مدیریت اماکن مقدس باید سالی یک بار آسیب‌شناسی شوند مدیریت اماکن مقدس باید سالی یک بار آسیب‌شناسی شوند مدیریت اماکن مقدس باید سالی یک بار آسیب‌شناسی شوند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مدیریت اماکن مقدس باید سالی یک بار آسیب‌شناسی شوند مدیریت اماکن مقدس باید سالی یک بار آسیب‌شناسی شوند مدیریت اماکن مقدس باید سالی یک بار آسیب‌شناسی شوند مدیریت اماکن مقدس باید سالی یک بار آسیب‌شناسی شوند مدیریت اماکن مقدس باید سالی یک بار آسیب‌شناسی شوند

مدیریت اماکن مقدس باید سالی یک بار آسیب‌شناسی شوند

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: برای مدیریت بهتر اماکن مقدس حداقل سالی یک‌بار باید مدیریت آن‌ها مورد آسیب‌شناسی قرار بگیرد. مدیریت این اماکن با سایر مکان‌ها متفاوت است، چرا که اقشار مختلف با سلیقه‌های مختلف در این اماکن حضور پیدا می‌کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت‌الاسلام والمسلمين علي محمدي صبح روز چهارشنبه (ششم ‌دي‌ماه) در پنجمين نشست نمايندگان اعتاب مقدس جهان اسلام كه با حضور نمايندگاني از كشورهاي ايران و عراق برگزار شد، با بيان اينكه به دو موضوع بايد توجه ويژه‌اي داشته باشيم، اظهار كرد: مديريت اعتاب مقدس بايد مورد توجه قرار گيرد و براي زائران بايد محتوا و خوراك فكري تهيه شود. اين دو امر بسيار مهم است.
وي خاطرنشان كرد: در مسئله مديريت اعتاب مقدس مديريت از لحاظ فيزيكي و منابع انساني كه آن مجموعه را اداره مي‌كنند و مديريت ميهمانان و زائران اماكن مقدس بايد بررسي و ارزيابي شود.
رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه بيان كرد: مديريت مناسب اماكن مقدس نيازمند تأمين الزامات آن است و نظافت، پاكيزكي و فراهم كردن مكاني براي استراحت زائران و بهره‌بردن از ظرفيت‌هاي فرهنگي و معنوي و عبادي زائران بايد در مديريت مطلوب اين اماكن مورد بحث و ارزيابي قرار گيرد و اين امور بسيار مهم است.
محمدي بيان كرد: مديريت اماكن مقدس با ساير مديريت‌ها مثل مديريت دانشگاه، مدرسه و... تفاوت دارد. مردم از اقشار مختلف به دليل محبت به اهل بيت با اختيار و اراده خود به اين اماكن مقدس مي‌آيند و اين يكي از شاخصه‌هاي مهم در اماكن متبركه و مقدس است.
وي تصريح كرد: در بين زائران، اقشار مختلف مردم با سليقه‌هاي متفاوت وجود دارد بنابراين مديريت اين مجموعه‌ها بايد يك مديريتي خاص باشد و بهتر است حداقل در سال يك بار نوع مديريت را آسيب‌شناسي كنيم و در ابتدا بايد نوع مديريت خاص را تعريف كرده و پس از آن اين مديريت را آسيب‌شناسي كنيم.
رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه ادامه داد: يك برخورد نادرست توسط يك خادم و مدير تمام زحمات را از بين مي‌برد، بنابراين مديريت اين اماكن مقدس بسيار مهم است. كسي كه در اين اماكن حضور پيدا مي‌كند، انتظار دارد كه به غير از زيارت يك ارتباط معنوي با امام معصوم يا امامزاده نيز پيدا كند و معرفتي نيز نسبت به قرآن بايد كسب كند.
محمدي يادآور شد: در زمينه مديريت محتوا بايد آسيب‌شناسي كنيم و در اين راستا در صدد رفع كوتاهي‌ها باشيم. اگر بدون محتوا اماكن مقدس را اداره كنيم آسيب‌هاي زيادي بوجود مي‌آيد. در زيارت معصومان آنچه ملاك و معيار است زيارت با معرفت است. اجر زيارت به شرطي كسب مي‌شود كه زيارت با معرفت باشد و لازمه اين معرفت محتوا و خوراك فكري مناسب است.
وي با بيان اينكه شناسايي و نيازهاي مخاطبان در موضوع محتوا بسيار مهم است، يادآور شد: به دليل تنوعي كه در بين مخاطبان اماكن مقدس وجود دارد توليد خوراك فكري كار مشكلي است. مشتركاتي در جهان اسلام و تمام كشورهايي كه اماكن مقدس دارند، وجود دارد. به طور طبيعي هر بقعه‌اي اقتضائات خاص خود را دارد كه بايد به آن توجه كنيم.
رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه افزود: اماكن مقدس از لحاظ قرآني و توجه خداوند از ارزش و جايگاه بالايي برخوردارند. فكر و ياد و نام خدا از وظايف زائران است و هميشه حضور در اين مكان‌هاي مقدس بايد با ذكر و ياد و نام خدا همراه باشد.




نظرات کاربران