احکام زیارت اربعین از منظر رهبر انقلاب  اخذ ویزا واجب است؟ احکام زیارت اربعین از منظر رهبر انقلاب  اخذ ویزا واجب است؟ احکام زیارت اربعین از منظر رهبر انقلاب  اخذ ویزا واجب است؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
احکام زیارت اربعین از منظر رهبر انقلاب  اخذ ویزا واجب است؟ احکام زیارت اربعین از منظر رهبر انقلاب  اخذ ویزا واجب است؟ احکام زیارت اربعین از منظر رهبر انقلاب  اخذ ویزا واجب است؟ احکام زیارت اربعین از منظر رهبر انقلاب  اخذ ویزا واجب است؟ احکام زیارت اربعین از منظر رهبر انقلاب  اخذ ویزا واجب است؟

احکام زیارت اربعین از منظر رهبر انقلاب اخذ ویزا واجب است؟

مقام معظم رهبری در پاسخ به پرسش‌های مطرح شده از ایشان در رابطه با احکام پیاده‌روی و زیارت اربعین، نظرات‌شان را بیان داشتند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در آستانه فرا رسيدن ايام اربعين حسيني، پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري پاسخ‌هاي معظمُ‌له در رابطه با اخذ رواديد، استفاده از گذرنامه ديگران، اجازه گرفتن از پدر، سفر فرد بدهكار، حضور در كربلا در روز اربعين و ... را به شرح ذيل منتشر كرده است.
با توجه به مسائل روز، آيا زيارت اربعين در اين برهه از زمان واجب است؟
زيارت اربعين مستحب است.
حكم اخذ رواديد براي زيارت اربعين چيست؟
در هر صورت رعايت قوانين و مقررات لازم است.
ايام زيارت اربعين نزديك است و فرصت كافي براي گرفتن گذرنامه موجود نيست. آيا بنده مي‌توانم با گذرنامه برادرم با رضايت او به زيارت اربعين بروم؟ آيا رفتن به اين زيارت منع شرعي دارد؟
در هر صورت رعايت قوانين و مقررات لازم است و تخلف از آن جايز نيست.
ديده شده در ايام اربعين يا غير آن، زائرين براي خريد ارز از صرافي‌هاي غيرمجاز اقدام به خريد ارز مي‌كنند، آيا خريد از صرافي‌هاي غير مجاز حرام است؟
تابع قوانين مربوط است.
با توجه به سفارشات ائمه (عليهم السلام) و ثواب زيارت اربعين، مادر ۶۵ ساله اينجانب علاقه‌مند به سفر زيارت اربعين است. اما از آنجا كه اخيراً بيمار بوده‌اند به علت ضعف جسمي و به علت احتمال عود بيماري و سخت‌تر شدن بيماري در صورت عود آن، اطبا ايشان را از اين سفر منع كرده‌اند. حكم سفر ايشان براي زيارت اربعين چيست؟
اگر ضرر قابل توجه براي ايشان داشته باشد، جايز نيست.
من دانشجوي ترم آخر دانشگاهم. دوست دارم براي اربعين عازم كربلا شوم؛ مطمئناً پدرم به خاطر شلوغ بودن در حين اربعين و برخي مسائل ديگر اجازه نمي‌دهد. آيا مي‌شود بدون اطلاع خانواده حركت كرده و در حين سفر به آنها اطلاع دهم؟
اجازه گرفتن از پدر واجب نيست، ولي نبايد به گونه‌اي عمل كنيد كه موجب ايذاء ايشان شود.
فردي كه به خويشان و يا دوستان بدهكار است، آيا مي‌تواند به زيارت اربعين مشرف شود؟
اگر زمان اداي قرض نرسيده و يا قرض دهنده به شما مهلت براي پرداخت قرض بدهد اشكالي ندارد و در صورتي كه زمان اداي آن رسيده و بتوانيد بدهي خود را بدهيد و طلبكار هم مطالبه كند، اول قرض خود را پرداخت نماييد. و اگر مكلف به قصد ترك واجب مثل نپرداختن ديني كه وقت پرداختش رسيده است به سفر برود، نمازش تمام است؛ اما اگر بدون اين قصد سفر مي‌رود هرچند مستلزم ترك واجب مي‌شود، نماز شكسته است.
خانمي هر ساله روز اربعين نذر پخت غذا دارد، امسال قصد پياده‌روي اربعين داشته و روز اربعين در عراق است؛ تكليف و نحوه اداي نذرش چگونه است؟
اگر صيغه نذر شرعي نخوانده است، عمل به نذر واجب نيست، ولي اگر صيغه نذر با مراعات شرايط شرعي خوانده است، بايد همان گونه كه نذر كرده عمل كند و تخلف از آن جايز نيست.
آيا سفر زيارت اربعين براي طلاب و دانشجويان در ايام تحصيلي اشكال دارد؟
تابع قوانين و مقررات مربوط است.
آيا مي‌شود كسي كه روز اربعين نذري دارد، آن را روز قبل اربعين انجام دهد؟
اگر صيغه مخصوص نذر را ـ كه در رساله‌هاي عمليه ذكر شده است ـ نخوانده‌، عمل به آن لازم نيست و مي‌تواند تغيير دهد، ولي اگر با لفظ مخصوص خوانده شده و مربوط به روزهاي معيني بوده، بايد بر طبق آن عمل كند.
من با چند نفر از دوستان براي ايام اربعين پولي را جمع كرده‌ايم كه مقداري از آن باقي مانده و تا اربعين ديگر بلا استفاده است و فقط به شرط استفاده از اربعين جمع شده است؛
۱- آيا مي‌شود اين پول را به عنوان سپرده در بانك گذاشت و از سود حاصل از آن براي اربعين سال ديگر استفاده كرد؟
۲- در حال حاضر در حساب قرض الحسنه است، آيا قرض الحسنه بانك مشكل دارد؟
۱. اگر با رضايت صاحبان پول باشد و سود تحت عنوان يكي از عقود اسلامي دريافت شود، اشكال ندارد
۲. قرض‌الحسنه اشكال ندارد.
مقداري پول براي ليوان، چاي ، قند و ... توسط مردم جهت برگزاري مراسم اربعين اهدا شده كه كمي از آن باقي مانده است. آيا مي‌شود مقدار باقي مانده را جهت برگزاري مراسم ابي‌عبدالله (ع) در بقيه طول سال مصرف نمود يا بايد نگهداشته و جهت مراسم اربعين سال آينده استفاده گردد؟
تابع رضايت اهداكنندگان است.
با توجه به فضاي معنوي سفر و زيارت اربعين آيا بنده به عنوان مدير دبيرستان مي‌توانم به دانش آموزاني كه قصد عزيمت به زيارت اربعين دارند اجازه بدهم يا نه؟
تابع قوانين مربوط است.
آيا وضو گرفتن با آب معدني كه براي زوار اربعين نذر شده و مشخص نشده كه براي خوردن است يا كار مشخص ديگر و نذر عام زوار مي‌باشد، اشكال دارد؟
در فرض سؤال جايز نيست، مگر اين كه بداند مالك آب رضايت دارد.
در اربعين حسيني در موكب‌هايي كه در نجف، كربلا و مسير حركت زائران حسيني برپا مي‌شود، تعدادي از زائران به عنوان خدمه به صورت ثابت در اين موكب‌ها جهت خدمت‌رساني انجام وظيفه مي‌كنند. از آنجا كه اين افراد غالباً از اقشار كم درآمد بوده و از طرفي زائر اربعين نيز محسوب مي‌شوند، سؤال موكب‌داران اين است كه آيا مي‌توان براي اعزام نيروهاي خدمه بابت تهيه ويزا، هزينه رفت و برگشت آنها را از نذورات مردمي كه در خصوص مراسم اربعين حسيني اهدا مي‌گردد تأمين نمود؟
تابع نيت اهداكنندگان است و اگر قصد آنان مطلق باشد مشكلي ندارد.
در خصوص زيارت اربعين، آيا بايد روز اربعين در كربلا حضور داشت يا اينكه روز قبل يا بعد نيز ثواب اربعين را دارد؟
انجام زيارت سيدالشهداء (عليه‌السلام) در هر زمان مستحب و داراي ثواب عظيم است، ولي ثواب زيارت زمان خاص، مختص به انجام زيارت در همان زمان خاص است؛ البته انجام زيارت قبل يا بعد از آن موقع به رجاء آن ثواب مخصوص، مانعي ندارد.
مدير كاروان پياده اربعين حسيني هستم، مسير نجف تا كربلا را پياده طي مي‌كنيم و قبل از اربعين وارد كربلا مي‌شويم. آيا ماندن در روز اربعين براي زيارت اربعين ضروري است يا اينكه به خاطر ازدحام جمعيت در كربلا مي‌شود قبل از اربعين زيارت انجام داد و روانه ايران شد؟
شرعاً اشكال ندارد، مگر عقدي بين مسئولين كاروان و افراد كاروان بسته شده باشد كه روز اربعين در كربلا باشند.
در ايام اربعين به علت ازدحام شديد، ورود به حرم حسيني(ع) و گاهي بين‌الحرمين بسيار دشوار و براي برخي ناممكن است، و گاهي موجب اذيت ديگران مي‌شود. در اين شرايط آيا خواندن زيارت از محدودۀ اطراف حرم كافي است؟
در فرض مذكور كفايت مي‌كند.
تشرف بانوان به مشاهد مشرفه در زمان عادت ماهانه چه حكمي دارد؟
بنابر احتياط واجب توقف حائض در حرم حضرات معصومين (عليهم السلام) يعني زير گنبد و رواقي كه ضريح مطهر در آن واقع شده است، جايز نيست؛ ولي توقف در رواق‌ها و قسمت‌هاي متّصل به حرم اگر مسجد نباشد، اشكال ندارد.
آيا پوشيدن لباس مشكي تا اربعين حسيني اشكالي دارد؟ (كراهت دارد؟)
پوشيدن لباس مشكي در ايام عزاداري خاندان عصمت و طهارت (عليهم السلام) به منظور تعظيم شعائر الهي و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهي است.
كار كردن در روز اربعين مشكل دارد ؟
في نفسه اشكال ندارد.
آيا اسباب كشي در ايام اربعين اشكالي دارد يا نوعي بي احترامي محسوب ميشود؟
في نفسه اشكال ندارد.


| شناسه مطلب: 71455




زيارت اربعين



نظرات کاربران