حاجیان اکنون حاجی‌اند حاجیان اکنون حاجی‌اند حاجیان اکنون حاجی‌اند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حاجیان اکنون حاجی‌اند حاجیان اکنون حاجی‌اند حاجیان اکنون حاجی‌اند حاجیان اکنون حاجی‌اند حاجیان اکنون حاجی‌اند

حاجیان اکنون حاجی‌اند

این روزها حاجیان از سفر معنوی حج در حال بازگشت به میهن اسلامی هستند. زائرانی که به زیارت بارگاه پیامبر گرامی اسلام، جَنة البقیع و بیت الله الحرام مشرف شده و با انجام مناسک حج با جمع آوری ره توشه‌ای از نور و معرفت و با کوله‌باری از صفا، به شهر و دیار خویش باز می‌گردند، اکنون حاجیند.

... حاجيان از مكه باز مي‌گردند. حاجيان از ميقات عشق و معرفت باز مي‌گردند. آنان در ميقات نور قالب خاكي خود را تهي نمودند و از خود بيرون شدن را به چشم ديدند. حاجيان در ميقات احرام بستند و اندام به جامه‌اي كفن‌گونه آراستند و با نيت پاك و طهارت جسم و جان، دعوت الهي را لبيك گفتند محرمات بيست و چهارگانه را بر خود حرام كردند و با حالتي خاضعانه كه گويي به روز حساب رهسپارند به زيارت بيت‌الله‌الحرام شتافتند. حاجيان مقام ابراهيم و ديار هاجر و اسماعيل را زيارت نمودند و همسفر، هم آهنگ و همزمان با فرشتگان و آسمانيان به طواف كعبه شتافتند و درون خويش به توحيد و يگانگي آراستند.
حاجيان باز مي‌گردند... با دستاني پر، در مقام ابراهيم چونان ابراهيم به نماز ايستادند و پس از اداي فريضه نماز همگام با هاجر هفت بار فاصله بين صفا و مروه را پيمودند تا در پيشگاه خداوند به آب و آبرو برسند، موي خود را كوتاه كردند، با اين اميد كه رشته‌هاي مادي و علايق دنيوي را به مقراض تقوي بريده باشند. حاجيان با احرام و لباس تقوي با ذكر نام خدا به صحراي عرفات شتافتند و در آن وادي شناخت با اشك ندامت و توبه زنگار از جان و دل زدودند. كتاب جان را ورق زدند و چون بر خطاها و لغزش‌ها رسيدند از ژرفاي دل مغفرت طلبيدند و...
زائران با دلي سرشار از معرفت خدا و سبكبال از نيايش‌هاي روزانه در شامگاه روز نهم به سوي مكان شعور و درك رازها و معانيف به مشعرالحرام رفتند و صبحدم، خود را براي نبرد با شيطان آماده كردند و همه با هم به قصد از پاي در آوردن يك دشمن مشترك عزم را جزم نمودند.
آن‌دم كه سپيده از افق سرزد و مرغ سحر نجواي نيايش بامدادي سرداد، مردان خدا براي نيايش و اداي فريضه نماز صبح به تكاپو شدند و آنگاه كه اولين شعاع خورشيد تابيدن گرفت و نيزه‌داران صبح، پرده ضخيم شب را دريدند، حاجيان براي نبرد با شياطين به پاي خاستند و به جنگ شياطين درون و برون رفتند.
شيطان غرور نخوت را به زانو درآوردند و با نبردي پيروزمندانه خداي را به برتري از هر چيز و هركس ياد نمودند و از او براي غلبه بر تمامي شياطين استعانت طلبيدند.
حاجيان به قربانگاه رفتند و خودبيني و خويشتن‌نگري و هر چه را رنگ تعلق به غير او داشت از خانه دل بيرون ريختند، آنگاه آراسته به صفات مسلماني با اخلاص و ايمان باز به مكه روي آوردند تا با انجام ديگر اعمال باقي مانده وظيفه خويش را كامل كرده باشند.
و آنگاه شيدا و عاشق به گرد كعبه گرديدند و بين صفا و مروه به سعي آمدند. گل بوسه‌هاي عشق و محبت به قاب سيمين حجرالاسود نثار كردند و با اين آيت آسماني كه دست خداوند در زمين است، دست بيعت دادند و ... و اكنون با ره توشه‌اي از نور و معرفت و با چمداني از انصاف و مردم‌داري و با كوله‌باري از صفا، به شهر و ديار خويش باز مي‌گردند.
حاجيان اكنون حاجي‌اند، پاك و وارسته از هر قيد و بند شيطان، حجشان مقبول!


| شناسه مطلب: 70533




حاجي سفر حج بازگشت



مطالب مرتبط

نظرات کاربران