زائرسراهای ارزان قیمت، میقات حج فقرا زائرسراهای ارزان قیمت، میقات حج فقرا زائرسراهای ارزان قیمت، میقات حج فقرا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
زائرسراهای ارزان قیمت، میقات حج فقرا زائرسراهای ارزان قیمت، میقات حج فقرا زائرسراهای ارزان قیمت، میقات حج فقرا زائرسراهای ارزان قیمت، میقات حج فقرا زائرسراهای ارزان قیمت، میقات حج فقرا

زائرسراهای ارزان قیمت، میقات حج فقرا

زائر شهر رضوی افتتاح شد تا افرادی که به دلیل عدم تمکن مالی آرزوی زیارت حضرتش در سینه نهان کرده بودند فارغ از دغدغه اسکان، کمی آسوده‌تر به پابوسش بیایند.

پايگاه اطلاع رساني حج: در هر كجا كه باشي با شنيدن نام امام رضا (ع) دلت هواي صحن، گنبد و بارگاهش مي‌كند؛ ياد سقاخانه آن حضرت و پنجره فولاد كه بسياري را دخيل خود كرده است؛ صداي نقار خانه حضرت كه هر صبح و شام گوش را مي‌نوازد در ذهنت تداعي مي‌شود؛ بي‌اختيار قطرات اشك از گوشه چشمت جاري مي‌شود و دلت مي‌خواهد همان لحظه به حرم بروي. براي من و امثال من كه در مشهد زندگي مي‌كنيم و افتخار همجواري با آقايمان نصيبمان شده است رفتن به حرم سخت نيست اما براي زائري كه براي ديدن مولايش بايد كيلومترها مسافت را با در نظر گفتن هزينه اسكان و خورد و خوراك طي كند قطعاً سخت خواهد بود و سخت تر اگر آن زائر عاشق، جز اقشار كم درآمد نيز باشد. آمارها نشان مي‌دهد هر ساله بيش از 25 ميليون زائر مشتاق، براي ديدار با امام مهرباني‌ها رهسپار مشهد مقدس مي‌شوند اما در سال‌هاي اخير به دليل مشكلات اقتصادي ماندگاري زائر در اين شهر به 3 روز كاهش يافته است.
رهبر معظم انقلاب در حكم انتصاب توليت آستان قدس رضوي بر شتاب به خدمت‌رساني به زائران به ويژه زائران كم درآمد تأكيد كردند كه اين امر موجب شد تا آستان قدس رضوي با سرعت هر چه تمام‌تر نسبت به تحقق فرمايش رهبر انقلاب اقدام كند.
تشرف زيارت اولي‌ها به صورت رايگان به مشهد مقدس، برنامه‌ريزي براي سفرهاي مبدأ به مبدأ، ارائه خدمات از آغاز تا پايان سفر به زائران، ساخت زائرسراهاي ارزان‌قيمت و ساخت زائرشهر رضوي بخشي از اين طرح‌ها است كه تاكنون برخي از آن‌ها به نتيجه رسيده و برخي نيز طي ماه‌هاي آينده محقق خواهد شد.
حالا فاز اول زائر شهر رضوي نيز كه به گفته توليت آستان قدس رضوي نمايي از «توليد و اشتغال "و نمادي از شعار «ما مي‌توانيم» است، با حضور زيارت اولي‌ها به عنوان اولين ميهمانان زائر شهر رضوي ، در زميني به مساحت 35 هكتار به بهره‌برداري رسيد؛ علاوه بر آن 31 زائرسراي استاني نيز ساخت آن در مشهد آغاز شده است كه 4 زائرسرا به بهره‌برداري رسيده است.
بهره‌برداري از اين پروژه عظيم در 13 مرداد ماه سال جاري همزمان با ميلاد با سعادت علي بن موسي الرضا (ع) در حقيقت بسترسازي براي تشرف زائران بي‌بضاعت و كم‌بضاعت به حرم مطهر رضوي است كه ان شاالله بستري براي اقدامات گسترده در جهت خدمت به زائران باشد.
براي اطلاع بيشتر از جزئيات زائرسراي شهر رضوي با معاون هماهنگي امور زائران استانداري خراسان رضوي و معاون فني و عمران موقوفات آستان قدس رضوي به گفتگو نشستيم كه در ادامه مي‌خوانيد:
احداث زائرسراها در جهت زيارت ارزان با افزايش ماندگاري زائر
محمدحسن واحدي بيان كرد: طرح جامع زيارت با 10 راهبرد، 39 سياست، 140 برنامه و 825 پروژه براي 5 سال آينده به تصويب شوراي برنامه‌ريزي استان رسيد و از سال گذشته كار عملياتي كردن پروژه‌ها شروع شده است. معاون هماهنگي امور زائران استانداري خراسان رضوي تصريح كرد: از اين تعداد پروژه، 87 پروژه در سال 95 و از سال 96 تاكنون 38 پروژه عملياتي شده است. وي اظهار كرد: در طرح جامع زيارت كه 13 بسته اجرايي دارد چشم‌انداز «زيارت عارفانه، آسان، ارزان، باكيفيت، با ماندگاري و تكريم زائر» براي ترويج و تثبيت فرهنگ رضوي با اثرگذاري در زندگي مردم را دنبال مي‌كند. وي با بيان اينكه هدف ما حركت به سمت چشم‌انداز است؛ افزود: يكي از محورهاي چشم‌انداز، زيارت ارزان و آسان است؛ طبيعتاً اسكان يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هايي است كه بايد معاونت زيارت استانداري در امور رفاهي به آن توجه كند. واحدي بيان كرد: در اين 26 ماهي كه معاونت زيارت استانداري به صورت جدي به اين موضوع پرداخته است؛ در عرصه زيارت اقداماتي را با پيگيري انجام داده است كه بعضي از آن ها به نتيجه رسيده است از جمله احداث زائرسراهاي ارزان قيمت در اطراف حرم مطهر كه با مشاركت شهرداري مشهد مقدس، دولت و استان‌ها صورت گرفته است كه تعداد 4 زائرسرا بهره‌برداري رسيده است. وي با بيان اينكه اين زائرسراها توسط استان‌ها با كمك خيرين ساخته مي‌شود؛ تصريح كرد: هدف از ساخت اين زائرسراها اسكان ارزان براي زائران است. معاون هماهنگي امور زائران استانداري خراسان رضوي از ديگر اهداف چشم‌انداز طرح جامع زيارت را احداث زائر شهر يا همان كمپ زائر با تمام امكانات لازم، در مبادي ورودي شهر مشهد و در مبادي ورودي 6 شهر منتهي به مشهد مقدس؛ عنوان كرد و گفت: در واقع هدف از احداث اين زائرسراها، تحقق اسكان ارزان قيمت است كه رقم قابل توجهي در سبد زيارت عاشقان امام رضا (ع) به خود اختصاص مي‌دهد. وي در خصوص افتتاح اولين فاز زائر شهر رضوي گفت: فاز اول اولين زائر شهر رضوي توسط آستان قدس رضوي در منطقه طرق، در عرصه 12 هكتار و با ظرفيت قريب به 4500 نفر مشغول به كار كرد و در آينده دومين زائر شهر در سه‌راه فردوسي كار عملياتي اجرايي آن آغاز خواهد شد. وي از آغاز عمليات اجرايي 6 كمپ زائر با ظرفيت حدود 2000 نفر با كمك شهرداري‌ها در مسيرهايي كه زائران به مشهد مقدس سفر مي‌كنند خبر داد؛ و افزود: تا با احداث اين زائرسراها، زائران بتوانند از اسكان خوب همراه با پيوست فرهنگي مناسب برخوردار شوند و با معرفت وارد شهر مشهد شوند. واحدي بيان كرد: اين زائرسراها يا كمپ‌هاي زائر ضمن اينكه ضربه‌اي به سرمايه‌گذاران هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها نمي‌زند، فقط براي اقشار ضعيف، كم درآمد و بي‌درآمد برنامه‌ريزي شده است تا زيارت ارزان و آسان را محقق كنيم.
ايجاد راههايي ويژه زائران پياده وي در ادامه به طرح «مهر درخشان رضوي» اشاره كرد و گفت: اين طرح كه مربوط به زيارت اولي‌ها است؛ با كمك آستان قدس رضوي، كميته امداد امام خميني (ره) و بسيج صورت مي‌گيرد و در هفته حدود سه تا چهار هزار نفر به مشهد مشرف مي‌شوند. وي با بيان اينكه تمام خدمات به‌صورت رايگان در سه روزي كه در مشهد اقامت دارند به آن‌ها عرضه مي‌شود؛ تصريح كرد: از سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار نفر در قالب مهر درخشان رضوي به مشهد مقدس مشرف شده‌اند. معاون هماهنگي امور زائران استانداري خراسان رضوي با اشاره به ديگر اقدامات اين معاونت براي رفاه زائران؛ بيان كرد: در طول سال و مناسبت‌هاي مختلف از جمله عيد نوروز و دهه آخر صفر، اين معاونت با كمك ستادهاي مختلف و همكاري دستگاه‌هاي اجرايي در حوزه امداد و نجات حدود 10 استان نيروي كمكي به مشهد مقدس اعزام مي‌كنند. وي در رابطه با بحث زيارت و زيرساخت‌ها بيان مي‌كند: در عرصه راه‌هاي استان، تعريف راه‌هاي ويژه زائران پياده، پايگاه‌هاي امداد و نجات، افزايش كنترل و نظارت دوربين‌ها در جاده‌ها و افزايش مجتمع‌هاي بين‌راهي انجام گرفته است كه اين كار در جهت رفاه زائران همچنان ادامه دارد. احداث زائر شهر رضوي در جهت منويات رهبري براي اقشار كم درآمد در ادامه گزارش به سراغ معاون فني و عمران موقوفات آستان قدس رضوي رفتم تا در خصوص زائر شهر رضوي و ضرورت احداث زائرسراها توضيحاتي را بدهد؛ وي گفت: از زمان ابلاغ حكم مقام معظم رهبري به توليت آستان قدس رضوي در خصوص پذيرايي زائران به ويژه زائران كم درآمد در شهر امام رضا (ع) بحث احداث زائر شهر در برنامه‌ريزي توليت آستان قدس رضوي قرار گرفت. وي تصريح كرد: با مطالعات انجام شده در اولين مرحله توسط مهندسان و مشاوران با تجربه موضوع «نيازسنجي» و «تعداد و مدت اقامت زائران» درباره ايجاد زائر شهر رضوي، در منطقه مناسب مورد بررسي قرار گرفت. خليل اكبري با بيان اينكه تحقيقات ميداني نشان داد كه هر سال حدود 27 ميليون زائر به مشهد مقدس مشرف مي‌شوند كه به طور ميانگين 3 شبانه‌روز اقامت دارند و به عبارتي ديگر ما در سال بيش از 80 ميليون خوابِ زائر در مشهد داريم كه احتياج به 200 هزار تخت خواب براي اسكان دارد در حالي كه اماكن موجود مثل هتل‌ها، ‌مسافرخانه‌ها و ميهمان‌پذيرها،‌ پاسخ گوي اين نياز نيست. وي گفت: با توجه به اينكه در ايام پيك، زائران در مدارس، كمپ‌هاي شهرداري و منازل شخصي اقامت مي‌كنند؛ لذا احداث اماكن براي اقامت زائران امري ضروري به نظر مي‌رسيد. معاون فني و عمران موقوفات آستان قدس رضوي با بيان اينكه زائر شهر رضوي از ويژگي‌هاي يك شهر مسكوني برخوردار است؛ افزود: تمام خدمات يك شهرك از جمله ميهمان سرا، درمانگاه، ‌مسجد،‌ پاسگاه،‌ فضاي ورزشي و فروشگاه در اين زائرشهر پيش‌بيني شده است. وي بيان كرد: زائر شهر رضوي به مساحت 35 هكتار در حاشيه شهرك طرق واقع در حاشيه اتوبان مشهد- باغچه احداث شده است كه 25 درصد از زمين زائر شهر رضوي براي ساخت فضاي اقامتي، خدماتي و سالن‌هاي بزرگ در نظر گرفته شده است و مابقي آن براي فضاي سبز، فضاي ورزشي و فضاهاي ديگر اختصاص داده شده است.
فاز دوم زائر شهر رضوي در 22 بهمن به بهره‌برداري مي‌رسد به گفته وي زائر شهر رضوي داراي سه فاز است كه در فاز اول بيش از 10 هكتار در مردادماه، مورد بهره برداري قرار گرفت و فاز دوم اين مجموعه با ظرفيت 4 هزار و 500 زائر تا ۲۲ بهمن‌ماه سال جاري به بهره‌برداري مي‌رسد و فاز سوم كه به احتمال زياد تا آخر سال جاري راه‌اندازي خواهد شد، حدود ۱۱ هزار نفر را پذيرا خواهد بود و در مجموع اين شهرك با ظرفيت پذيرش بيست هزار نفر به طور هم‌زمان به بهره‌برداري خواهد رسيد. اكبري با بيان اينكه در فاز يك 31 بلوك ساخته شده است كه 28 بلوك آن به صورت سوئيتي و 3 بلوك آن سالني است؛ افزود: هر بلوك در دو طبقه، با 25 سوئيت كه هر طبقه داراي اتاق پذيرش و خانه‌داري است؛ طراحي شده است. وي با اشاره به سرعت بالاي ساخت‌وساز در زائر شهر رضوي بيان كرد: چهار كميسيون تخصصي معماري ساختمان، تأسيسات،‌ كنترل پروژه و برنامه‌ريزي كارِ بررسي و ارزيابي فني و مهندسي پروژه را با دقت بسيار زياد پيگيري مي‌كنند. ‌
وي در باره سوئيت‌هاي زائر شهر رضوي گفت: ظرفيت سوئيت‌هاي زائر شهر رضوي حداكثر 6 نفره با امكانات آشپزخانه،‌ تراس،‌ اتاق كودك، كولر و دو كاناپه تخت شو براي هر سوئيت است؛ همچنين با توجه به حضور كاروان‌ها و هيات مذهبي در ايام دهه آخر صفر و تابستان سالن‌هايي براي اين دسته از زائران در نظر گرفته شده است. معاون فني و عمران موقوفات آستان قدس تصريح كرد: در فاز اول پروژه زائر شهر رضوي يك ساختمان پلي كلينيك ساخته مي‌شود كه امكان بستري بيمار تا 48 ساعت را دارد و مكان احداث آن طوري طراحي شده كه اهالي شهرك طرق هم بتوانند از خدمات آن بهره‌مند شوند. وي افزود: هر زائر يا هيأت امكان اسكان ۳ روز اقامت در اين زائر شهر را خواهد داشت و طي اين سه روز حداقل يك وعده از خوان نعمت رضوي برخوردار خواهند بود. وي در خصوص رفت و آمد زائران در مدت اقامت خود در اين زائر شهر گفت: تفاهم‌هايي با استانداري و شهرداري براي راه‌اندازي خط اتوبوس و مترو از اين شهرك به سمت حرم مطهر شده است؛ همچنين معاونت امداد مستضعفان نيز اتوبوس‌هاي ويژه زائرشهر رضوي را براي انتقال زائران اين شهرك به حرم مطهر تدارك خواهند ديد.
منبع: فرهنگ رضوي


| شناسه مطلب: 69766




مشهد امام رضا



مطالب مرتبط

نظرات کاربران