حج ؛‌ نمادی از اتحاد و همبستگی   ایران منادی وحدت امت اسلامی است حج ؛‌ نمادی از اتحاد و همبستگی   ایران منادی وحدت امت اسلامی است حج ؛‌ نمادی از اتحاد و همبستگی   ایران منادی وحدت امت اسلامی است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج ؛‌ نمادی از اتحاد و همبستگی   ایران منادی وحدت امت اسلامی است حج ؛‌ نمادی از اتحاد و همبستگی   ایران منادی وحدت امت اسلامی است حج ؛‌ نمادی از اتحاد و همبستگی   ایران منادی وحدت امت اسلامی است حج ؛‌ نمادی از اتحاد و همبستگی   ایران منادی وحدت امت اسلامی است حج ؛‌ نمادی از اتحاد و همبستگی   ایران منادی وحدت امت اسلامی است

حج ؛‌ نمادی از اتحاد و همبستگی ایران منادی وحدت امت اسلامی است

وحدت و انسجام اسلامی یکی از ضروری ترین مسائل مسلمانان در بعد داخلی و خارجی است از این رو انقلاب اسلامی از همان روزهای نخست پیروزی با نامگذاری هفته ای به عنوان هفته وحدت ؛ همواره بر اتحاد و یکپارچکی امت اسلامی تاکید کرده است و حج ابراهیمی به عنوان بزرگترین گردهمایی مسلمانان ؛ نمادی از همبستگی اسلامی به شمار می رود.

حضور بيش از 15 هزار زاير اهل سنت از ايران در مناسك حج و ادغام كاروان هاي اهل سنت با شيعيان و ارايه خدمات برابر به همه زايران و نبود هيچ تفاوتي ميان زاير شيعه و سني ؛‌ گواهي بر اين مدعاست كه جمهوري اسلامي منادي وحدت ميان مذاهب و فرق اسلامي بوده است و نمونه هاي عيني اين وحدت مثال زدني را مي توان در بازديد سر زده حجت الاسلام سيد علي قاضي عسكر از كاروان اهل تسنن كشورمان به تماشا نشست.
نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني روز ( دوشنبه )‌ در فضايي گرم و صميمي ؛ ميهمان زايراني از استان آذربايجان غربي شد كه اكثريت آنان را زايران اهل تسنن تشكيل مي دادند.
در بدو ورود آقاي قاضي عسكر به هتل "‌ منازل الاسواف "‌ كه فاصله چنداني با مسجدالنبي ندارد ؛ حجت الاسلام جلال مرادي امام جمعه اهل تسنن شهرستان تكاب كه لباس زيباي كردي به تن دارد و عمامه اي شبيه به دستارهاي ماموستاهاي اهل تسنن به سر بسته براي عرض خيرمقدم و خوشآمدگويي به استقبال نماينده ولي فقيه آمد.
بعد از گپ و گفت كوتاهي با سرپرست زايران كشورمان ؛ با او وارد گفت و گو شدم و چه عاشقانه از ايران و عشق به وطن ؛ اسلام و رهبري سخن مي گويد.
ازاو درباره وحدت شيعه و سني سئوال كردم كه فورا تلفن هوشمند خود را نشان من داد و از لابلاي دهها كانال تلگرامي ؛ خبري از آخرين خطبه خود در نمازجمعه قبل از عزيمت به حج نشانم داد.
وي با بيان اين مطلب كه در آخرين نماز جمعه شهر تكاب درجمع اهل تسنن ؛ پيرامون وحدت سخن هاي بسياري گفته است ؛ خاطر نشان كرد : معتقدم حج ابراهيمي بهترين فرصت براي نمايش وحدت بين كشورهاي اسلامي است.
"‌ جمهوري اسلامي ايران مظهر وحدت و يكپارچگي و مردم سالاري ديني است و شعار حج امسال با عنوان حج ؛‌معنويت ؛ اقتدار ملي و همبستگي اسلامي چه ظريف و هوشيارانه انتخاب شده است .
اين روحاني اهل تسنن از اينكه هم مذهبي هاي او در سايه تلاش هاي جمهوري اسلامي ايران تحت رهبري هاي داهيانه مقام معظم رهبري و تلاش شبانه روزي خدمتگزاران ضيوف الرحمن در بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت توانسته اند به حج مشرف شوند ؛ بسيار اظهار خرسندي و قدرداني كرد.
كمي آن طرف تر و درجمع زنان زائر ؛ خانم "‌حليمه حمه آلي "‌از زايران اهل تسنن كه از بوكان به مدينه آمده است ؛ رو به من كه سرگرم ثبت حواشي ديدار هستم مي كند و به زبان كردي شروع به صحبت مي نمايد.
از يكي از زايران ديگر كمك مي گيرم و حرف هاي او را برايم ترجمه مي كند.
اين زن سالخورده ايراني گفت كه به اقاي قاضي عسكر و همراهان ايشان خوش آمد مي گويم كه با سركشي از كاروان ها ؛ جوياي احوال ما شدند . امور حج به خوبي در حال انجام است و ما هيچ نگراني نداريم.
"شكوفه نهري" بانوي سالخورده ديگري از اقاياني كه دور نماينده ولي فقيه حلقه زده اند مي خواهد كه كنار بروند تا از نزديك با اقاي قاضي عسكر ديدار كند.
جلو مي آيد و همزمان چادر سفيد رنگ خود را مرتب مي كند و مي گويد ؛ اهل تكاب دراستان اذربايجان غربي هستم . دامادم از سربازان گمنام بود كه در راه سربلندي و حفظ عزت و كيان نظام به شهادت رسيد . سه فرزند او را با افتخار بزرگ كردم كه همگي داراي تحصيلات عالي هستند.
زبانش لحظه اي از دعا براي زايران و خدمتگزاران ضيوف الرحمن باز نمي ايستد مدام به همه دعا مي كند . حقيقا دعاهايش به دلم نشست و به خود گفتم سخن چون از دل برآيد لاجرم بر دل نشيند.
"فاطمه جزوترابي" زايري از استان سمنان ؛ همانند بسياري ديگر از زايران كشورمان از تلاش هاي انجام شده قدرداني كرد و از اقاي قاضي عسكر درخواست كرد تا توصيه اي اخلاقي به حجاج بيت الله الحرام داشته باشند.
نماينده ولي فقيه و سرپرست زايران ايراني بيت الله الحرام ؛ در پاسخ به درخواست اين زاير كشورمان به توصيه هاي مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت : نماز و تلاوت قرآن و دعا و استغفار بيشترين سفارشي است كه بزرگان در سفر حج مطرح كرده اند.
اين بانوي زائر در جواب گفت كه بحمدالله تاكنون موفق به ختم 10 جزء قران شده ام و بنا دارم در ايام اقامت در مكه و مدينه ؛ وقت خود را بيشتر با تلاوت قران در حرمين شريفين سپري كنم.
"فاطمه ميرزا حسيني" از زايران استان تهران كه كاروانش در اين هتل ؛ مستقر است ؛ خطاب به اقاي قاضي عسكر گفت كه "‌ انصافا برخورد ناپسندي از سوي سعودي ها مشاهده نكرده ايم . واقعا عزت و احترام ما حفظ شده است ."
اقاي قاضي عسكر نيز در تاييد مطالب اين زاير گفت كه بحمدالله شرايطي فراهم شده است تا زايران از نزديك كذب بودن شايعاتي كه قبل از موسم حج عليه حجاج و حج ابراهيمي مطرح مي شد ؛ مشاهده مي كنند.
"زهرا كشاورز" بانوي دامغاني نيز با كلامي ساده و صميمي رو به آقاي قاضي عسكر گفت كه "‌ دست شما درد نكند كه فضايي ايجاد كرديد كه زايران ايراني با عزت و امنيت به حج بيايند. خدا را شكر كه مدينه النبي و مرقد آقا رسول الله را زيارت كرديم و اكنون خود را براي مناسك حج ابراهيمي آماده مي كنيم.
"سيد رضا معيني طباطبايي" آخرين زايري است كه هنگام خروج نماينده ولي فقيه از هتل محل اقامت زايران كشورمان خود را به اقاي قاضي عسكر مي رساند . او نيز از مديريت خوب كارگزاران حج تشكر مي كند و در عين حال برخورد كشور ميزبان را خوب ارزيابي مي كند.
او گفت :‌ باتوجه به فضاسازي هايي كه در شبكه هاي اجتماعي ايجاد شد ؛ نگراني هايي هنگام ورود به عربستان وجود داشت اما برخورد خوب مردم اين سرزمين و زائران ديگر كشورها و در عين حال نظم و همراهي زايران ايراني نيز باعث شد كه اين نگراني ها به فراموشي سپرده شود.
برنامه بازديد نماينده ولي فقيه و سرپرست زايران كشورمان رو به اتمام است و ايشان همچنان در جمع صميمانه زايران سني مذهب و اهل تشيع كشورمان سرگرم سلام و احوالپرسي است و من به اين مي انديشم كه وحدت و انسجام اسلامي يكي از ضروري ترين نيازهاي جوامع اسلامي است.
سخن آخر اينكه ترديدي وجود ندارد كه تاكيد بر نقاط مشترك و استفاده ازحداكثر ظرفيت هاي وحدت ؛ پرهيز از هرگونه حركت افراطي و رفتارهاي تفرقه افكنانه و تلاش براي تقريب بين مذاهب اسلامي از جمله مهمترين و كارآمدترين راهبردهاي وحدت امت اسلام است.
يادآور مي شود در جريان ديدار نماينده ولي فقيه و سرپرست زايران كشورمان از زايران اهل تسنن و تشيع در هتل منازل الاسواف ؛ آقاي "‌ اكبر رضايي "‌ مسئول ستاد عمليات حج در مدينه منوره و شماري از مسئولان بعثه و ستاد عمليات مدينه ايشان را همراهي كردند.




نظرات کاربران