«حج و ولایت؛ حج و وحدت» منتشر شد «حج و ولایت؛ حج و وحدت» منتشر شد «حج و ولایت؛ حج و وحدت» منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
«حج و ولایت؛ حج و وحدت» منتشر شد «حج و ولایت؛ حج و وحدت» منتشر شد «حج و ولایت؛ حج و وحدت» منتشر شد «حج و ولایت؛ حج و وحدت» منتشر شد «حج و ولایت؛ حج و وحدت» منتشر شد

«حج و ولایت؛ حج و وحدت» منتشر شد

گروه کلام و معارف پژوهشکده حج و زیارت وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت کتاب «حج و ولایت؛ حج و وحدت» را منتشر کرد.

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع‌رساني حج، مؤسسه فرهنگي هنري مشعر كتاب «حج و ولايت؛ حج و وحدت» را كه شامل مجموعه مقالات فصلنامه ميقات حج بوده و به همت گروه كلام و معارف پژوهشكده حج و زيارت وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت گردآوري شده است منتشر كرد.
مجموعه مقالات حج و ولايت به قلم محمدتقي رهبر، پيوند حج با امامت و ولايت نوشته سيدجواد ورعي، ولايت؛ راز بزرگ حج و حج و وحدت اسلامي دو اثر از حضرت آيت‌الله جوادي آملي، دو اثر از محمد محمدي ري‌شهري با عنوان حج ابراهيمي و تقريب مذاهب اسلامي و فلسفه برائت از مشركين و همچنين مباني ديني «برائت از مشركان» نوشته سيدجواد ورعي در اين اثر گردآوري شده است.
در مقدمه مقاله محمدتقي رهبر كه حج و ولايت نام دارد آمده است: «ولايت و امامت، روح اعمال و معنابخش و جهت دهنده مناسك و مشاعر حج به شمار مي‌رود و به عصر يا نسلي خاص اختصاص ندارد. رابطه و پيوند حج و ولايت، مسئله‌اي است كه نوشتار پيش‌رو پيرامون آن به نگارش درآمده است».
نويسنده، با توجه به روايات، تصريح مي‌كند كه آهنگ حج و زيارت كعبه، تنها با معرفت مقام و منزلت اهل بيت و پذيرش رهبري آنان، منشأ سعادت دنيا و آخرت است و بدون معرفت امام و مقام ولايت، اعمال حج ناقص و بي‌حاصل خواهد بود.
وي در ادامه به مباحثي درباره امامت و ولايت و حج پرداخته و ولايت را متمم و مكمل حج و بلكه روح و حقيقت آن دانسته است. دفاع امامان شيعه عليهم‌السلام، پس از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله محور بعدي است كه نويسنده بدان پرداخته است.
پيوند حج با امامت و ولايت عنوان مقاله سيدجواد ورعي است كه پيوند حج با امامت و ولايت را از آغاز تشريع حج در امت‌هاي پيشين تا واپسين امام و حجت الهي بررسي كرده است.
در اين مقاله تلاش شده است كه جلوه‌اي از اين پيوند نمايانده شود تا آثار و بركات گوناگون آن مدنظر قرار گرفته و از عواقب و خسارت‌هايي كه محصول جدايي آنهاست، غفلت نشود. همچنين پس از مباحث مقدماتي، حضور امامت در بناي كعبه مطرح شده است.
اسلام و پيوند دادن امامت با حج، عنوان بخش بعدي مقاله است كه به حج پيامبر در سال دهم هجري و ابلاغ امامت و خلافت اميرمؤمنان علي عليه‌السلام و پيوند اين دو با يكديگر اشاره داد.
محورهاي بعدي مقاله عبارت‌اند از: «حج و ابلاغ پيام برائت؛ رئوس سخنراني‌هاي رسول خدا صلي الله عليه و آله در حجه الوداع، پيوند با ولايت، شرط قبولي حج؛ پيوند با ولايت و رهبري، شرط تماميت حج؛ امنيت حرم الهي در پيوند با رهبري؛ پيوند ابدي حج با امامت و اقامه حج ابراهيمي در سايه حكومت اسلامي».
ر پايان نيز برائت از مشركان و برخي ويژگي‌ها و خصوصياتي كه در حج، حاكي از نقش حكومت در حج است، بيان شده كه از اين قرارند: «وحدت مسلمانان، حج و بيداري اسلامي و حل مشكلات مسلمانان و مستضعفان».
نوشتار آيت‌الله جوادي آملي با عنوان ولايت؛ راز بزرگ حج، مطالب و معارفي است خطاب به زائران بيت الله كه عازم حج هستند. نگارنده، در قالب چند نكته، مطالبي را درباره معارف و اسرار حج به زائران گوشزد كرده است؛ از جمله مطالب نوشتار حاضر اين است كه حج بايد لله باشد.
از نكات مهم ديگر اين نوشتار اشاره به مضمون حديثي از وجود مبارك پيامبر است، مبني بر اينكه اگر كسي خواست ببيند حج او مقبول است يا نه، ببيند بعد از برگشت از بيت الله، دست به گناه دراز مي‌كند يا نه؟ اگر گناه نكرد، نشانه قبولي حج است و اگر باز گناه كرد، نشانه مردود بودن آن است.
نگارنده در ادامه به نقش كليدي ولايت پرداخته است. مسئله ولايت، نقش كليدي دارد. براساس روايات، والي، دليل و راهنماي خطوط كلي دين است. ولايت سرّ عبادت‌ها و انسان‌ساز است.
آيت‌الله جوادي آملي در نوشتار ديگري با عنوان حج و وحدت اسلامي به حج و وحدت اسلامي و پس از مباحث مقدماتي، به ضرورت تكويني و ابدي بودن محورهاي وحدت مي‌پردازد.
از ديدگاه ايشان، انسان از آن جهت كه به جامعه نيازمند است و بدون هماهنگي با ديگران، خطوط اصيل سعادت او ترسيم نمي‌شود، بايد با هم نوعان خويش متحد باشد و پيوند او با ديگران نيز بايد بر محورهاي عيني و تكويني باشد و سهمي از جاودانگي و ابديت نيز داشته باشد.
از منظر نگارنده، تنها راه وحدت انسان‌ها و اتحاد جوامع بشري، بر محور فطرت توحيدي انسان دور مي‌زند؛ زيرا هم امري عيني و تكويني است و هم جاودانه و پايدار است.
عنوان مقاله ديگر كتاب حج و ولايت حج و وحدت متن سخنراني محمد محمدي ري شهري است كه در تاريخ دوم ذي الحجة الحرام ۱۴۱۳ در افتتاح سمينار مجمع التقريب، در مكه مكرمه بيان شده است كه پس از تكميل و تنظيم، با عنوان «حج ابراهيمي و تقريب مذاهب اسلامي» منتشر شده است.
در اين نوشتار، نخست مطالبي در اهميت آفت‌شناسي تقريب بيان و سپس، به مهم‌ترين آفت تقريب، يعني غفلت از توطئه‌ها و نقشه‌هاي دشمنان تقريب پرداخته شده است. از ديدگاه سخنران، بزرگ‌ترين عامل تقريب مذاهب اسلامي در عصر حاضر، ترويج انديشه‌هاي سياسي امام خميني است.
متن سخنراني ديگري نيز از حجت‌الاسلام والمسلمين محمد محمدي ري‌شهري در اين اثر به چاپ رسيده است كه فلسفه برائت از مشركين نام دارد. از ديدگاه سخنران، بعد از حرم امن خدا، هيچ مكاني براي اجراي مراسم برائت، مناسبت‌تر از منا نيست؛ چراكه منا از سويي سرزمين عشق، و از سوي ديگر سرزمين برائت و سرزمين تولي و تبري است.
موضوع سخن در اين نوشتار «فلسفه برائت از مشركين» است؛ به همين جهت، نخست به تبيين معنايي و چيستي شرك، كيستي موحد و مشرك پرداخته شده است و پس از آن، درباره نقش برائت از مشركين، در جهان اسلام سخن گفته شده است.
در مباني ديني «برائت از مشركين» كه عنوان مقاله پاياني اين كتاب و نوشته سيدجواد ورعي است نويسنده كوشيده با جست‌وجو در قرآن و سنت معصومان عليهم‌السلام، نصوص و ادله‌اي را كه به گونه اي مبنا يا دليل و پشتوانه‌اي بر «اعلان انزجار و برائت از مشركان و مستكبران» باشد، بيان كند.
اين نوشتار، در چهار فصل تنظيم و نگارش شده است. فصل نخست با عنوان «قرآن و برائت از مشركان»، در پنج محور، به آيات مرتبط با برائت از مشركان مي‌پردازد و نگارنده در نخستين محور به سيره پيامبران در برائت از مشركان پرداخته است.
محور دوم به اعلام برائت از مشركان و ملحدان در دين اسلام اشاره دارد؛ در محور سوم از نهي از تولي كفار سخن رانده شده است؛ در محور چهارم سنت پيامبر در برخورد شديد با كفار و مشركان مطرح شده است و در آخرين محور فصل اول نيز آيات نفي كننده سلطه كفار و مشركان بر مسلمانان بيان شده و در فصل دوم، از ابراز محبت و اعلام برائت، به عنوان حقيقت دين، سخن گفته شده است.
مؤسسه فرهنگي هنري مشعر كتاب «حج و ولايت حج و وحدت» را در قطع رقعي و ۱۳۶ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قيمت ۸ هزار تومان به تازگي منتشر و روانه بازار نشر كرده است.
آثار و كتاب‌هاي حوزه نمايندگي ولي‌فقيه در امور حج‌وزيارت را مي‌توان آنلاين و رايگان از كتابخانه تخصصي پايگاه حج دريافت كرد.


| شناسه مطلب: 72161




زيارت وحدت حج ولايت



مطالب مرتبط

نظرات کاربران