سفر حضرت معصومه(س) از مدینه به قم سفر حضرت معصومه(س) از مدینه به قم سفر حضرت معصومه(س) از مدینه به قم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سفر حضرت معصومه(س) از مدینه به قم سفر حضرت معصومه(س) از مدینه به قم سفر حضرت معصومه(س) از مدینه به قم سفر حضرت معصومه(س) از مدینه به قم سفر حضرت معصومه(س) از مدینه به قم

سفر حضرت معصومه(س) از مدینه به قم

ماجرای سفر حضرت معصومه از مدینه به سمت شهر قم

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل ازافكارنيوز، حضرت معصومه(س) يك سال پس از سفر برادر بزرگوارشان امام رضا(ع)، از مدينه به سمت خراسان حركت كردند، اما از آنجائيكه بني‌عباس از نشر معارف اهل بيت توسط ايشان احساس خطر مي‌نمود، به كاروان ايشان هجوم آورد، و حضرت معصومه(س) پس از تحمل بيماري و به گفته برخي بر اثر مسموميت، در شهر قم وفات كردند و همانجا مدفون شدند.
در رابطه با سفر ايشان، حسن بن محمد بن حسن قمي مي‌نويسد: «وقتي حضرت معصومه(س) و همراهان به شهر ساوه رسيدند، مأموران حكومت عباسي با آن ها درگير شدند و عده‌اي از آن‌ها را به شهادت رساندند. حضرت معصومه(س) در همانجا بيمار شدند. از همراهان سوال كرد از اينجا تا قم چقدر فاصله است؟ به ايشان عرض شد: «ده فرسخ». حضرت فرمود: «مرا از اينجا به قم منتقل كنيد!». اشتهاردي مي‌نويسد: «پس از اينكه مأمورين حكومت عباسي در ساوه جلوي كاروان حضرت معصومه(س) را گرفتند حدود 23 نفر از آن ها كشته شدند، گروهي اسير و گروهي نيز متواري گرديدند. نقل شده كه حضرت معصومه را عمال بني‌ عباس در ساوه مسموم كردند. آن حضرت در حال بيماري قم را اختيار كرد چون قم مركز شيعيان بود از اين رو رهسپار قم شد».
حضرت معصومه(س) در 23 ربيع الاول سال 201 قمرى به شهر قم وارد شده و مورد استقبال عده زيادى از مردم مشتاق و شيفته اهل بيت(س) قرار گرفت. آن بزرگوار بعد از 17 روز اقامت در منزل موسى بن خزرج كه به «بيت النور» شهرت يافت، در دهم ربيع الثانى سال 201 هجرى ديده از جهان فرو بسته و در «باغ بابلان‌» محل فعلى مزار آن حضرت دفن گرديد.
شهر قم قبل از ورود حضرت معصومه(س) از آبادانى ظاهرى بى‌بهره بود و اهالى شيعى مذهب آن در اثر بى‌‌توجهى حاكمان مورد آزار و اذيت‌ بودند، اما از لحاظ ايمان و اعتقاد مذهبى، اين شهر بهترين فضاى معنوى را داشته و زمينه پذيرش اهل بيت پيامبر(ص) و ياران با وفاى آنان در اين منطقه كاملا فراهم بود.
به همين جهت امامان معصوم(س) در مناسبت‌‌هاى مختلف، شهر قم و اهالى آن را مورد عنايت قرار داده و عبارات زيبايى را كه حاكى از علاقه‌‌مندى آن بزرگواران به اين خطه ايران بود، بيان مى‌‌كردند. حتى گاهى ائمه اطهار با فرستادن تحفه‌‌ها و هدايا اهل قم را مفتخر مى‌‌ساختند. از جمله مى‌‌توان به ابى جرير زكريا بن ادريس و زكريا بن آدم و عيسى بن عبدالله و چند نفر ديگر اشاره نمود كه به افتخار اخذ هداياى ارزشمندى همچون انگشترى و جامه و كفن از دست مبارك ائمه هدى(ع) نائل شدند.


| شناسه مطلب: 72136




حضرت معصومه مدينه



مطالب مرتبط

نظرات کاربران