همکاری عتبه‌های علوی، حسینی و عباسی با جشنواره کتاب سال حوزه همکاری عتبه‌های علوی، حسینی و عباسی با جشنواره کتاب سال حوزه همکاری عتبه‌های علوی، حسینی و عباسی با جشنواره کتاب سال حوزه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
همکاری عتبه‌های علوی، حسینی و عباسی با جشنواره کتاب سال حوزه همکاری عتبه‌های علوی، حسینی و عباسی با جشنواره کتاب سال حوزه همکاری عتبه‌های علوی، حسینی و عباسی با جشنواره کتاب سال حوزه همکاری عتبه‌های علوی، حسینی و عباسی با جشنواره کتاب سال حوزه همکاری عتبه‌های علوی، حسینی و عباسی با جشنواره کتاب سال حوزه

همکاری عتبه‌های علوی، حسینی و عباسی با جشنواره کتاب سال حوزه

دبیر نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه با اشاره به این که حوزه نجف و عراق از قدمت بسیار طولانی برخوردار است از همکاری بسیار خوب عتبه های علوی، حسینی و عباسی با نوزدهمین جشنواره کتاب سال حوزه خبرداد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، نشست خبري نوزدهمين همايش كتاب سال حوزه پيش از ظهر امروز در سالن نشست هاي مركز مديريت حوزه هاي علميه برگزار شد. حجت الاسلام مقيمي دبير نوزدهمين جشنواره كتاب سال حوزه در اين نشست اظهار داشت: اين كار در حوزه علميه براي قدرشناسي و ترويج معارف اسلامي به اقصي نقاط جهان صورت مي گيرد.
وي عنوان داشت: در كتاب سال نوزدهم چند نقطه براي ما حائز اهميت است، يكي از سياست هاي ما بحث ترويج و تقويت بخش بين الملل كتاب سال حوزه بود كه توسط سياست هاي بالادستي شوراي عالي حوزه هاي علميه و شوراي سياستگذاري كه با مديريت رييس حوزه هاي علميه اداره مي شود.
حجت الاسلام مقيمي با بيان اين كه اين همايش از ابتدا يك همايش بين المللي بوده است، يادآور شد: همواره برخي از برگزيدگان غير ايراني و حتي برخي اوقات ناشران آن نيز غير ايراني بوده اند و در سال جاري سعي شده كه اين بخش با ترجمه فراخوان و اطلاع رساني مناسب در كشورهاي ديگر از جمله عراق كه مركز حوزه هاي علميه تشيع از بدو تأسيس بوده است، بيشتر تقويت شود.
وي با بيان اين كه عتبات علويه، حسينيه و عباسيه و با محوريت عتبه حسينيه همكاري بسيار خوبي با دبيرخانه همايش كتاب سال حوزه داشته اند، عنوان داشت: ما در اين بخش نسبت به سال گذشته صد در صد افزايش ورودي كتب خارجي داشتيم؛ امسال 17 درصد از برگزيدگان كتاب سال نويسندگان غير ايراني هستند كه نشان مي دهد اين همايش يك جشنواره مورد اعتماد درمجامع علمي حوزوي بين المللي است و به همين جهت كارگروه بخش بين الملل كتاب سال حوزه را تشكيل داديم.
دبير نوزدهمين جشنواره كتاب سال حوزه عنوان داشت: براي بيستمين سال نيز توقع داريم در سال آينده مشاركت حد اكثري داشته باشيم، ما هميشه در كنار كتاب سال، بخش پايان نامه هاي سطح چهار را نيز داشته ايم كه امسال نيز 155 پايان نامه كه در سال 95 دفاع شده و نمره قبولي كسب كرده است به دبيرخانه جشنواره ارسال شده است.
وي خاطرنشان كرد: نكته ديگري كه به تازگي راه افتاده است و به صورت نظام مند در آمده است، بخش جشنواره مقالات است؛ به همين جهت ابتدا مقالات منتشر شده در نشريات علمي پژوهشي را مورد بررسي قرار داديم كه بيش 50مورد مي شود.
حجت الاسلام مقيمي با بيان اين كه به ازاي هر شماره فصلنامه منتشر شده يك مقاله براي دبيرخانه ارسال شده است، اظهار كرد: مثلا نشريه اي كه چهار بار منتشر شده و 25 مقاله منتشر كرده است چهار مقاله براي ارزيابي نهايي وارد همايش كتاب سال حوزه كرده است و به همين جهت 133 مقاله در حوزه علوم انساني و اسلامي مرتبط با دين كه داراي نوآوري بودند وارد رقابت علمي جشنواره كتاب سال حوزه شدند.
وي تأكيد كرد: معتقديم يك مقاله بايد به حل يكي از معضلات جامعه بپردازد و داراي نوآوري هاي خاصي در يكي از رشته هاي 16 گانه تخصصي ما باشد كه حقوق و علوم سياسي، فلسفه، تفسير، اقتصاد و مديريت، فقه و اصول، علوم اجتماعي، تاريخ، اخلاق و عرفان، ادبيات و هنر و رجال و درايه از جمله آن است.
دبير نوزدهمين جشنواره كتاب سال حوزه يادآور شد: طبق روال هر سال از دو شخصيت برجسته در كنار تقدير از نويسندگان برتر به پاس تلاش براي ترويج معارف اهل بيت(ع) قدرشناسي مي كنيم و به همين جهت اين جشنواره همراه با سخنراني حضرت آيت الله سبحاني و تقدير از آيت الله سيد كاظم حائري شخصيت برجسته علمي ايران و عراق و تجليل از شخصيت برجسته مرحوم سيد مجتبي موسوي لاري فعال در عرصه بين الملل خواهد بود.
وي با اشاره به مقايسه هاي ورودي هاي آماري اين همايش با همايش هاي گذشته يادآوري كرد: در سال قبل 875 كتاب و پايان نامه به دبيرخانه ارسال شد كه از اين ميان 27 درصد به مرحله دوم راه پيدا كرده بودند و در همايش نوزدهم مجموع كتب و پايان نامه ها، 965 اثر است كه نسبت به سال گذشته 10 درصد افزايش داشته ايم و 38 درصد از آثار واصله صلاحيت رفتن به مرحله دوم را پيدا كردند.
حجت الاسلام مقيمي ادامه داد: در 16 هيأت داوري بيشترين آثار ارسالي از گروه كلام بوده است و گروه دوم فقه و اصول است، اخلاق و عرفان، تاريخ و سيره، علوم اجتماعي، حقوق و علوم سياسي، تفسير و علوم و قرآن، تصحيح و تحقيق، ادبيات و هنر، علوم تربيتي و روان شناسي، ترجمه، فلسفه، حديث، درايه و رجال، اقتصاد، كتب مرجع و تكنولوژي و آموزش نيز در مراحل بعدي قرار دارند.
وي با اشاره به اين كه 58 اثر به عنوان برگزيدگان يك و دو و شايسته تقدير انتخاب شده اند، خاطرنشان ساخت: افراد حائز رتبه برگزيده و شايسته تقدير در مراسم اختتاميه نوزدهمين جشنواره كتاب سال حوزه در روز پنجشنبه اين هفته ساعت 9:30 صبح مورد تجليل قرار مي گيرند.
دبير جشنواره كتاب سال حوزه يادآور شد: ما در هيأت داوري سعي كرديم افراد از يك مركز و سليقه علمي نباشند و به همين جهت سه تا پنج نفر از مراكز و گرايشات مختلف هستند و داوران نيز داراي گردش نخبگاني بوديم؛ در سال آينده نيز سعي داريم از كساني كه در بخش هاي جانبي فعاليت دارند از جمله خبرنگاران نيز تقدير كنيم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران