مسئول بعثه مقام معظم رهبری در عراق مطرح کرد:

توصیه های کاربردی به زائرین اربعین مسئول بعثه مقام معظم رهبری در عراق مطرح کرد:

توصیه های کاربردی به زائرین اربعین مسئول بعثه مقام معظم رهبری در عراق مطرح کرد:

توصیه های کاربردی به زائرین اربعین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مسئول بعثه مقام معظم رهبری در عراق مطرح کرد:

توصیه های کاربردی به زائرین اربعین مسئول بعثه مقام معظم رهبری در عراق مطرح کرد:

توصیه های کاربردی به زائرین اربعین مسئول بعثه مقام معظم رهبری در عراق مطرح کرد:

توصیه های کاربردی به زائرین اربعین مسئول بعثه مقام معظم رهبری در عراق مطرح کرد:

توصیه های کاربردی به زائرین اربعین مسئول بعثه مقام معظم رهبری در عراق مطرح کرد:

توصیه های کاربردی به زائرین اربعین
مسئول بعثه مقام معظم رهبری در عراق مطرح کرد:

توصیه های کاربردی به زائرین اربعین

برای تبیین موضوع اربعین و بررسی برخی موضوعات معنوی و اجرایی با حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی، مسئول بعثه مقام معظم رهبری در عراق گفتگو کرده ایم که در ادامه تقدیم می گردد.

با تشكر از فرصتي كه در اختيار گذاشته ايد، شما با توجه به حضور چندساله در اين مراسم چه توصيه اي به مردم داريد كه از اين مراسم بهره كافي ببرند؟
براي با شكوه تر شدن و نقش آفريني هرچه بيشتر مراسم اربعين و بهره مندي از فيوضات اربعين نكات فراواني است كه فعلاً به 20 نكته آن به طور تيتر وار اشاره مي كنم؛ توضيح آنها مجال بيشتري را مي طلبد آنها عبارتند از 1ـ رعايت نظم و انضباط 2ـ توجه هر چه بيشتر به رعايت آداب زيارت 3ـ پرهيز از امور تنش زا و تفرقه انگيز 4ـ ارتباط دوستانه با مردم عراق 5ـ توجه به رهنمودهاي مرجعيت ديني در عراق 6ـ تقدير از ميزباني مردم شريف عراق 6 ـ شاكربودن و بي توقع بودن ازمردم عراق 7ـ صبور بودن در برخورد مشكلات 8ـ احترام به قوانين و مقررات كشور عراق 9ـ خوش برخوردي با زائرين ديگر مخصوصاً با مردم عراق و ساير كشورها 10ـ كمك به ضعيفان و خردسالان و سالمندان 11ـ پش بيني و آمادگي كامل براي تحمل كمبودها و مشكلات احتمالي 12ـ به همراه داشتن نيازمندي هاي خود در سفر 13ـ استفاده حداكثري از برنامه و مراسمات ديني اربعين 14ـ خويشتن داري و دوري از غضب وعصبانيت 15ـ رعايت شئون زائرحسيني بودن 16ـ استفاده كامل از آموزش هاي پيش از سفر 17ـ توجه جدي به توصيه هاي مسئولين مراسم اربعين 18ـ محبت و كمك به موكب داران عراقي 19ـ با توجه جمعيت عظيم زائرين كمتر در كربلا ماندن 20 ـ حفظ روحيه معنوي و ياد خدا و انس با قرآن.
مقام معظم رهبري از اربعين به عنوان حركت عظيم فرهنگي ياد مي كنند، به نظر شما اربعين چه ويژگي هايي دارد كه به عنوان حركت عظيم فرهنگي قلمداد مي شود؟
اربعين بازخواني وتداوم نهضت عاشوراي حسيني است. پيوندي بين غدير و انتظارفرج است؛ حضور بسيار گسترده زائرين اربعيني، آن را به بزرگترين گردهماي و مانور محبين اهل بيت در آورده است، بستر بسيار وسيعي براي تبيين اهداف و جريان فكري امام حسين عليه السلام به وجود آمده است. اربعين واقعاً فرصت بسيار مناسبي براي تبيين پيام هاي جريان عاشوراست و ظرفيت اربعين در عرصه فرهنگي، اخلاقي، تربيتي، سياسي و اجتماعي آنقدر عظيم است كه اگر با برنامه ريزي جامع كامل و هدفمند برگزار گردد، اقتدار و عزت مكتب اهل بيت(ع) را براي جهانيان به نمايش خواهد گذاشت و موجب تحول در جامه بشري خواهد شد.
به نظر شما مهمترين مسائلي كه در حركت عظيم اربعين بايد مورد توجه قرارگيرد، چيست؟
در مراسم اربعين به دو مؤلفه بايد توجه شود؛ يكي جنبه عاطفي، شور، عشق و محبت زائرين به حضرت اباعبدالله (ع) است و مؤلفه دوم جنبه معرفتي و بصيرتي زيارت است كه براي ماندگاري و عمق بخشي به اين شور بايد آن را با شناخت و با معرفت و بصيرت همراه ساخت، رسالت مسئولين فرهنگي اين است كه اين شور و عشق در اين حركت عظيم را به معرفتي افزايي و بصيرت زايي سوق دهند.
رعايت آداب ظاهري و باطني زيارت، توجه به روش و منش و سيره امام حسين (ع) در عرصه گوناگون فردي و اجتماعي، اخلاقي و سياسي و اعتقادي در سطح جهاني از مسائل مهم اربعين است زيرا زائرين بايد در تدوام مكتب فكري اهل بيت عليهم السلام حركت كنند و از هركاري كه با فلسفه قيام امام حسين (ع) منافات دارد خودداري نمايند و با درسها وعبرتهاي عاشورا در اربعين آشنا شوند.
همه حركت هاي مردمي ممكن است چالش هايي داشته باشند، به نظر شما مهمترين چالشي كه مي تواند اين حركت بزرگ را تهديد كند چيست؟
دشمنان اسلام با ترفندهاي پيچيده خود به دنبال ايجاد چالش در دنياي اسلام هستند از وجود افراد ناآگاه سوء استفاده مي كنند و بين امت اسلامي مخصوصاً بين ملت ايران و عراق با ترفندهاي پيچيده و شيوه هاي مختلف و مرموزانه با اهرم زر و زور و تزوير به دنبال ايجاد اختلاف بين عرب و عجم، شيعه و سني و قوميتها بوده و خواهند بود. جنگ مذهب عليه مذهب راه مي اندازند بنابراين زائرين بايد با هشياري كامل نقشه هاي آنان را نقش برآب كنند و از هرگونه گفتار و رفتار تنش زا جداً خودداري نمايند.
ديگر آنكه زائرين در برخورد با مشكلات صبور، قانع وكم توقع باشند؛ در زيارت امام حسين (ع) تاكيد شده كه در شرايط سخت امنيتي و اقتصادي هم مردم زيارت آن حضرت را ترك نكنند ولي همه بايد بدانند اين سفر يك سفر تفريحي نيست كه همه امكانات موجود باشد يقيناً سختي و مشكلاتي را به همراه دارد كه بايد تحمل كنند بنابر روايات وارده هر مقدار اين سفر سختي داشته باشد، اجر و پاداش آن نيز مضاعف مي گردد.
حضرت عالي مهمترين مسئوليت روحانيون حاضر در راهپيمايي عظيم اربعين را چه مي دانيد؟
در اربعين هركس به اندازه ظرفيت و شعاع وجودي خود ايفاي نقش مي كند، روحانيون با توجه كارشناس بودن آن ها در عرصه دين و مذهب و زيارت رسالت خطيري را درمراسم اربعين برعهده دارند همانگونه كه بعد از واقعه عاشورا اهل بيت امام حسين عليه السلام، رسالت پيام خون شهيداي كربلا را به دوش كشيدند تا آن جا كه يزيد و لشگريانش را رسوا كردند، روحانيون نيز بايد ادامه دهنده راه آنان باشند و پيام هاي عاشورا را متناسب با مخاطبان بيان نمايند و مساله معرفت افزايي را براي زائران تبيين و ترويج كنند و اموري كه موجب وهن دين و ديانت است را به زائرين گوشزد نمايند، قبل از سفر براي پاسخگويي مسائل مورد ابتلا زائرين خود را مجهز نمايند و بايد و نبايد هاي سفر را بدانند و رعايت كنند، شرايط و حساسيت هاي كشور عراق را در نظر بگيرند، مراسم اربعين را يك حركت وحدت آفرين بسازند، در مراسم اربعين مردم عراق سخاوتمندانه با عشق و اخلاص در حد وسع خود از زائرين پذيرايي مي كنند بايد قدردان آنها بود، نبايد انتظار و توقع بي جا داشت.
درمورد اسراف هم اگر نكته اي داريد براي زائرين بيان كنيد؟
ًاسراف در هميشه زندگي و در همه موارد مذموم و ناپسند است و حرمت شرعي دارد و با روح سفر زيارتي ناسازگار است و هركار ناروايي در زيارت مذمت آن مضاعف مي شود، مردم عراق هركس به نوعي دوست دارد در حد وسع خود در ميزباني زائرين شريك باشد كه صفت بسيار پسنديده و ارزشمندي است كه جاي تقدير دارد و الگوي خوبي براي ساير ملت هاست ولي ميهمانان بايد به گونه اي رفتار كنند كه چيزي ضايع و اسراف نگردد و بايد روحيه ايثار ، عزت نفس و مناعت طبع را به نمايش گذارند، به اصحاب امام حسين (ع) تأسي نمايند، شكل عزادار به خود بگيرند، قدر اين فرصت استثنايي را بدانند و به دنبال دست آوردن ارمغان هاي معنوي سفر باشند.
در اين چند سال كه در مراسم اربعين حضور داشتيد چه تغييراتي رخ داده است؟
در بخش فرهنگي كه با همت و تلاش حجت الاسلام والمسلمين دكتر احمدي مسئول كميته فرهنگي اربعين در ايران و حجت الاسلام والمسلمين اباذري رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي در عراق تحول خوبي صورت گرفته است و با تشكيل جلسات متعدد، تعيين كميته هاي گوناگون، مشاركت دادن همه نهاد هاي فرهنگي، متنوع ساختن برنامه متناسب با مخاطبين در سطوح مختلف امور به خوبي پيش مي رود، همچنين آموزش هاي گسترده اي انجام شده و هنوز تداوم دارد.
حقيقتاً مسائل فرهنگي درسال جاري از نظر كميت و كيفيت از گذشته خيلي بهتر شده است و بسياري از آسيب هاي سال هاي گذشته برطرف گرديده است، ظرفيت هاي جديدي شناسايي گشته است و من به سهم خود از همه مسئولين و دست اندركاران امر اربعين در ايران و عراق به خصوص كميته فرهنگي- آموزشي اربعين، تشكر وقدرداني مي كنم.
از پاسخ هاي كارشناسانه و وقتي كه براي تبيين موضوع اربعين گذاشتيد، تشكر مي كنم.


| شناسه مطلب: 71587




نجفي اربعين



نظرات کاربران