یاداشت پیاده‌روی اربعین موسم بیعتی دوباره با خون خدا یاداشت پیاده‌روی اربعین موسم بیعتی دوباره با خون خدا یاداشت پیاده‌روی اربعین موسم بیعتی دوباره با خون خدا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یاداشت پیاده‌روی اربعین موسم بیعتی دوباره با خون خدا یاداشت پیاده‌روی اربعین موسم بیعتی دوباره با خون خدا یاداشت پیاده‌روی اربعین موسم بیعتی دوباره با خون خدا یاداشت پیاده‌روی اربعین موسم بیعتی دوباره با خون خدا یاداشت پیاده‌روی اربعین موسم بیعتی دوباره با خون خدا

یاداشت پیاده‌روی اربعین موسم بیعتی دوباره با خون خدا

نویسنده: حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی /استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، چند سالي است پياده‌روي اربعين با شكوه و عظمت خيره‌كننده‌اي در كشور عراق و به خصوص حد فاصل شهرهاي نجف و كربلا برگزار مي‌شود. اين پياده‌روي ميليوني كه بايد آن را رزمايش بزرگ شيعه و در معناي وسيع‌تر محبان و دوستداران اهل‌بيت(ع) در دنيا اعم از شيعي و سني و حتي مسيحي و يهودي و غيره ناميد، دو دستاورد بسيار مهم و كليدي دارد. نخست آن كه عظمت و گستردگي اين راهپيمايي موجب يأس و نااميدي كفار و منافقان و جبهه حاميان آن‌ها مي‌شود. دوم هم اين كه اين اجتماع بزرگ يكي از بهترين عواملي است كه سبب تقويت و تشديد وحدت عزت‌آميز در بين مسلمانان مي‌شود چرا كه بيشتر مسلمانان فارغ از اختلافاتي كه دارند در محبت به اهل‌بيت(ع) داراي وجه اشتراك هستند.
در سال‌هاي گذشته مشاهده كرديم راهپيمايي 20 ميليوني اربعين حسيني به نوعي در حكم قيام و رستاخيز شيعه عليه تكفيرگرايي داعش و حاميان آن‌ها بود و به بركت خون مطهر سيدالشهدا(ع) و عنايت الهي به زائران حسيني امروز داعش و گروه‌هاي تكفيري در بدترين وضعيت خود به خصوص در كشور عراق هستند و از آن سو محبان اهل‌بيت(ع) و جبهه مقاومت در بهترين حالت قرار دارند.
از سويي به تعبير آيت‌الله العظمي مكارم‌شيرازي، موسم اربعين و پياده‌روي آن بهترين فرصت براي انجام كارهاي فرهنگي است كه البته در آن بايد مراقب بود كه به وحدت مسلمانان و يكپارچگي آن‌ها در برابر كافران و منافقان و مشركان خلل و آسيبي وارد نشود.
برخي گروه‌هاي خودجوش مردمي به اين مهم عنايت خاصي دارند و ما بايد بدانيم در هيچ جاي ديگري با چنين اجتماع و جمعيت بزرگي مواجه نيستيم كه بخواهيم كار خوب و ارزشمندي در زمينه تبيين معارف اهل‌بيت(ع) و امور فرهنگي براي تحكيم بنيه اعتقادات شيعيان و مسلمانان انجام دهيم.
به هر صورت آنچه جالب توجه است اين كه وراي تأثيرات جهاني اين راهپيمايي، خود اصل زيارت اباعبدالله الحسين(ع) به ويژه در روز اربعين در كلام حضرات معصوم(ع) از جايگاه بسيار رفيعي برخوردار است؛ چنان كه امام حسن عسكري(ع) يكي از 5 نشانه انسان مؤمن را زيارت اربعين عنوان مي‌كنند.
در حديث داريم خداوند متعال براي زيارت كربلاي سيدالشهدا(ع)، پاداش هزار حج و عمره قرار داده و به تعبير بزرگان ما اين جايگاه و عظمت منحصر به فرد آن به اين دليل است كه حج نيز به بركت عاشوراي حسيني باقي مانده و به طور كلي تداوم حيات اسلام در پرتو جانفشاني امام حسين(ع) و ياران باوفايش حاصل شده است.
مرحوم آيت‌الله العظمي بهجت معتقد بودند امام زمان(عج) پس از ظهور، خود را به واسطه امام حسين(ع) به همه عالم معرفي مي‌كند؛ بنابراين در آن زمان بايد همه مردم عالم، حسين(ع) را شناخته باشند و پياده‌روي اربعين بهترين فرصت براي اين كار است.
اگر نگاهي به منابع روايي شيعي بيندازيم يك نكته ظريف و در عين حال بسيار مهمي به دستمان مي‌آيد و آن هم اين كه در مورد امام حسين(ع) به هر مناسبتي سعي شده به شكلي مردم به كربلا و عاشوراي حسيني ارجاع داده شوند چه آن كه در ايامي چون نيمه شعبان، عيد غدير، 27 رجب، شب‌هاي قدر و... آمده كه زيارت سيدالشهدا(ع) بسيار مستحب است و همه اين‌ها نشان مي‌دهد حفظ دين خدا و قوام آن مرهون قيام حضرت ثارالله(ع) است و بي‌گمان پياده‌روي اربعين تجلي بيعت ما با امام حسين(ع) و تبعيت ما از راه و مرام و سيره خون خدا تا قيامت است.


| شناسه مطلب: 72467




اربعين



نظرات کاربران