علت سفر قریب الوقوع هیات سعودی به ایران چیست؟ علت سفر قریب الوقوع هیات سعودی به ایران چیست؟ علت سفر قریب الوقوع هیات سعودی به ایران چیست؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
علت سفر قریب الوقوع هیات سعودی به ایران چیست؟ علت سفر قریب الوقوع هیات سعودی به ایران چیست؟ علت سفر قریب الوقوع هیات سعودی به ایران چیست؟ علت سفر قریب الوقوع هیات سعودی به ایران چیست؟ علت سفر قریب الوقوع هیات سعودی به ایران چیست؟

علت سفر قریب الوقوع هیات سعودی به ایران چیست؟

سفریک کمیته سعودی به تهران و بررسی آثار ناشی از تعرض به سفارتخانه این کشور درتهران درواقع بهانه‌ای است برای اینکه عربستان بتواند پل‌های تخریب‌شده با ایران را ترمیم کند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج، يك كارشناس مسائل خاورميانه تصريح كرد: تشكيل يك كميته سعودي براي سفر به تهران و بررسي آثار ناشي از تعرض به سفارتخانه وكنسولگري اين كشور درتهران و مشهد درواقع بهانه‌اي است براي اينكه عربستان بتواند پل‌هاي تخريب‌شده با ايران را ترميم كند.
روز شنبه روزنامه كويتي «الجريده» به نقل از يك منبع آگاه ايراني از سفر قريب‌الوقوع هيئت عربستاني براي ارزيابي خرابي‌هاي ناشي از تعرض به سفارتخانه و كنسولگري عربستان در تهران و مشهد خبر داد.
اين خبر نخستين سفر يك هيات ديپلماتيك سعودي به ايران پس از قطع رابطه دو كشور محسوب مي شود. در پي اعدام شيخ النمر، دو تجمع اعتراضي در دي ماه 94 درمقابل سفارت اين كشور در تهران و كنسولگري آن در شهر مشهد برگزار شد و پس از ورود معترضان به سفارت عربستان و كنسولگري مشهد خساراتي به آن‌ها وارد شد كه درنتيجه آن عربستان سعودي رابطه خود را با ايران قطع كرد.
اعزام هيات ديپلماتيك سعودي به ايران نشان مي‌دهد كه عربستان به دنبال كاهش تنش ميان دو كشور است و درصدد برآمده تا گذشته را هم با پيش قدم شدن در بهبود مناسبات جبران كند. پيش‌ازاين خبر نيز تنش‌ها ميان دو كشور تا حدودي با تفاهم صورت گرفته درخصوص اعزام حجاج ايراني براي شركت در مراسم حج امسال كاهش‌يافته بود، هيئت ايراني در گزارش‌هاي خود به واكنش مثبت سعودي‌ها در خلال گفت‌وگو‌ها اشاره كرده‌اند.
حسن هاني زاده، كارشناس مسائل خاورميانه در رابطه با دلايل تلاش عربستان براي بازگشايي سفارت خود در تهران گفت: مجموعه رخدادهاي اخير منطقه و عربستان نشان از شكست عربستان در سوريه و يمن دارد كه موجب شده است عربستان سعودي درصدد بازنگري در سياست‌هاي تهاجمي خود نسبت به كشورهاي محور مقاومت بربيايد.
وي در اين رابطه ضمن اشاره به ديدار اخير ظريف و عادل الجبير ابراز كرد: اين ديدار در حاشيه نشست وزراي خارجه سازمان همكاري‌هاي اسلامي در استانبول نشان مي‌دهد كه عربستان به‌شدت درصدد استفاده از ظرفيت ايران براي برون‌رفت از انزواي سياسي است.
اين كارشناس مسائل خاورميانه در ادامه افزود: تشكيل يك كميته سعودي براي سفر به تهران و بررسي آثار ناشي از حمله به اين سفارتخانه درواقع بهانه‌اي است براي اينكه عربستان بتواند پل‌هاي تخريب‌شده با ايران را ترميم كند، اما تمام تجارب گذشته نشان مي‌دهد عربستان سعودي در سياست‌هاي خود ثابت‌قدم نيست و تابعي از سياست‌هاي آمريكا به‌حساب مي‌آيد كه بايد در اين خصوص با تأني و بدون ذوق‌زدگي تحركات را رصد كرد.
هاني زاده دراين‌باره تأكيد كرد: تا زماني كه عربستان يك اقدام عملي در راستاي فاصله گرفتن از سياست‌هاي تهاجمي خود انجام ندهد، نمي‌توان پيش‌بيني كرد كه حقيقتاً و با حسن نيت درصدد بازسازي سياست‌هاي گذشته خود و نزديك شدن به تهران است. البته مجموعه رخدادهاي جهاني مانند پيروزي دونالد ترامپ و نگاه تحقيرآميز او نسبت به عربستان همچنين وضعيت سوريه، شكست داعش در عراق، سوريه و لبنان و بن‌بست رسيدن حملات نظامي در يمن دست‌به‌دست هم داده‌اند تا رهبران عربستان را مجبور كنند براي خروج از انزوا به تهران نزديك شوند.
وي در اين خصوص اظهار داشت: عربستان سعودي به‌شدت احساس انزواي سياسي مي‌كند و بدون همكاري با ايران امكان حل مشكلات منطقه را ندارد و تا زماني كه اين كشور كارهاي گذشته را ادامه دهد هرروز در نزد افكار عمومي محكوم‌تر مي‌شود به‌خصوص پس از شكست اخير محاصره قطر از سوي عربستان، بحرين، امارات و مصر كه به شكست انجاميد. لذا نزديك شدن قطر به ايران باعث شده كه عربستان درصدد همكاري با ايران براي خروج از اين انزوا برآيد.
اين كارشناس مسائل خاورميانه در خصوص اقدامات عملي عربستان تصريح كرد: اين كشور در ابتدا بايد براي حل بحران سوريه و يمن اقدام جدي به عمل آورد و از ادامه حمله به يمن خودداري كند. همچنين از ارسال كمك مالي و لجستيكي به گروهك‌هاي تروريستي در سوريه و عراق ممانعت به عمل آورد و جلوي حمله‌هاي تبليغاتي رسانه‌هاي عربستان عليه محور مقاومت مانند انصار الله، حزب‌الله، جمهوري اسلامي ايران و حشدالشعبي را بگيرد.
هاني زاده در ادامه توضيح داد: درصورتي‌كه اتفاقات فوق رخ دهد و رسانه‌هاي عربستاني شيوه ملايم‌تري درباره محور مقاومت مانند حزب‌الله، حشد الشعبي و انصار الله اتخاذ كنند مي‌توان پيش‌بيني كرد كه عربستان در پي سياست‌ها خود به دنبال ترميم پل‌هاي تخريبي با ايران است.
وي در رابطه با احتمال روي دادن اين اتفاقات تأكيد كرد: بايد در درجه اول اين اتفاق در يمن رخ دهد يعني نزديك‌ترين مسئله براي اينكه عربستان بتواند حسن نيت خود را نشان دهد از ادامه حملات به مردم يمن بايد خودداري كند درصورتي‌كه چنين شود مي‌توان پيش‌بيني كرد عربستان حقيقتاً به دنبال فاصله گرفتن از سياست‌هاي تهاجمي گذشته خود برآمده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران