مهمترین رویدادهای اربعین ۹۶ در یک نگاه مهمترین رویدادهای اربعین ۹۶ در یک نگاه مهمترین رویدادهای اربعین ۹۶ در یک نگاه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مهمترین رویدادهای اربعین ۹۶ در یک نگاه مهمترین رویدادهای اربعین ۹۶ در یک نگاه مهمترین رویدادهای اربعین ۹۶ در یک نگاه مهمترین رویدادهای اربعین ۹۶ در یک نگاه مهمترین رویدادهای اربعین ۹۶ در یک نگاه

مهمترین رویدادهای اربعین ۹۶ در یک نگاه

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین از حضور قانونی مردم در مراسم پیاده‌روی اربعین به عنوان مهمترین رویداد مطلوب امسال یاد کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايكنا، در نشست اعضاي كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين،‌ همزمان با ۱۱ آذرماه كه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين احمدي، مسئول اين كميته و جمعي از نمايندگان سازمان هاي عضو اين ستاد برگزار شد،‌ حجت‌الاسلام والمسلمين احمدي، مسئول كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين در اين جلسه عنوان كرد: بخشي از فعاليت‌ها در فضاي مجازي منتشر شد و به صورت بولتن درآمد كه اين جزوه به مقامات مسئول ارائه شد تا در جريان فعاليت‌هاي صورت گرفته قرار گيرند.
وي ادامه داد: همچنين كانالي راه‌اندازي شد كه همه نهادها در آن عضو بودند تا بتوانند از اخبار منتشر شده اطلاع داشته باشند. همچنين ارزيابي و نظارت نيز صورت گرفت و آسيب‌ها و تهديدهاي اربعين سال ۹۶ رصد شد و مورد توجه قرار گرفت.
حجت‌الاسلام والمسلمين احمدي همچنين از فرقه گرايي و قوميت گرايي به عنوان تهديدها در اين راستا ياد و عنوان كرد: سكولار كردن جريان اربعين يكي از تهديداتي است كه مراسم اربعين با آن مواجه است.
وي بر مقابله جدي با تهديدها و احياي ياد شهدا تاكيد و اظهار كرد: انتخاب سخنرانان و مداحان به همين دليل از سوي ستاد صورت گرفت تا نسبت به اعزام نيروهاي انقلابي در اين موسم توجه شود و مراسم اربعين به سمت و سوي تحريف ها و آسيب ها كشيده نشود.
مسئول كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين با اشاره به اينكه تاكيدات رهبر معظم انقلاب در اين موارد مورد توجه جدي قرار گرفت، گفت: مسائل انحرافي و تهديدها بايد شناسايي و پيشگيري شوند.
وي همچنين به موضوع تخريب اصل وجهه زيارت به عنوان يكي ديگر از موضوعات اشاره كرد و افزود: بايد مراقب چنين مواردي بود. از سويي افزايش انتظارات از دولت و نظام، سبب ناكارآمد نشان دادن نظام در اين عرصه مي شود كه خود يك تهديد به شمار مي آيد.
حجت الاسلام احمدي با اشاره به حضور دو ميليون و ۳۵۰ زائر در جريان پياده روي اربعين، تاكيد كرد: بايد برنامه هاي سال ۹۷ به منظور مبارزه با تهديدها تا پايان دي ماه در كنار بررسي و مطالعه طرح ريزي و ارائه شود.
وي از حضور قانوني مردم در پياده روي اربعين به عنوان رويداد مطلوب امسال ياد كرد و ادامه داد: همچنين ۲۵۰ هزار نفر زائر خارجي از طريق ايران در اين جريان عظيم معنوي شركت كردند كه از آن جمله مي توان به زائران گرجستاني اشاره كرد. سپاه، بسيج و گروه‌هاي مردمي نيز فعاليت هاي مطلوبي را انجام دادند.
مدير كميته فرهنگي ستاد اربعين با تشكر از ايسپا در اجراي طرح پيمايشي از زائران اربعين اعلام كرد: بر اساس اين تحقيق ميداني، ٨٦ درصد از زائران از معنويت حاكم بر فضاي اربعين در حد خوب و خيلي خوب اظهار رضايت كردند. سپاه، بسيج و از سويي حضور ۳۰ هزار نفر از نيروهاي انتظامي در مرزها، سبب ايجاد امنيت و نظم شد.
به گفته حجت الاسلام احمدي، امسال در حوزه فرهنگي رويدادهاي مناسبي به وقوع پيوست كه از آن جمله مي توان به اجراي طرح نائب الشهيد اشاره كرد كه يك ميليون نفر در آن مشاركت داشتند و بايد نام و ياد شهدا يادآوري شده و در اين باره فرهنگسازي شود. اين كار اداي ديني به ساحت شهداي بزرگ است كه بايد از دست اندركاران اين امر تقدير و تشكر كرد.
وي عنوان كرد: همچنين براي نخستين بار همايش اربعين با همكاري دانشگاه هاي كربلا و علامه طباطبايي در كربلا برگزار شد كه طي آن ۸۶ مقاله به سه زبان ارائه و برپايي دوره هاي بعد همايش هاي پايه گذاري شد.
مسئول كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين اظهار كرد: همچنين براي نخستين بار جلسه شعراي آئيني ميان دو كشور برگزار شد و شناسنامه دار شدن موكب ها با كمك ستاد بازسازي اربعين به عنوان يك تحول از ديگر رويدادهاي مثبت در اين جريان به شمار مي آيند كه بسيار ارزشمند بودند و سبب شد كه پيوست فرهنگي تنظيم و ابلاغ شود.
حجت الاسلام احمدي درباره شناسنامه دار شدن موكب ها عنوان كرد: اين اقدام سبب شد تا موكب ها علاوه بر تهيه اسكان و غذاي زوار، سخنران، مبلغ، مداح و قاري مرتبط با موكب خود را نيز به كوشش خود تامين كند.
وي از متفاوت بودن مداحي نسبت به سال گذشته ياد و بيان كرد: شوراي مراسمات كميته فرهنگي نسبت به ساماندهي مداحان و سخنرانان اقدام كرد. بر اين اساس موكب داران نسبت به تامين سخنران و مداح درخواست دادند كه بعد از بررسي، تصميمات لازمه گرفته و مراسم متمركز در ۳۵ نقطه برگزار شد كه با حضور سخنرانان و مادحين ممتاز كشور برپا شد.
مسئول كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين همچنين از فعاليت كميته بانوان ياد و عنوان كرد: موكب ها نسبت به اعزام مبلغه‌ها اقدام كردند. در اين راستا بايد هماهنگي بيشتر و از ظرفيت مردم بيشتر استفاده شود. در اين حوزه بايد كار را مديريت و از تصدي گري پرهيز كرد.
حجت الاسلام احمدي همچنين از اقدامات مناسب سازمان تبليغات اسلامي در استان‌ها و پايتخت ياد كرد و افزود: اين اقدامات در ايلام، كرمانشاه، خوزستان قزوين و كردستان به صورت مناسب انجام شد. همچنين شوراي فرهنگ عمومي نيز به مراسم اربعين ورود پيدا كرد. در همين راستا درصدد هستيم سند جامع زيارت با محوريت اربعين را با همكاري شورا تهيه كنيم كه كارهاي اثرگذار در آن ارائه مي‌شود.
وي همچنين به لزوم برقراري ارتباط بيشتر با علما به ويژه در برخي از استان ها مانند ايلام و كرمانشاه به صورت فراگيرتر برگزار شد اشاره كرد و گفت: سوگواره عبرات نيز از اقدامات مطلوب در اين حوزه به شمار مي آيد كه كارهاي اثرگذار و مناسبي به آن ارائه مي شود و بخش بين المللي آن را جامعةالمصطفي العالمية هدايت و هماهنگ مي كند.
حجت‌الاسلام احمدي ادامه داد: از ديگر موضوعاتي كه در اين جلسه مطرح شد مي توان به اعزام جهادي طلاب به مراسم اربعين اشاره كرد كه حوزه علميه نيز آمادگي انجام اين كار را دارد. بيش از ٧٥٠ مراسم مداحي و سخنراني متمركز و ٢٤٠ مراسم دعا و زيارت متمركز در مواكب بزرگ از اقدامات شوراي مراسمات كميته فرهنگي در اربعين ٩٦ بود كه يك ميليون و ۴۰۰ هزار نفر از زائران در اين مراسم شركت كردند.
وي افزود: برپايي ۷۱۳ مراسم مداحي و سخنراني كه ۲۴۰ مورد آن طي صبح بود، از جمله اقدامات هيئت رزمندگان طي موسم اربعين بود كه يك ميليون و ۴۰۰ هزار نفر در آنها حضور داشتند. همچنين از اين موضوع كه تعدادي از سخنرانان و مداحان به عمود ۱۱ اعزام شدند و ۱۲ موكب در كربلا و ۵ موكب در نجف برپا و قرار بر اين شد كه از باقي موكب هاي استاني نيز حمايت به عمل آيد، سخن به ميان آمد. همچنين ٨٠ راوي حماسه عاشورا در ١٣٠٠ اجرا براي ١٥٠٠٠٠ زائر در موسم اربعين امسال روايت كردند.
وي همچنين بيان كرد: از دفتر تبليغات اسلامي براي مشاركت در طرح هاي ويژه كودكان كه با اعزام ٦٠ مربي به اجرا درآمد، تقدير و تشكر مي‌كنيم. امسال ٢٠٠٠ مبلغ با همكاري و مديريت تشكل‌هاي گروه‌هاي مردمي تبليغ و بنياد خاتم‌الاوصيا و حوزه‌هاي علميه و سازمان تبليغات اسلامي براي مراسم اربعين اعزام و فعاليت‌هاي متعدد تبليغي در شهرهاي مختلف و مسير راهپيمايي زائران به اجرا درآمد. از جمله اقامه صدها نماز جماعت در هر وعده از جمله اقدامات مفيد و خوب اين حوزه بوده است. برگزاري همايش‌هاي بين‌المللي با حضور شخصيت‌هايي از ١٤ كشور با عنوان اربعين و وحدت اسلامي و اربعين و گفتمان مقاومت اسلامي در دو روز با همكاري معاونت بين‌الملل كميته فرهنگي، معاونت بين‌الملل بعثه رهبري و برخي دستگاه‌هاي علمي در عراق در كربلا برگزار شد.
حجت‌الاسلام احمدي همچنين از معاونت هماهنگي و اجرايي و واحد پشتيباني و مالي كميته فرهنگي و بعثه رهبري براي پشتيباني از اين برنامه‌ها و مراسم تقدير و تشكر كرد و گفت: در اين جلسه كارگروه‌هايي براي آسيب‌شناسي و بررسي تهديدات و نيز ارائه راهكارها و تدوين برنامه‌هاي اربعين ٩٧ تصويب و تشكيل شد.


| شناسه مطلب: 71957




حميد احمدي اربعين



نظرات کاربران