تحلیلی بر عوامل تأثیر گذار بر مناسبات صفویان با اشراف حجاز تحلیلی بر عوامل تأثیر گذار بر مناسبات صفویان با اشراف حجاز تحلیلی بر عوامل تأثیر گذار بر مناسبات صفویان با اشراف حجاز بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تحلیلی بر عوامل تأثیر گذار بر مناسبات صفویان با اشراف حجاز تحلیلی بر عوامل تأثیر گذار بر مناسبات صفویان با اشراف حجاز تحلیلی بر عوامل تأثیر گذار بر مناسبات صفویان با اشراف حجاز تحلیلی بر عوامل تأثیر گذار بر مناسبات صفویان با اشراف حجاز تحلیلی بر عوامل تأثیر گذار بر مناسبات صفویان با اشراف حجاز

تحلیلی بر عوامل تأثیر گذار بر مناسبات صفویان با اشراف حجاز

در دومین شماره این نشریه که ویژه پاییز و زمستان 1395 است، شش مقاله در موضوعات مرتبط با حج و زیارت و حرمین شریفین منتشر شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، دومين شماره پژوهشنامه حج و زيارت منتشر شد. در اين شماره در مقاله سيد محمود ساماني با عنوان «تحليلي بر عوامل تأثير گذار بر مناسبات صفويان با اشراف حجاز» آمده است:
همزمان با حكومت صفويه(حك:907_1148ق.)در ايران، در حرمين شريفين، اشراف (سادات حسني و حسيني) از سده هاي پيش امارت داشتند. روابط صفويه با اين دو كانون معنوي و امارت اشراف حاكم بر آنها، هم به دلايل مذهبي و هم استقلال نسبي اشراف و نيز به دليل مسأله حج، اجتناب ناپذير بود. به رغم وجود زمينه ها براي توسعه مناسبات از جمله همسويي مذهبي برخي از خاندان اشراف با صفويه و نيز تلاش صفويان براي توسعه مناسبات، روابط ميان آنان چندان گسترده نبود كه مي توان آن را متأثر از تحولات سياسي نظامي، تنش و رقابت ميان عثماني و صفويان و سيادت عثماني بر حرمين دانست.
در اين جستار مناسبات صفويه با اشراف حاكم بر حجاز و عوامل تأثير گذار در اين عرصه مورد بررسي قرار مي گيرد. فرضيه تحقيق حاضر اين است كه وابستگي اقتصادي اشراف حجاز به دولت عثماني و قدرتمندي اين دولت در مقايسه با صفويه كه مي توانست به حفظ موجوديت سياسي و تداوم امارت اشراف بينجامد، سياست آنان را همسو با عثماني ساخته بود. هدف اين تحقيق كه به صورت كتابخانه اي انجام شده، شناسايي عوامل مؤثر بر روابط سياسي صفويان با اشراف حاكم بر حجاز و سير مناسبات آنان با يكديگر است. ازديدگاه اين مقاله مهمترين عامل خارجي مؤثر بر روابط آنان، عثماني بود كه ادعاي خلافت نيز داشت و مهمترين عامل داخلي براي اشراف، تأمين نيازمندي هاي مادي و بهره مندي از حمايت هاي دولتهاي قدرتمند بود.
اين نشريه علمي-تخصصي كه به صورت دوفصلنامه منتشر مي‌شود، از جمله نشريات پژوهشكده حج و زيارت است كه با مدير مسئولي حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر و سردبيري حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي عليزاده موسوي تهيه و منتشر مي‌شود.
براي مشاهده متن كامل مقاله اينجا را كليك نماييد.


| شناسه مطلب: 69677




تازه هاي نشر



نظرات کاربران