«با قرآن علی (ع) را بشناسیم» منتشرشد «با قرآن علی (ع) را بشناسیم» منتشرشد «با قرآن علی (ع) را بشناسیم» منتشرشد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
«با قرآن علی (ع) را بشناسیم» منتشرشد «با قرآن علی (ع) را بشناسیم» منتشرشد «با قرآن علی (ع) را بشناسیم» منتشرشد «با قرآن علی (ع) را بشناسیم» منتشرشد «با قرآن علی (ع) را بشناسیم» منتشرشد

«با قرآن علی (ع) را بشناسیم» منتشرشد

کتاب «با قرآن علی(ع) را بشناسیم» تلاش علمی برای اثبات استدلالی جانشینی بلافصل حضرت علی(ع) بر اساس آیات قران کریم است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، انتشارات مؤسسه فرهنگي هنري و دين، آل ياسين، كتاب با قرآن علي را بشناسيم، را به قلم محمدتقي فعالي و حميد فلاحتي منتشر كرد.
در معرفي كوتاه اين كتاب در آغاز آن چنين مي‌خوانيم:
«با قرآن علي (ع) را بشناسيم» تلاش علمي است براي اثبات استدلالي جانشيني بلافصل حضرت علي (ع) بر اساس آيات قران كريم. رويكرد اين اثر، اثبات ولايت و امامت پيشواي خوبان؛ بر پايه استدلال و برهان منطقي است؛ هرچند مباحث تفسيري، روايي و استفاده از منابع دست اول شيعه و اهل سنت مورد توجه قرار گرفته است.
در نوشتار حاضر سعي شده با قلمي ساده؛ روان و مختصر، گامي در مسير اثبات اين اصل مهم اعتقادي خلافت حضرت علي (ع) برداشته شود.
اين كتاب شامل بهانه‌اي براي شروع و پنج فصل با عنوان‌هاي آيه ولايت، آيه تبليغ، آيه اكمال، آيه اطاعت و آيه صادقين و همچنين عنوان بخش پاياني اين كتاب پرسش‌هاي بي پاسخ است.
در منظومه فكري اسلام؛ امامت اهميت ويژه‌اي دارد و يكي از اصول مهم اعتقادي به شمار مي‌آيد. از اين رو نويسنده در زير عنوان بهانه‌اي براي آغاز در اين باره چنين آورده است:
بي ترديد رسول خاتم (ص) در مدت بيست و سه سال كه رداي نبوت را برتن داشت، وظائف و شئون مختلفي را در قبال جامعه اسلامي بر عهده داشت، اين شئون عبارتند از:
دريافت وحي و ابلاغ آن، داوري در اختلاف‌ها ميان مسلمانان و تطبيق و اجراي حدود و قوانين الهي؛ مرجعيت علمي و ديني جامعه اسلامي، حكومت‌داري و رياست بر عموم مردم در مسائل اجتماعي و سياسي و به تعبيري زعامت امت.
تمام مذاهب و فرق اسلامي از جمله شيعه و سني بر اين عقيده اتفاق نظر دارند كه دريافت وحي نبوت و ابلاغ آن بعد از پيامبر (ص) منقطع شده و هيچ كس نمي‌تواند بعد از پيامبر (ص) مدعي اين مقام باشد.
درباره شأن قضاوت و حل اختلاف و نيز مرجعيت علمي و دين نيز اجماع فريقين بر اين است كه حضرت علي (ع) بعد از پيامبر عهده دار اين مهم بوده است.
در اين ميان، اختلاف شيعه و سني درباره شأن چهارم؛ يعني امامت و زعامت مسلمين است. شيعه معتقد است، اين شأن، مقامي الهي است كه به دستور خداوند توسط پيامبراكرم(ع) به حضرت علي(ع) و فرزندان ايشان واگذار شده است؛ برخلاف اهل سنت كه آن را مقامي الهي ندانسته و انتخاب امام را از اختيارات مردم مي‌داند.
از نگاه شيعه، امامت، تداوم و استمرار شئون و وظايف نبوت است و مقام امامت مقام تحقق بخشيدن به اهداف رسالت است.
برخي گمان كرده‌اند كه بر فرض پذيرفتن دلالت آيه ولايت بر امامت امام علي (ع)، آيه بيانگر جانشيني بلافصل ايشان نخواهد بود. بدين معنا كه امامت علي بعد از خلفاي سه گانه واقع شده است؛ از اين رو نگارنده به اين شبهه درباره ولايت اين گونه پاسخ مي‌دهد:
در جواب اين برداشت ناصواب بايد گفت: بعد از پذيرفتن دلالت آيه بر امامت مولا علي(ع) بلافصل بودن آن از چند راه ثابت مي‌شود. نخست اينكه، به اجماع شيعه و اهل سنت، آيه ولايت در شأن مولا علي (ع) نازل شده است؛ پس اگر آيه بر امامت دلالت دارد و تعيين مصداق آن از راه شأن نزولي در مولا علي منحصر شده است، جانشيني بلافصل براي آن حضرت اثبات شده است.
پيرامون خلافت و جانشيني بلافصل مولا علي(ع) و شيوه برخورد برادران اهل سنت، سؤال‌هايي به ذهن مي‌آيد كه بايد پاسخگوي آن باشند، از اين رو نويسنده در بخش پاياني كتاب چندين پرسش را پيرامون ولايت از اهل سنت مطرح كرده است كه عبارتند از:
آيا بهتر نيست به جاي توجيه رفتار اشتباه پيشينيان عقيده خود را بر اساس آيات نوراني قرآن تنظيم كنيم؟
به اجماع شيعه و سني و بر اساس روايات متواتر و استدلال‌هاي بيان شده آيه ولايت، تبليغ، اكمال، اولي الامر و صادقين در شأن مولا علي(ع) نازل شده است؛ چرا برخي در برابر اين اجماع و روايات متواتر مقاومت مي‌كنند؟ چرا وضوح اين آيات را با پندارهاي واهي زير سؤال مي‌برند؟ چرا تسليم اين حقيقت قرآني نمي‌شوند؟
انتشارات مؤسسه فرهنگي هنري و دين آل ياسين، كتاب «با قرآن علي را بشناسيم»، را با شمارگان ۱۵۰۰۰ نسخه، در قطع رقعي و ۱۶۸ صفحه به قيمت ۱۰۰۰۰ تومان منتشر كرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش




نظرات کاربران