شرفخانی:

وجود بیش از 175 هزار موقوفه در کشور شرفخانی:

وجود بیش از 175 هزار موقوفه در کشور شرفخانی:

وجود بیش از 175 هزار موقوفه در کشور بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شرفخانی:

وجود بیش از 175 هزار موقوفه در کشور شرفخانی:

وجود بیش از 175 هزار موقوفه در کشور شرفخانی:

وجود بیش از 175 هزار موقوفه در کشور شرفخانی:

وجود بیش از 175 هزار موقوفه در کشور شرفخانی:

وجود بیش از 175 هزار موقوفه در کشور
شرفخانی:

وجود بیش از 175 هزار موقوفه در کشور

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف گفت: اولین پایه مدیریت وقف داشتن نگاه اقتصادی و ایجاد پشتوانه اقتصادی برای پایدار نگه داشتن آن است تا بتوانیم آنها راحفظ و نگهداری کنیم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام والمسلمين احمد شرفخاني معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه كشور، در دوره آموزشي مبلغين كه در سالن همايش هاي اداره اوقاف و امور خيريه استان قم برگزار شد با اشاره به اهميت مقوله پاسخ گويي به شبهات در عرصه وقف گفت: در حال حاضر بيش از 175 هزار موقوفه در كشور وجود دارد كه بخش از اين موقوفات هيچ گونه درآمدي ندارد و انتفاعي هستند. وي افزود: همچنين70 هزار مسجد، در كشور وجود دارد علاوه بر اين يك بخشي از مدارس و بيمارستانها هم هستند كه مجموعه هاي خدماتي بوده ودرآمدهاي چنداني ندارد و در واقع انتفاعي هستند.
حجت الاسلام شرفخاني ادامه داد: يك بخشي ازموقوفات ما هم درآمد دارند و منفعتي هستند كه چون در كشور ما نگاه اقتصادي نيست، درآمدشان جزيي و قابل بيان نيست .
معاون فرهنگي اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه كشور اظهار داشت: ستون اصلي وقف مديريت اقتصادي آن است چرا كه اگر كسي وقفي داشته و خود متولي باشد اما نگاه اقتصادي به آن نداشته باشد آن وقف به مرور از اعتبار خارج مي شود.
وي عنوان كرد: بيش از يك ميليون و 200 هزار رقبه در كشور داريم كه اجاره مي دهند و در اختيار مردم است كه بر اساس نيت واقف هزينه مي شود.
حجت الاسلام شرفخاني ابراز داشت: متاسفانه اين نگاه در جامعه ما وجود دارد كه مراكز وقفي را با هزينه كمتر در اختيار ديگران قرار دهيم، اما اگر ما بخواهيم اين موقوفات را اقتصادي اداره كنيم، بايد بر اساس قيمت عادله روز محاسبه و دريافت كنيم .
معاون فرهنگي اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه كشور ياد آور شد: شاهد ظلم هاي زيادي به موقوفات در كشور بوده ايم ،چنانچه برخي موقوفات در دوران پهلوي داراي اجاره نامه هاي 99 ساله شده اند و در برخي مواقع هم اجاره نامه هايي با قيمت پايين همان دوره براي مدت طولاني اجاره داده شده اند .
وي تاكيد كرد :موقوفه بايد اقتصادي اداره شود، چرا كه بايد اصل آن حفظ و مردم از منافع آن استفاده كنند به همين جهت براي پايدار ماندن موقوفات بايد آنها را با نگاه اقتصادي مديريت كنيم .
معاون فرهنگي اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه كشور ياد آور شد: حفظ عين موقوفه مهمتر از امور ديگر آن است، چرا كه در خيلي جاها موقوفات به جهت اينكه نگاه اقتصادي نداشته مخروبه شده است.
وي اظهار داشت: تمام درآمد موقوفات بايد براي خود موقوفه هزينه شود ونمي توان هزينه يك موقوفه رابراي موقوفه ديگر صرف كرد.
حجت الاسلام شرفخاني عنوان كرد: وقف امري ساري و جاري است و اولين پايه هاي مديريت وقف داشتن نگاه اقتصادي و ايجاد پشتوانه اقتصادي براي پايدار نگه داشتن آنهاست تا بتوانيم آنها راحفظ و نگهداري كنيم.
منبع:باشگاه خبرنگاران


| شناسه مطلب: 72668




وقف



نظرات کاربران