حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر :

زایران ایرانی حجی مطلوب و عزتمندانه انجام دادند  دیپلماسی حج زمینه ای برای بهبود مناسبات ایران و عربستان حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر :

زایران ایرانی حجی مطلوب و عزتمندانه انجام دادند  دیپلماسی حج زمینه ای برای بهبود مناسبات ایران و عربستان حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر :

زایران ایرانی حجی مطلوب و عزتمندانه انجام دادند  دیپلماسی حج زمینه ای برای بهبود مناسبات ایران و عربستان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر :

زایران ایرانی حجی مطلوب و عزتمندانه انجام دادند  دیپلماسی حج زمینه ای برای بهبود مناسبات ایران و عربستان حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر :

زایران ایرانی حجی مطلوب و عزتمندانه انجام دادند  دیپلماسی حج زمینه ای برای بهبود مناسبات ایران و عربستان حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر :

زایران ایرانی حجی مطلوب و عزتمندانه انجام دادند  دیپلماسی حج زمینه ای برای بهبود مناسبات ایران و عربستان حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر :

زایران ایرانی حجی مطلوب و عزتمندانه انجام دادند  دیپلماسی حج زمینه ای برای بهبود مناسبات ایران و عربستان حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر :

زایران ایرانی حجی مطلوب و عزتمندانه انجام دادند  دیپلماسی حج زمینه ای برای بهبود مناسبات ایران و عربستان
حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر :

زایران ایرانی حجی مطلوب و عزتمندانه انجام دادند دیپلماسی حج زمینه ای برای بهبود مناسبات ایران و عربستان

نماینده ولی فقیه و سرپرست زایران ایرانی با ابراز خرسندی از برگزاری حج در فضایی عزتمندانه و توام با امنیت ؛ احترام و کرامت زایران کشورمان گفت :‌ زایران ایرانی در جامه عمل پوشاندن به توصیه های اخلاقی مقام معظم رهبری بویژه حضور در نمازهای جماعت ؛ تلاوت قران ؛‌تهجد و شب زنده داری و پالایش روح و جان خویش ؛ خوش درخشیدند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ؛ حجت الاسلام و المسلمين سيد علي قاضي عسكر كه روز دوشنبه به همراه آقاي حميد محمدي رييس سازمان حج و زيارت در يك نشست خبري به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ مي داد ؛ ‌ برگزاري موفق و در كمال آرامش حج امسال را مرهون الطاف الهي و بزرگواري و عنايات مقام معظم رهبري ؛ شورايعالي امنيت ملي و ديگر مسئولان بلندپايه كشورمان دانست.
وي حسن اجراي توافقنامه امضا شده ميان ايران و وزارت حج عربستان را يادآور شد و گفت :‌ باوجود اختلافات سياسي و قطع مناسبات رسمي دوكشور ؛ در حج امسال شاهد همكاري هاي خوبي در بخش هاي مختلف بوديم و اميدواريم ديپلماسي حج زمينه را براي حل اختلافات دوكشور و برقراري مناسبات دوباره طرفين فراهم سازد.
حجت الاسلام قاضي عسكر گفت :‌ عليرغم دير به نتيجه رسيدن مذاكرات ايران و عربستان براي حضور زايران كشورمان در حج امسال ؛ اما با همت بلند همه خدمتگزاران حوزه حج و زيارت در بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت و ديگر دستگاههاي مرتبط با حوزه حج ؛ شاهد برگزاري موفقيت آميز حج بوديم.
"‌البته اين بدان معنا نيست كه هيچ مشكلي وجود نداشته است . برخي مشكلات پيش آمده در موسم حج به مقامات سعودي منتقل شد و بموقع حل گرديد و برخي مسائل نيز بايد در مذاكرات آتي براي سالهاي بعد حل شود.
وي بااشاره به نبود مناسبات سياسي ميان ايران و عربستان گفت : هميشه بين كشورها اختلافاتي بروز مي كند اما آنچه مهم است اينكه طرفين بايد از طريق گفت و گو و مذاكره اختلافات را حل كنند و اكنون پس از برگزاري حج مطلوب ؛‌زمان خوبي است تا طرفين درباره حل مسائل دوجانبه در ساير حوزه مذاكره نمايند.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت گفت : رهبر معظم انقلاب همواره نسبت به توسعه ارتباطات ايران با كشورهاي همسايه تاكيد داشته اند و دولت محترم نيز نسبت به اين مساله اهتمام داشته و قطعا اگر گفتگوها اغاز شود مي تواند مشكلات را حل كند.
حجت الاسلام قاضي عسكر در بخش ديگري از اين مصاحبه ؛ از حضور 10 نفر نيروي كنسولي وزارت امور خارجه براي انجام امور كنسولي ؛ بازگشايي مكتب شئون حجاج ايراني در روزهاي نخست در شهرهاي مدينه و مكه مكرمه ؛ فعال بودن عمليات بانكي ميان دكشور و راه اندازي و استقرار بيمارستان ها و درمانگاههاي ايرانيان به عنوان موارد مثبتي ياد كرد كه طبق توافق نامه ميان دوكشور بخوبي عمل شده است. وي تصريح كرد :‌بدون شك اگر دو طرف اعتماد سازي كنند و به آنچه تعهد داده اند ؛ پايدار باشند مي تواند زمينه همكاري هاي دوطرف در ساير زمينه ها قرار گيرد.
سرپرست زايران ايراني به توافق طرفين درخصوص برگزاري هرگونه مراسم دعا در محل اسكان زايران كشورمان درشهرهاي مكه و مدينه و سرزمين منا و عرفات اشاره كرد و گفت : به اذعان بسياري از زايران ؛ امسال مراسم برائت از مشركين به مراتب باشكوه تر از سالهاي قبل برگزار شد و دعاهاي كميل در هتل هاي محل اقامت زايران و نيز دعاي عارفانه عرفه بسيار باشكوه و در فضايي معنوي برگزار شد .
وي همچنين در واكنش به فضاسازي هايي كه با هدف ايجاد اضطراب و دلهره در ميان زايران در فضاي مجازي صورت مي گيرد ؛ اظهار داشت : به اذعان بسياري از زايران كه در بازديدهاي روزانه بنده و آقاي محمدي رياست سازمان حج و زيارت از كاروان ها صورت مي گرفت ؛ همه زايران از برخورد توام با احترام مردم و دست اندركاران كشور ميزبان با حجاج ايراني احساس رضايت داشتند.
وي در پاسخ به پرسشي ؛ نقش رسانه هاي ديداري و شنيداري و بويژه صداوسيما را در ايجاد اطمينان خاطر بين زايران كشورمان بسيار مهم ارزيابي كرد و گفت : اعتمادسازي كه از سوي رسانه هاي رسمي صورت گرفت ؛ موجب استقبال مردم از حج امسال شد و بحمدالله هم اكنون شاهد لبخند رضايت زايران هستيم .
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت ؛ حركت تيم رسانه اي حج امسال را در انتقال فضاي آرام و مطلوب حج به داخل كشور بسيارخوب ارزيابي كرد و در عين حال گفت كه باتوجه به دسترسي آسان مردم به اينترنت و نقش پررنگ فضاي مجازي ؛ بسياري از زايران با تلفن هاي هوشمند ؛ در اين خصوص نقش آفريني كردند.
حجت الاسلام قاضي عسكر در عين حال از فضاسازي هايي كه عليه حج به عنوان يك فريضه مسلم دين ايجاد شده بود ؛ ابراز تاسف كرد و گفت : در جامعه ديني نبايد چنين اتفاقي مي افتاد اما انعكاس واقعيت هاي موجود از سوي زايران به بستگان خويش در ايران ؛ فضا را تغيير داد.
وي گفت : ازاينكه عربستان سعودي نيز امسال تصميم گرفت شيوه هاي گذشته را تغيير دهد و با روشي نو با حجاج كشورمان برخورد كند ؛‌ تشكر نموده و بايد همه كمك كنيم تا شرايط مطلوب تري براي سالهاي بعد فراهم شود و برخي كاستي ها و نقايص موجود نيز برطرف گردد.
حجت الاسلام قاضي عسكر در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه ايا حج عمره بازگشايي خواهد شد يا خير ؟ گفت :‌ تصميم گيري درباره عمره زود است . يك سلسله مسائل از جمله پيگيري دوحادثه مسجدالحرام و منا در سال 94 بايد تعيين تكليف شود و در روزهاي آينده در اين خصوص با مسئولان عربستان گفتگو خواهيم كرد .
وي ابرازاميدواري كرد در پايان عمليات حج امسال ؛ در اين زمينه اعلام موضع شود.
حجت الاسلام قاضي عسكر در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به پرسشي بر ضرورت آسيب شناسي بخش هاي مختلف تاكيد كرد و آمادگي ايران را براي به حداقل رساندن مشكلات در حوزه حج اعلام كرد . وي گفت : حج ايران همواره يك حج نمونه بوده و حجاج كشورمان منظم ترين ؛ معنوي ترين و فرهنگي ترين زايران بوده اند و بايد با افزايش كيفيت برنامه هاي آموزشي و فرهنگي گام هاي بلندي براي بهبود كيفيت حج زايران برداريم .
حجت الاسلام قاضي عسكر به ملاقات ها و ديدارهايش با شماري از روساي بعثه هاي ديگر كشورها اشاره كرد و گفت كه مسئولان حجاج كشورهاي اسلامي همواره از حجاج ايراني به دليل نظم ؛ رفتار مناسب و كردارشان به نيكي ياد مي كنند و حتي شركت هاي سعودي كه با سازمان حج و زيارت در تعامل هستند ؛ همچنان علاقه مند به همكاري با ايران هستند.
وي درخصوص برخي تجزيه و تحليل هاي خبري درباره حج امسال به همه تحليلگران توصيه كرد تا حج امسال را براساس مستندات و اطلاعات دقيق مورد تجزيه و تحليل قرار دهند.
نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج كشورمان همچنين درپاسخ به پرسشي درباره تحولات منطقه اي و فعاليت گروههاي تروريستي در منطقه گفت : بدون شك گروههاي تكفيري و داعش مزدور امريكا هستند و امروز اين حقيقت براي همگان روشن شده است.
وي گفت : بحث درگيريها در كشورهاي منطقه ربطي به شيعه و سني نداشت و اقدامات گروههاي تكفيري جز دامن زدن به اسلام هراسي نتيجه ديگري بدنبال نداشته است و رفتار آنها به زيان امت اسلام تمام شده است.
سرپرست زايران كشورمان در پاسخ به پرسشي درباره بحث خريد سوغاتي از سوي زايران كشورمان در عربستان و اينكه ايا بهتر نيست اين پول در داخل كشور هزينه شود ؛ گفت : متاسفانه ما درباره خريد ايرانيان در خارج از كشور سياست مشخص و روشني نداريم .
وي گفت :‌اينكه گفته شود ؛ حجاج اصلا خريد نكنند ؛ قطعا جواب نخواهد داد ؛ اما مي توان با فرهنگ سازي ؛ توقع مادي بستگان حجاج را به توقع معنوي تبديل كرد ؛ ضمن آنكه دستگاههاي اجرايي در كشور مي توانند با ايجاد بازارهاي مناسب ؛ نسبت به در اختيار گذاشتن و ارايه كالاهاي با كيفيت و قيمت مناسب در اختيار زايران برنامه ريزي و اقدام نمايند.
وي گفت : هرچند سالها قبل اقداماتي در اين زمينه انجام شد ؛‌ اما متاسفانه همراهي هاي لازم از سوي همه دستگاههاي مربوط صورت نگرفت كه مي توان مجددا اين مسائل را مورد بررسي و كارشناسي قرار داد تا به نتيجه برسيم.*


| شناسه مطلب: 70368




مكه قاضي عسكر حج



نظرات کاربران