حضور در مدینه منوره چگونه گذشت ؟ گزارشی از حضور زایران ایرانی در مسجد النبی و جنت البقیع حضور در مدینه منوره چگونه گذشت ؟ گزارشی از حضور زایران ایرانی در مسجد النبی و جنت البقیع حضور در مدینه منوره چگونه گذشت ؟ گزارشی از حضور زایران ایرانی در مسجد النبی و جنت البقیع بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حضور در مدینه منوره چگونه گذشت ؟ گزارشی از حضور زایران ایرانی در مسجد النبی و جنت البقیع حضور در مدینه منوره چگونه گذشت ؟ گزارشی از حضور زایران ایرانی در مسجد النبی و جنت البقیع حضور در مدینه منوره چگونه گذشت ؟ گزارشی از حضور زایران ایرانی در مسجد النبی و جنت البقیع حضور در مدینه منوره چگونه گذشت ؟ گزارشی از حضور زایران ایرانی در مسجد النبی و جنت البقیع حضور در مدینه منوره چگونه گذشت ؟ گزارشی از حضور زایران ایرانی در مسجد النبی و جنت البقیع

حضور در مدینه منوره چگونه گذشت ؟ گزارشی از حضور زایران ایرانی در مسجد النبی و جنت البقیع

باگذشت دو هفته از آغاز اعزام زایران ایرانی به سرزمین وحی ؛ مدینه النبی هر روز شاهد حضور پرشور و مشتاقانه زایرانی از استان های مختلف کشورمان است که سالها در انتظار این سفر معنوی بوده اند.

هر چند حال و هواي زايران كشورمان در شهر پيامبر ؛ قابل وصف نيست اما صحبت هاي زايران از اولين حضورشان در مسجدالنبي و جنت البقيع بسيار شنيدني است.
به هركجاي مسجد النبي كه بروي ؛ حضور زايران ايراني چشمگير است . برخي در حلقه هاي قراني نشسته و قران تلاوت مي كنند ؛ برخي در حال نماز ؛ دعا و مناجات و عده اي هم زيبايي هاي و مناظر چشم نواز مسجدالنبي را در صفحه دوربين تلفن هاي هوشمند خود ثبت و ضبط مي كنند.
درسالهاي گذشته كه هنوز تلفن هاي هوشمند چندان رايج نشده بود ؛ امكان تصويربرداري از داخل شبستان هاي مسجدالنبي ؛ روضه منوره و مقابل مرقد حضرت رسول اكرم (ص)‌به آساني امكانپذير نبود و هرلحظه امكان داشت كه ماموران كشور ميزبان حرمين شريفين ؛ دوربين افراد را ضبط كنند اما امروز كمتر زايري را مي توان يافت كه تلفن همراه او هوشمند نباشد ؛ لذا عكسبرداري و تصويربرداري با گوشي هاي هوشمند و دوربين هاي كوچك ؛‌ از داخل حرم نبوي ؛ شبستان ها ؛ روضه منوره ؛ منبر و محراب و ستون هاي معروف در كنار روضه منوره به اساني امكانپذير است.
برخي از زايران نيز با استفاده از پيام رسان هاي تلفن همراه ؛ تصاوير و عكس هاي جذابي به صورت زنده براي دوستان و بستگان خويش كه فرسنگها با آنها فاصله دارند ؛ ارسال مي كنند.
خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به گفتگو با چند تن از زايران كشورمان درباره اولين ديدارشان از مسجد النبي نشست كه مروري بر سخنان زايران مرقد رحمه للعالمين خالي از لطف نيست .
"‌ احمد بديع قازاني "‌ اعزامي از تبريز مي گويد ؛‌در مدينه كه هستي احساس مي كني در خانه خودت هستي . اينجا با پيامبر ارتباط قلبي بيشتري پيدا مي كني .
"‌محمود نوروزي " از ديگر زايران ايراني مي گويد ؛ در مسجدالنبي ؛ نفس هايت با نفس اهل بيت و اشرف مخلوقات عالم يعني محمد مصطفي (ص) گره مي خورد . خدا كند كه قدر اين حضور را بدانيم و هميشه و همه جا خود را در محضر خداوند و پيامبر و ائمه معصومين بدانيم .
او گفت كه مدينه تحول معنوي در انسان ايجاد مي كند و ان شاالله بايد قدر اين تحول را بدانيم و توشه معنوي خود كنيم .
غفاري جانباز 50 درصد اعزامي از رفسنجاني كه براي راه رفتن از عصاي دستي مدد مي گيرد ؛ مي گويد ؛‌ حيف مدت اقامت ما در مدينه فقط شش روز است . كاش مي شد مدت طولاني تري ميهمان پيامبر بوديم.
آقاي عبدلي زاير مسني از شهرستان رفسنجان نيز سفر به مدينه النبي را بسيار جذاب و وصف ناپذير توصيف كرد و گفت واقعا نمي دانم با چه زباني اين حس و حال را توصيف كنم . انسان تا به مدينه نيايد لذت و شيرني همجواري با مرقد پيامبر و ائمه معصوم در بقيع را نمي چشد. خدا نصيب همه علاقه مندان كند.
از باب بقيع در مسجدالنبي (ص)‌ كه رو به قبرستان بقيع باز مي شود ؛ فاصله اي كمتر از صدمتر ميان قبر مطهر حضرت رسول (ص)‌و قبور ائمه بقيع است . برخي اين فاصله را بين الحرمين نامگذاري كرده اند .
حال و هواي زايران در بقيع نيز از يك سو شنيدني و از سوي ديگر غمبار است .
هنوز آفتاب به طور كامل طلوع نكرده بود كه براي هم كلام شدن با چند زاير ايراني روانه جنت البقيع شدم .
به محض ورودم به اين وادي رحمت كه براساس برخي اسناد تاريخي ؛ بيش از 10 هزار از اصحاب و ياران پيامبر و شخصيت هاي برجسته تاريخ اسلام در آن به خاكس سپرده شده اند ؛ يكي از صحنه هاي چشم نواز ؛ حضور زايران با پاي برهنه در قبرستان بقيع بود . آنها بقيع را همانند حرم پيامبر داراي حرمت مي دانند و معتقدند كه به رسم ادب بايد با پاي برهنه وارد شد .
كتاب هاي آبي رنگي با عنوان "‌ادعيه و آداب حرمين شريفين "‌ كه از سوي مركز تحقيقات حج و از سوي موسسه مشعر منتشر شده در دست برخي زايران ايراني مشاهده مي كني كه آرام آرام درحاليكه اشك مي ريزند ؛ زيرلب سلام به ائمه مدفون در بقيع را زمزمه مي كنند.
در قبرستان بقيع برخي قبور به برخي از بزرگان و شخصيت هاي برجسته تاريخ اسلام منتسب است . جاييكه بيشتر از همه جا زايرين توقف مي نمايند ؛ ابتدا مقابل قبور چهار امام معصوم ؛ عباس عموي پيامبر و فاطمه بنت اسد مادر حضرت علي (ع)‌ است . كمي آن طرف تر كه شلوغ از جاهاي ديگر است اما كسي اجازه توقف طولاني ندارد ؛ مزار عمه هاي پيامبر و مادر حضرت ابوالفضل العباس است.
زايران بسياري در كنار مزار حضرت ام البنين (ع)‌ ؛‌ در مظلوميت شهداي كربلا و بويژه علمداري كربلا حضرت عباس ؛ با بغض هاي فروخته ؛‌ از درون مي سوزند و قطرات اشكي نيز از چشمانش جاري مي شود.
از زايري سئوال كردم ؛‌ " يك جمله درباره بقيع بگو ."
بي اختيار اشكش سرازير شد و گفت : خورشيد درحالي هر روز در بقيع طلوع مي كند كه خورشيد عالم خلقت يعني امام زمان (عج)‌ در پس ابرهاست و انشاالله روزي با ظهور آن حضرت ؛ عالم پر از عدل و داد شود.
همين پرسش را از "‌ اسماعيلي "‌ پيرمرد سالخورده استان كرمان شهرستان رفسنجان پرسيدم ؛‌ همه جواب او در بغض تركيده ا ش خلاصه شد ..... مي خواهد سخني درباره بقيع بگويد كه .... هق هق گريه امانش نمي دهد . گويي اشكهاي او چون سيل مرا نيز با خود به سال هايي مي برد كه در اشتياق ديدار حرم مقدس نبوي مي سوختم و مي ساختم .
حال زايران ايراني در بقيع متفاوت تر از زايران ديگر است ؛‌ اينجا گويي همه دنبال گمشده اي هستند . دنبال نشاني ازمزاري مخفي كه پيكر نحيفي را در دل شب در آغوش خود گرفت . همه آرام آرام زير لب نامي را زمزمه مي كنند . فاطمه ... فاطمه .... فاطمه.
از قبرستان بقيع كه بيرون بيايي در ضلع شمالي جايي دورتر از چشم زايران ؛ چند زائر زن ايراني آهسته آهسته زيارت حضرت زهرا مي خوانند . با گريه هايي بي صدا.
زايران زن به مردان غبطه مي خورند و مي گويند ؛ لااقل شما قدم هايتان در درون قبرستان بقيع متبرك مي شود اما حسرتي جانكاه تا آخر عمر باماست كه محروم از حضور در جنت البقيع هستيم.
سخن آخر ... حال و هواي مدينه با ورود كاروان هاي ايراني به اين شهر مقدس كاملا تغيير كرده است .




نظرات کاربران