آداب باطنی زیارت امام حسین (ع) مقدم بر آداب ظاهری آن است آداب باطنی زیارت امام حسین (ع) مقدم بر آداب ظاهری آن است آداب باطنی زیارت امام حسین (ع) مقدم بر آداب ظاهری آن است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آداب باطنی زیارت امام حسین (ع) مقدم بر آداب ظاهری آن است آداب باطنی زیارت امام حسین (ع) مقدم بر آداب ظاهری آن است آداب باطنی زیارت امام حسین (ع) مقدم بر آداب ظاهری آن است آداب باطنی زیارت امام حسین (ع) مقدم بر آداب ظاهری آن است آداب باطنی زیارت امام حسین (ع) مقدم بر آداب ظاهری آن است

آداب باطنی زیارت امام حسین (ع) مقدم بر آداب ظاهری آن است

سخنرانی بعثه مقام معظم رهبری در کربلای معلی در جمع پرشور زائران و عاشقان اباعبدالله الحسین گفت: آداب باطنی زیارت امام حسین (ع) این است که کسانی که به زیارت امام می آیند به اندازه ظرفیت شان سالک و رهرو امام(ع) بشوند.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام و المسلمين پور موسوي در جمع زائرين عتبات در سرداب حرم حضرت عباس(ع) گفت كه كربلا در مكان و عاشو را در زمان يك آداب ظاهري و يك آداب باطني دارد؛ آداب ظاهري آن، اين است كه با وضو وارد شويم، اذن دخول را بخوانيم، حالت بكاء بگيريم و ...همه اين ظواهر يك حكمتي دارد كه انسان را به ياد آن واقعه عظيم بيندازد. اما يك آداب باطني دارد و آن اين است كه كساني كه به زيارت امام مي آيند به اندازه ظرفيت شان سالك و رهرو امام (ع) بشوند، به يك معرفتي برسند و از مدخل مصيبت به سير و سلوك دست پيدا كنند.
وي در ادامه گفت كه هم عبادات انسان را به خدا نزديك مي كند و هم مصيبت ها و بلا ها، اما مصيبت دو تا ويژگي و تفاوت با عبادت دارد. يكي از ويژگي هاي عبادت اين است كه ممكن است آفت بزند و آن آفت، ريا و تظاهر است. بيد ريا و تظاهر و خودبيني ها مكن است عبادت را از بين ببرد؛ اما در مورد مصيبت و بلا نه تنها اين آفت ها وجود ندارد؛ بلكه يك حالت دلشكستگي هم به انسان دست مي دهد كه مستجاب الدعوه مي شود. خداوند متعال مي فرمايد من در همين قلوب شكسته هستم. دوم اينكه دايره عبادات محدودتر از دايره مصيبت هاست.
خطيب بعثه مقام معظم رهبري افزود كه در كربلا عبادت موج مي زند، اما سير و سلوك در اينجا از مدخل مصيبت است. گاهي به وسيله مصيبتي كه خدا داده است، بيشتر به او نزديك مي شويم تا با عبادت. مصيبت و بلا انسان را به مقام تسليم مي رساند.
حجت الاسلام و المسلمين پورموسوي در ادامه يادآوري كردند كه امام حسين(ع) و حضرت زينب(س) در بالاترين مراتب تسليم و رضا قرار داشتند و در واقع در برابر مقدرات الهى، تسليم و راضي به رضاي الهي بودند و به همين دليل است كه امام حسين(ع) قبل از شهادت و در اوج مصيبت فرمودند: « رضاي خدا، رضاي ما اهل بيت است.» و حضرت زينب (س) علي‌رغم تنهائى در برابر آن همه دشمن، به خداوند توكل كرده و با شهامتِ همراه با اطمينان قلبي و رضايت از مقدرات الهي فرمودند: «جز زيبايي در كربلا نديدم».




نظرات کاربران