در پنجمین جلد موسوعه رد شبهات؛

دومین شماره پاسخ به شبهات درباره امام علی منتشر شد در پنجمین جلد موسوعه رد شبهات؛

دومین شماره پاسخ به شبهات درباره امام علی منتشر شد در پنجمین جلد موسوعه رد شبهات؛

دومین شماره پاسخ به شبهات درباره امام علی منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
در پنجمین جلد موسوعه رد شبهات؛

دومین شماره پاسخ به شبهات درباره امام علی منتشر شد در پنجمین جلد موسوعه رد شبهات؛

دومین شماره پاسخ به شبهات درباره امام علی منتشر شد در پنجمین جلد موسوعه رد شبهات؛

دومین شماره پاسخ به شبهات درباره امام علی منتشر شد در پنجمین جلد موسوعه رد شبهات؛

دومین شماره پاسخ به شبهات درباره امام علی منتشر شد در پنجمین جلد موسوعه رد شبهات؛

دومین شماره پاسخ به شبهات درباره امام علی منتشر شد
در پنجمین جلد موسوعه رد شبهات؛

دومین شماره پاسخ به شبهات درباره امام علی منتشر شد

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت مجموعه آثار موسوعه رد شبهات را به قلم جمعی از نویسندگان منتشر و در اختیار پژوهشگران قرار داده است.

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع‌رساني حج، گروه كلام و معارف پژوهشكده حج و زيارت وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، مجموعه موسوعه رد شبهات را به قلم جمعي از نويسندگان به رشته تحرير در آورده و مؤسسه فرهنگي هنري مشعر آن را منتشر كرده است.
اين مجموعه با توجه به تغيير هجمه ها و شبهات دشمنان اسلام عليه مذهب اهل بيت عليهم السلام در سال هاي اخير و و با هدف انجام اين وظيفه خطير و دفاع از مذهب اهل بيت عليهم السلام تنظيم و در آن توجهي ويژه به مسأله «پاسخگويي به شبهات» شده است.
در پنجمين جلد موسوعه رد شبهات با موضوع «امام علي»، عنوان‌ شبهات بررسي پيمان مؤاخات، حديث يوم الدار، خواستگاري علي عليه‌السلام از دختر ابوجهل، شجاعت امام علي عليه‌السلام و بيعت امام علي عليه‌السلام با خلفا به صورت علمي پاسخ داده شده است.
بررسي پيمان مؤاخات/ علي جان محمدي آنچه در اين مقاله به آن پرداخته شده به اين شرح است:
۱- قضيه مؤاخات و ايجاد برادري در صدر اسلام ميان مهاجران تنها و ميان مهاجران و انصار و نيز ميان رسول خدا صلي الله عليه و آله و اميرمؤمنان عليه‌السلام، از قضاياي مسلّم و پذيرفته شده تاريخ ميان همه مسلمانان است. ازاين‌رو تشكيك و شبهه‌افكني برخي از دشمنان اهل بيت عليهم‌السلام نمي‌تواند به هيچ وجه اين واقعيت را زير سؤال ببرد.
۲- طبق رواياتي بيان شده در اين مقاله، قضيه مؤاخات، هم در مكه و هم در مدينه اتفاق افتاده است: در مكه، نخستين بار در سال سوم بعثت، رسول خدا صلي الله عليه و آله به فرمان الهي در قضيه «يوم الانذار» با علي عليه‌السلام برادر شد كه روايت معتبر بر اين ماجرا دلالت دارد و قبل از هجرت نيز ميان ديگر صحابه پيمان اخوت بست.
در مدينه نيز بعد از هجرت پس از اينكه مسجد آن حضرت ساخته شد، ميان مهاجران تنها و نيز ميان مهاجران و انصار، پيمان اخوت برقرار ساخت. مرتبه چهارم نيز در روز مباهله، ميان مهاجران و انصار مؤاخات انجام شد. اين چهار مرتبه عقد اخوت، از مجموع رواياتي كه بررسي شد به دست مي‌آيد؛ هرچند بيشتر محدثان، مورخان و مفسران فريقين، تنها دو مرتبه عقد اخوت، يكي در مكه و يكي در مدينه را به صورت قطعي و مسلّم قبول دارند.
۳- طبق روايات معتبر ثابت مي‌شود كه در هر مرتبه‌اي كه رسول خدا صلي الله عليه و آله ميان مهاجران يا بين مهاجران و انصار پيمان بست، خودش با علي عليه‌السلام برادر شد.
۴- روايت مؤاخات، يكي از بي‌نظيرترين فضيلت‌ها را براي امير مؤمنان عليه‌السلام به اثبات مي‌رساند.
۵- از طريق اين فضيلت مي‌توان بر امامت آن حضرت استدلال كرد؛ همان‌گونه كه برخي از استدلال‌هاي علماي شيعه بيان شد.
6- با توجه به پاسخ‌هايي كه بيان شد، تمام اشكالات ابن تيميه در انكار مؤاخات اميرمؤمنان عليه‌السلام با رسول خدا صلي الله عليه و آله بي‌اساس است.
حديث يوم الدار / عبدالمؤمن حكيمي از آنچه در اين نوشتار به آن پرداخته شده، روشن مي‌شود كه رويداد مهم «يوم الدار» يك حكايت قطعي و مسلم تاريخي است و همان‌طور كه اشاره شد، در منابع متعدد اهل سنت اعم از كتب تفسيري، تاريخي و حديثي ثبت شده است.
در سند حديث، جاي هيچ شك و شبهه‌اي نيست و سند آن از نظر اهل سنت بسيار قوي است و هيچ‌كس از اهل سنت غير از ابن تيميه كه حديث را جعلي مي‌شمارد، آن را ضعيف نمي‌داند. البته ابن تيميه را همه مي‌شناسند كه مردي متعصب و دشمن اهل بيت عليهم‌السلام است و هميشه احاديث مسلّم دربردارنده فضايل اهل بيتعليهم‌السلام را انكار مي‌كند. بنابراين كلام او اعتباري ندارد؛ زيرا اهل فن مي‌دانند كه ميزان رد روايت براي او وجود فضايل اهل بيت عليهم‌السلام در روايت است.
افزون بر منابع نخستين تاريخي، مثل طبقات ابن سعد، الكامل، تاريخ يعقوبي، تاريخ طبري، دلايل النبوه ابونعيم و تاريخ دمشق، منابع متأخر مثل الاصابه عسقلاني و البداية و النهايه ابن كثير نيز اين رويداد را گزارش كرده‌اند.
همان‌طور كه در بعضي از نقل‌ها گزارش شد، اين رويداد بين صحابه به حدّي معروف بوده است كه گاهي براي بيان مقاصد خود با اشاره‌اي به آن اكتفاء مي‌كردند و لازم نبوده است كه تمام ماجرا را ذكر كنند.
بنابراين، اولاً: تلاش بعضي از متعصبان و ايرادات سندي آنها راه به جايي نمي‌برد و نمي‌تواند از ارزش اين نقل‌ها بكاهد. نتيجه قطعي مراجعه به منابع تاريخي نيز تصديق به صدور اين روايت و معرفي علي بن ابي‌طالب عليه‌السلام از نخستين ساعات دعوت عمومي به جانشيني پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله است.
ثانياً: بر اساس فهم حاضران در مجلس و نيز آيندگاني كه اين رويداد را شنيدند، بي‌ترديد منظور پيامبر صلي الله عليه و آله در معرفي حضرت علي عليه‌السلام، خلافت الهي و رهبري ديني و سياسي بر جامعه مسلمانان بوده است. بنابراين بعضي توجيهات متأخران از وهابيت، اجتهاد باطل در مقابل نص است.
خواستگاري علي عليه السلام از دختر ابوجهل/ غلام رسول محسني اين نوشتار ثابت مي‌كند كه خواستگاري حضرت علي عليه‌السلام از دختر ابوجهل، واقعيت ندارد و اين داستان، جعلي و اهانت به پيامبر صلي الله عليه و آله و شخصيت امام علي عليه‌السلام است.
علت نام‌گذاري حضرت علي عليه‌السلام به ابوتراب نيز مربوط به اين داستان نيست. بلكه قبل از ازدواج امام علي عليه‌السلام با حضرت زهرا سلام الله عليها، اين لقب را پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله به امام علي عليه‌السلام داده و يكي از محبوب‌ترين القاب نزد آن حضرت بوده است.
ثناي پيامبر صلي الله عليه و آله از ابوالعاص نيز دروغ و جعلي است.
شجاعت امام علي عليه السلام/ عبدالله مهدوي به خوبي روشن شد كه شجاع‌ترين مردم بعد از رسول خدا صلي الله عليه و آله جانشين بلافصل ايشان، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه‌السلام است. اين چيزي نيست كه تنها مدعاي شيعيان باشد، بلكه تمام فرق اسلامي به آن اذعان دارند و يكي از متواترات تاريخ اسلامي است كه بيشتر در آثار دانشمندان اهل سنت منعكس شده است و همين‌طور به گونه شفاهي و متصل ميان عموم مسلمانان يكي از مسلمات به حساب مي‌آيد، تا جايي كه دشمنان اهل‌بيت عليهم‌السلام با آن همه تلاش براي فضيلت‌زدايي ائمه عليهم‌السلام نتوانستند شجاعت و دلاوري‌هاي امام علي عليه‌السلام را پنهان كنند.
آنچه را ابن تيميه درباره شجاعت امام علي عليه‌السلام گفته است، هيچ دليل و مدرك درخور توجهي ندارد؛ به طوري كه برخي را خود نويسندگان اهل سنت جواب داده‌اند و به يقين تمام اين انكارها، به علت دشمني با اهل بيت عليهم‌السلام صورت گرفته است.
بيعت امام علي عليه السلام با خلفا/ عبدالله اورعي مؤمني هيچ گاه رابطه امام علي عليه‌السلام با خلفا دوستانه نبوده است و امام بارها رفتار و عملكرد آنان را نقد مي‌كرده است و بر فرض هم امام علي عليه‌السلام با آنان بيعت كرده باشد، اين بيعت با توجه به مستندات موجود، با اكراه و براساس مصالحي بوده كه امام عليه‌السلام را ناچار به بيعت ظاهري كرده است. بي‌ترديد اين‌گونه بيعت‌ها هيچ‌گاه منشأ مشروعيت خلافت نخواهد بود.
مؤسسه فرهنگي هنري مشعر، پنجمين جلد موسوعه رد شبهات را كه دومين شماره از موضوع «امام علي» است در قطع رقعي، 210 صفحه و شمارگان 1000 نسخه منتشر كرده است.
آثار و كتاب‌هاي حوزه نمايندگي ولي‌فقيه در امور حج‌وزيارت را مي‌توان آنلاين و رايگان از كتابخانه تخصصي پايگاه حج دريافت كرد.




نظرات کاربران