امکان‌سنجی احرام از ادنی الحل امکان‌سنجی احرام از ادنی الحل امکان‌سنجی احرام از ادنی الحل بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
امکان‌سنجی احرام از ادنی الحل امکان‌سنجی احرام از ادنی الحل امکان‌سنجی احرام از ادنی الحل امکان‌سنجی احرام از ادنی الحل امکان‌سنجی احرام از ادنی الحل

امکان‌سنجی احرام از ادنی الحل

در دومین شماره این نشریه که ویژه پاییز و زمستان 1395 است، شش مقاله در موضوعات مرتبط با حج و زیارت و حرمین شریفین منتشر شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، دومين شماره پژوهشنامه حج و زيارت منتشر شد. در اين شماره در مقاله حجت الاسلام روزبه بركت رضايي با عنوان «امكان‌سنجي احرام از ادني الحل» آمده است:
تبيين موضوع‌شناسي ادني‌الحل و امكان‌سنجي حكم تكليفي احرام از آن، مسئله‌اي است كه كمتر بدان پرداخته شده است. احرام، نخستين منسك در حج و عمره بوده كه داراي ابعاد مختلفي است كه تعيين فقهي مكان‌‌هاي احرام، از مهم‌ترين آن است. در مجامع روايي اهل بيت (ع) و اهل سنت به روشني بر احرام، در مكان‌‌هاي پنج‌گانه ويژه، تصريح شده است.
افزون بر اين موارد، به استناد صحيح عمر بن ‌يزيد، صحيح جميل ‌بن ‌دراج و ديگر روايات، از ادني‌الحل نيز در چند صورت مي‌توان براي حج و عمره احرام بست. اين مرز فرضي مكه مكرمه، كه از ديرباز در 45 كوه محيط بر مكه علامت‌گذاري شده، يكي از مواقيت است كه در برخي موارد خاص يا اضطراري، مي‌توان از آنجا احرام بست.
مشهور فقيهان اماميه، حداقل در چهار مورد، حكم به صحت جواز احرام از ادني‌الحل نموده‌اند: عمره‌گزاران ساكنانِ مكه، عمره‌گزاران زائر و مجاور مكه، كساني كه از ميقات‌هاي اصلي يا هم‌راستاي آنها عبور نكرده‌اند و كساني كه به سبب وجود مانع، فراموشي يا جهل، از ميقات‌ها گذشته و امكان بازگشت ندارند.
اين نشريه علمي-تخصصي كه به صورت دوفصلنامه منتشر مي‌شود، از جمله نشريات پژوهشكده حج و زيارت است كه با مدير مسئولي حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر و سردبيري حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي عليزاده موسوي تهيه و منتشر مي‌شود.
براي مشاهده متن كامل مقاله اينجا را كليك نماييد.


| شناسه مطلب: 69673




تازه هاي نشر



نظرات کاربران