پای سفره دل زائران ایرانی؛ از غربت بقیع تا شوق زیارت و بازشدن مسیر حج پای سفره دل زائران ایرانی؛ از غربت بقیع تا شوق زیارت و بازشدن مسیر حج پای سفره دل زائران ایرانی؛ از غربت بقیع تا شوق زیارت و بازشدن مسیر حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پای سفره دل زائران ایرانی؛ از غربت بقیع تا شوق زیارت و بازشدن مسیر حج پای سفره دل زائران ایرانی؛ از غربت بقیع تا شوق زیارت و بازشدن مسیر حج پای سفره دل زائران ایرانی؛ از غربت بقیع تا شوق زیارت و بازشدن مسیر حج پای سفره دل زائران ایرانی؛ از غربت بقیع تا شوق زیارت و بازشدن مسیر حج پای سفره دل زائران ایرانی؛ از غربت بقیع تا شوق زیارت و بازشدن مسیر حج

پای سفره دل زائران ایرانی؛ از غربت بقیع تا شوق زیارت و بازشدن مسیر حج

با زائران ایرانی که همراه می شوی هر یک سفره ای برایت باز می کنند؛ یکی از بقیع می گوید، یکی از حاشیه های به وجود آمده قبل از اعزام؛ یکی خوشحال از اینکه نوبت به او رسیده و دیگری از ازدحام برای زیارت مضجع شریف نبی مکرم اسلام(ص) می گوید.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به مدينه منوره، پاي صحبت زائران كه مي نشيني حرف هاي شنيدني دارند، برخي هنوز بر اين باور نيستند كه وارد حريم نبوي(ص) شدند؛ عده اي از انتظار طولاني مي گويند و بعضي مي گويند خوشحال هستند كه مسير حج بعد از يكسال وقفه بازگشايي شد.
مدينه اين روزها اجتماعي رنگارنگ از مسلمانان نقاط مختلف دنيا است؛ تنوعي زياد با هدفي مشترك يعني زيارت بارگاه رحمه للعالمين و بقيع؛ همه اينجا ميهمان هستند، ميهماناني كه احساس غربت نمي كنند؛ بخشي از اين خيل عظيم را هم زائران ايراني تشكيل مي دهند كه از نقاط مختلف ايران اسلامي عازم سرزمين وحي شده اند. هر جايي كه وارد مي شوي چهره اي آشنا از ميهن مي بيني.
اينجا در مدينه زائران سر از پا نمي شناسند، برق شوق حضور در حريم نبوي و ائمه بقيع را به آساني در چشمان آنان مي توان ديد؛ روح در كنار بارگاه منور رسول اكرم(ص) و ائمه بقيع(سلام الله عليها) صيقل مي دهند تا احرام ببندند و آماده ورود به حريم دوست شوند.
ابراهيم ظفرنژاد 62 ساله، زائري است كه از سبزوار به همراه همسرش عازم اين سفر معنوي شده است، در فرودگاه مدينه با او چند دقيقه اي به صحبت نشستم. مي گفت نوبت من پارسال بود اما متاسفانه حج برگزار نشد.
ظفرنژاد ادامه داد از تمام مسئولان حج تشكر مي كنم؛ وقتي ديديم خود آنها هم به اين سفر عزيمت كردند، دل و جرات گرفتيم.
او صحبتش را با اشاره به حاشيه سازي هاي منفي كه ماه هاي اخير برخي دامن زدند و ذهن مردم را درگير كردند، ادامه مي دهد و مي گويد داستان هايي در اين مدت در آوردند، اما مردم همه را فراموش كردند و با اطمينان رهسپار اين سرزمين نوراني شدند تا حج بجا بياورند.
اين زائر اهل سبزوار با تاكيد بر اينكه عقيده مردم محكم تر از اين حرف هاست، گفت حج يك امر واجب است و با هيچ چيز ديگري عوض نمي شود.
عليرضا مرتضوي نيا، جوان گنابادي است كه مي گويد قبلا عمره آمده ام. از روي كنجكاوي پرسيدم متاهلي با لبخند پاسخ داد بله. گفتم پس چرا تنها آمده اي گفت داستان دارد. اين حج سهم پدرم بود كه از دنيا رفت و اين حج روزي من شد كه بيايم.
وي با ابراز خوشحالي از اينكه بار ديگر فرصت يافته در مدينه منوره حاضر شود و زائر حريم نبوي و ائمه بقيع باشد، گفت:‌ اميدوارم اكنون كه لطف خدا شامل حال من شده است، در اين فرصت كوتاه بتوانم در مدينه النبي خودم را براي احرام بستن و حج تمتع آماده كنم.
پيرمرد زائري را در بقيع ديدم اهل اراك كه تنها قدم مي زد، با او همكلام شدم، مي گفت بار چهارم است كه مي آيد اما اولين حج واجب است كه آمده و 10 سال براي آن انتظار كشيده است.
پيرمرد مي گفت وقتي از بقيع حرف مي زني حتي كساني كه آن را نديده اند، اشك از چشمانشان جاري مي شود؛ گام نهادن بر اين زمين، نعمت بزرگي است كه بايد شكرگزار آن باشيم و آرزو كنيم همه عاشقان ائمه اطهار(عليهم السلام) از اين نعمت بهره مند شوند. امامان بقيع واقعا غريب هستند.
جعفر اسلامي فر روحاني يكي از كاروان هاي اعزامي از مشهد مقدس خدا را شكر مي كرد و مي گفت شرايط خوب است همه با عشق و علاقه براي انجام حج واجب آمدند و از هفته ها قبل با شركت در جلسات خود را آماده كردند. با اينكه زائران ساعتي در فرودگاه معطل شدند اما با صبر و حوصله برخورد مي كنند؛ به هر حال زائران تمرين صبر مي كنند.
از او درباره حال و هوا و شرايط روحي زائران در ايران پرسيدم كه پاسخ داد: بعد از چند روزي كه كاروان ها راهي مدينه منوره شدند و رسانه ها هم تصاويري از زائران در اين سرزمين منتشر كردند، آرامش خوبي برقرار شد و به نسبت زيادي دغدغه ها و نگراني هاي آنها كم شد.
اسلامي فر مي گويد: زحمت زيادي براي برپايي اين مناسك از سوي كارگزاران كشيده شده و با وجود اينكه برخي شايعه پراكني ها، آنها را از نظر روحي تحت فشار قرار داد، اما در كنار فراهم كردن بستر حضور زائران ايراني در مناسك حج و كار طاقت فرسايي كه پيش رو بود، ذهن مردم را هم از اين فشارهاي روحي پاك كردند؛ اميدواريم حركت بزرگي كه براي راه اندازي مجدد حج صورت گرفت،‌ به بهترين نحو ممكن به سرانجام برسد و در انتها با همين آرامش و سلامت همه زائران خاتمه پيدا كند.
حيدر احمدي كشاورز 73 ساله اهل خوران در اطراف خمين، در يكي از محافل انس و معرفت كه بعثه مقام معظم رهبري در مدينه منوره برگزار مي كند، شركت كرده و در انتهاي سالن محل برگزاري تنها نشسته بود. از او درباره حال و هواي زائران در مدينه پرسيدم. مي گفت در كنار منبر و محراب پيامبر نماز گزاردم، از خدا و پيغمبر(صلوات الله) سلامتي مسلمانان را خواستم و آنهايي را كه از دنيا رفتند هم دعا كردم اگر در آن عالم گرفتار هستند، رهايي يابند.
مي گفت الحمدالله خدمات خوب است بيش از اين هم ما انتظار نداريم؛ اصل اين است كه خدا توفيق داده آمده ايم. يك پذيرايي اندك هم براي ما كافي است كه فقط بتوانيم زيارت كنيم.
اينجا در مدينه شور و شوقي به پا شده و زائران ايراني از جاي جاي كشورمان در فصل دلدادگي آماده مي شوند تا پس از زيارت مضجع شريف رسول الله(ص)‌ و اشك ريختن بر غربت ائمه مظلوم بقيع(عليهم السلام)‌، احرام به تن كنند و لبيك گويان براي بجا آوردن حج ابراهيمي راهي مكه مكرمه شوند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران