تخصصي فرش در خاورميانه به شمار مي‌رود.
منبع: آستان قدس رضوي


| شناسه مطلب: 69246




اهل بيت آستان قدس



مطالب مرتبط

نظرات کاربران