گزارش تصویری – جلوه های هنر اسلامی درمسجد گوهرشاد گزارش تصویری – جلوه های هنر اسلامی درمسجد گوهرشاد گزارش تصویری – جلوه های هنر اسلامی درمسجد گوهرشاد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گزارش تصویری – جلوه های هنر اسلامی درمسجد گوهرشاد گزارش تصویری – جلوه های هنر اسلامی درمسجد گوهرشاد گزارش تصویری – جلوه های هنر اسلامی درمسجد گوهرشاد گزارش تصویری – جلوه های هنر اسلامی درمسجد گوهرشاد گزارش تصویری – جلوه های هنر اسلامی درمسجد گوهرشاد

گزارش تصویری – جلوه های هنر اسلامی درمسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد، بزرگ‌ترین مسجد ازنظر وسعت در مجموعه بناهای آستان قدس رضوی است که صحن آن با ۲۸۵۰ مترمربع مساحت در جنوب حرم امام رضا (ع) احداث‌شده است.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج از مشهد مقدس، ساخت بناي مسجد جامع گوهرشاد توسط معمار معروف عصر تيموريان، قوام الدين بن زين‌الدين شيرازي و با استفاده از آجر و گچ و به شيوه معماري اسلامي در شرق صورت گرفت.
مسجد گوهرشاد مركب از يك صحن، چهار ايوان و يك گنبد فيروزه‌اي و دو گلدسته زيبا و هفت شبستان است و به جهت قدمت تاريخي، سبك معماري و زيبايي‌هاي هنري يكي از مهم‌ترين آثار باستاني مشهد و صنعت معماري ايران اسلامي است كه موردعلاقه زائران و مجاوران است و به‌عنوان يكي از جاذبه‌هاي مذهبي تاريخي و فرهنگي موردتوجه و بازديد باستان شناسان، جهانگردان و ديگر علاقه‌مندان بوده است.
وسعت كل جامع گوهرشاد مشهد ۹۴۱۰ مترمربع است و از جهت شمال با عرض ۸۷ متر به رواق دارالسياده و دارالحفاظ، از جنوب با عرض ۶۵/۹۸ متر به صحن قدس، از شرق با طول ۳۰/۱۰۹ متر به رواق امام خميني (صحن موزه سابق) و از غرب با طول ۱۰/۱۰۷ متر به بست شيخ بهايي محدودشده است. صحن مسجد تقريباً مربعي است به مساحت ۲۸۵۰ متر به‌طوري‌كه ۳۰/۵۶ متر طول و ۶۵/۵۱ متر عرض دارد و ازنظر وسعت، نهمين صحن از مجموعه ده صحن قديمي و جديد در اماكن متبركه رضوي است.
اين مسجد ازنظر استحكام بنا و ويژگي‌هاي معماري اسلامي و زيبايي در طراحي، اسلوب و خط و كاشي‌كاري‌هاي معرق و غيرمعرق و مرقم و غيرمرقم و مقرنس و گچ‌كاري و ديگر تزئينات هنري و مشخصه‌هاي معماري سنتي بي‌نظير و ممتاز است و با گذشت ششصد سال همچنان مستحكم و ماندگار، چون آيينه‌اي است كه عظمت و قدمت و زيبايي معماري و هنر اسلامي در عهد تيموري را به نمايش مي‌گذارد.


| شناسه مطلب: 70763




مشهد امام رضا



مطالب مرتبط

نظرات کاربران