چگونه می توان معنویت حج را حفظ کرد؟ چگونه می توان معنویت حج را حفظ کرد؟ چگونه می توان معنویت حج را حفظ کرد؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چگونه می توان معنویت حج را حفظ کرد؟ چگونه می توان معنویت حج را حفظ کرد؟ چگونه می توان معنویت حج را حفظ کرد؟ چگونه می توان معنویت حج را حفظ کرد؟ چگونه می توان معنویت حج را حفظ کرد؟

چگونه می توان معنویت حج را حفظ کرد؟

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در منطقه قم گفت: در متون اسلامی روایاتی وجود دارد که اشاره می‌کند نور حج تا سه ماه همراه حاجی است تا زمانی که او خودش را به گناه آلوده نکرده باشد.

حجت الاسلام والمسلمين محمد نقدي مسئول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در منطقه قم در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج گفت: در متون اسلامي رواياتي وجود دارد كه اشاره مي‌كند نور حج تا سه ماه همراه حاجي است تا زماني كه او خودش را به گناه آلوده نكرده باشد اين احاديث نشان مي‌دهد كه خداوند تبارك و تعالي همانگونه كه بستري را براي انسان ها فراهم مي‌كند تا در آن بستر با انجام فريضه حج از گناهان توبه كنند و معنويات ارزشمند را كسب كنند بستري را نيز براي حفظ و باقي ماندن اين روحيه و معنويت در آنها مهيا فرموده و حجاج را به اين مهم توجه داده كه حفظ و نگهداشتن روحيه و معنويتي كه در حج نصيب آنها شده است مهم و ارزشمند است.
وي با اشاره به اينكه يكي از عواملي كه باعث مي‌شود معنويت و نور حج از انسان برود ارتكاب گناه است، وي افزود: بر اين اساس اينكه حاجي تا چه زماني اين روحيه و معنويت را مي‌تواند حفظ كند بستگي به اراده، توانايي و قدرت بازدارندگي او دارد و به اين بستگي دارد كه حاجي تا چه اندازه توانسته است از موقعيتي كه در حج براي او فراهم شده، استفاده كند و چه مقدار بر معرفتش افزوده شده است. معرفت و بصيرت نقش مهمي در حفظ روحيه معنوي حج دارند
نقدي بيان كرد: بدون شك معرفت و بصيرت نقش مهمي مي‌تواند در حفظ روحيه معنوي حج داشته باشد. زيرا وقتي حاجي به اين بصيرت و معرفت برسد كه در چه مكاني بوده، به چه كسي لبيك گفته و يا اينكه در آنجا چه كرده است، همه اينها باعث خواهد شد زماني كه از سفر حج باز مي‌گردد توجه و تامل بيشتري در اعمال و رفتار خود داشته باشد و بر انجام برخي از معارفي كه در حج كسب كرده اصرار داشته باشد . وي ادامه داد: از آنجا كه شرايط زمانه به گونه اي شده كه متأسفانه ابزار و وسايل گناه بيشتر از گذشته فراهم شده و ما در جامعه‌اي زندگي كنيم كه انسان‌هاي متفاوتي با انگيزه هاي مختلف در آن حضور دارند و ارتباطات ما با ديگران بسيار بيشتر از قبل است. لذا گناه نكردن در اين زمانه بسيار سخت تر از گذشته شده است و براي گناه نكردن بايد جهد و تلاش زيادي شود.
اين مقام مسوول در بعثه گفت: به همين خاطر نبايد حاجيان را در اين جامعه رها كرد و تنها گذاشت در اين زمينه بعثه و سازمان حج نيز براي تذكر دادن و يادآوري اهميت حج مي توانند نقش داشته باشند.
راهكاري هاي حفظ معنويت حج در ميان حجاج
وي اظهار كرد: اين دو نهاد مي توانند حاجيان را تشويق كنند تا بعد از حج با يكديگر رابطه داشته باشند و بعد از حج با برگزاري مجالسي مانند روز عرفه از حاجيان دعوت كنند تا با شركت در اين مراسم ياد و نام حج و معارف آنرا در خود زنده كنند. اين فعاليت‌ها باعث مي‌شود كه روحيه معنوي حج براي حاجيان تداعي شود.
مسئول بعثه منطقه قم گفت: سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبري نيز، مي توانند براي حفظ اين روحيه برنامه هاي متنوعي داشته باشند و بسترهاي مناسبي را براي تحقق اين مهم فراهم كنند. يكي از فعاليت‌هايي كه بعثه در سطحي گسترده مي‌تواند انجام دهد تهيه نشريه اي به صورت گاهنامه است كه با ارسال آن براي حجاج، دست آوردهاي حج را به آنان يادآوري كند و به آنها تذكر دهد كه در چه زماني و در چه مكاني بودند و چه اعمالي را انجام دادند و چه پيمان‌هايي با خداي خويش بستند و حالا كه حاجي شده اند چه وظايفي دارند و مردم چگونه به آنها نگاه مي‌كنند و از آنان چه انتظاراتي دارند.
نور حج تا سه ماه در حاجي است
وي ادامه داد: هر چه بيشتر روحيه معنوي و دينداري حج در ميان حاجيان حفظ شود علاوه بر اينكه باعث مي‌شود آن روحيه در ميان حجاج نهادينه شود باعث تاثيرات خوبي در جامعه نيز خواهد شد.
اين مقام مسوول در بعثه تصريح كرد: در سنت اسلامي آمده است كه كسي كه مي‌خواهد حج برود از نزديكان، بستگان و همسايگان خداحافظي كند و به نوعي اعلام كند كه مي‌خواهد حج برود تا بدينوسيله حقي بر گردن ديگران پيدا كند كه وقتي از حج برگشت به ديدارش بيايند.
وي يادآور شد: قطعا مردم در رفتار و اعمال حاجي دقت خواهند كرد كه چه تغييراتي در او رخ داده است و چه تحولي برايش بعد از اين سفر معنوي و ارزشمند پيش آمده. زماني حاجي مي‌تواند در جامعه تاثير گذار باشد كه مردم به وضوح تغيير و تحول روحي را در او ببيند.


| شناسه مطلب: 70765




حج تمتع معارف حج



مطالب مرتبط

نظرات کاربران