جهانگیری به عتبات عالیات سفر کرد جهانگیری به عتبات عالیات سفر کرد جهانگیری به عتبات عالیات سفر کرد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
جهانگیری به عتبات عالیات سفر کرد جهانگیری به عتبات عالیات سفر کرد جهانگیری به عتبات عالیات سفر کرد جهانگیری به عتبات عالیات سفر کرد جهانگیری به عتبات عالیات سفر کرد

جهانگیری به عتبات عالیات سفر کرد

معاون اول رییس جمهور به منظور دیدار و رایزنی با مقامات کشور عراق و زیارت عتبات عالیات، وارد عراق شد.

دكبه گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، معاون اول رئيس جمهور به قصد سفر سه روزه‌اي تهران را به مقصد عراق ترك كرد.
اسحاق جهانگيري ظهر امروز، با بدرقه حجتي وزير كشاورزي و همراهي ظريف وزير امور خارجه و رئيس بانك مركزي تهران را جهت سفر سه روزه‌اي به مقصد بغداد ترك كرد.
معاون اول رئيس‌جمهور در راس هياتي اقتصادي و سياسي كه تعدادي از تجار و بازرگانان بخش دولتي و خصوصي نيز همراهي‌اش مي كنند به بغداد سفر كرد تا ضمن انجام گفت‌وگوهاي دوجانبه با مقامات اين كشور در جريان امضا سند 10 بندي تجاري و اقتصادي مقامات عالي رتبه ايران و عراق نيز حضور داشته باشد.
پيش از او نيز شريعتمداري وزير صنعت معدن و تجارت به عراق سفر كرده و اين تيم ايراني را در عراق همراهي خواهد كرد.
قرار است جهانگيري در دومين روز سفر خود به عراق با رئيس مجلس و رئيس‌جمهور اين كشور نيز ديدار و يدار و در خصوص آخرين تحولات منطقه اي و بين المللي و راهكارهاي توسعه مناسبات دو جانبه گفت و گو و رايزني كند.
زيارت حرم امام علي (ع)، حرم امام حسين (ع)، امامان كاظمين (ع) و حضرت ابوالفضل (ع)‌ از ديگر برنامه هاي وي در اين سفر سه روزه خواهد بود.
بنابراين گزارش، اسحاق جهانگيري در نشست مذاكرات مشترك ايران و عراق با تبريك پيروزي‌هاي پي در پي ملت عراق، مرجعيت ديني و دولت اين كشور در برابر داعش، اظهار كرد: ملت عراق به توفيقات بزرگي در يكپارچگي سرزميني دست يافتند و با تدبير مسئولين و مردم اين كشور توطئه هاي دشمنان نقش بر آب شد.
معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به اين كه روابط جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عراق روابطي بسيار خوب و سازنده است، افزود: مناسبات دو كشور در بخشهاي مختلف به سطح قابل قبولي رسيده و روابط سياسي تهران و بغداد روابطي راهبردي است و اشتراكات متعدد دو ملت مي تواند زمينه ساز گسترش روابط اقتصادي في‌مابين باشد.
وي خاطرنشان كرد: اكنون در مقطعي هستيم كه عراق بر بسياري از مشكلات غلبه كرده و با قدرت به دنبال بازسازي است و جمهوري اسلامي ايران كه در مشكلات و پيروزي‌ها در كنار ملت عراق بوده، آمادگي دارد در دوران بازسازي اين كشور نيز مشاركت جدي داشته باشد.
وي از آمادگي ايران براي حضور و مشاركت در بازسازي عراق خبر داد و گفت: ايران آمادگي دارد خط اعتباري تا ميزان ۳ ميليارد دلار در اختيار عراق قرار دهد تا شركت‌ها و بخش خصوصي ايران بتوانند مشاركت جدي‌تري در بازسازي عراق داشته باشند.
جهانگيري مهم‌ترين محدوديت پيش روي مناسبات اقتصادي دو كشور را مسائل بانكي دانست و اظهار كرد: مسائل بانكي دو كشور هنوز در نقطه ابتدايي است كه لازم است با تدبير و راهكارهاي مناسب به دنبال حل و فصل اين مسائل باشيم.
معاون اول رييس‌جمهور همچنين بر ضرورت تجارت آزاد ميان ايران و عراق تأكيد و تصريح كرد: تجارت آزاد مي‌تواند زمينه اي براي افزايش مبادلات اقتصادي ايران و عراق باشد.
وي با اشاره به مشكلات برخي پيمانكاران و شركت‌هاي خصوصي ايراني كه در عراق فعاليت دارند، افزود: برخي شركت‌هاي ايراني هنوز مطالباتشان پرداخت نشده كه لازم است اين موضوع حل و فصل شود تا اين شركت‌ها بتوانند نقش پررنگ‌تري در بازسازي عراق ايفا كنند.
جهانگيري بر ضرورت اتصال راه‌آهن ايران و عراق تأكيد كرد و گفت: اتصال راه‌آهن دو كشور نيازمند احداث يك پل و ايجاد ۳۰ كيلومتر خط ريلي است كه با تحقق اين امر عراق مي تواند به آسياي ميانه و چين دسترسي داشته باشد و خط ريلي ايران نيزتا درياي مديترانه ادامه خواهد يافت.
معاون اول رييس جمهور از آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي گسترش همكاري ها با عراق در حوزه دارويي خبر داد و گفت: ايران آمادگي دارد همكاري‌هاي خود را با عراق بدون هر گونه محدوديتي در حوزه هاي مختلف از جمله نفت و گاز افزايش دهد.
وي همچنين ضمن اعلام آمادگي ۲۴ ساعت شدن گمركات ايران، خاطرنشان كرد: توافقات خوبي در زمينه گمركات و استاندارد ميان دو كشور انجام شده اما هنوز مشكلات و محدوديت‌هايي وجود دارد كه بايد با همكاري دو كشور برطرف شود.
جهانگيري همچنين به مسأله اروند رود اشاره و تصريح كرد: متاسفانه بيش از ۳۰ سال است كه مردم دو كشور از مزاياي اين رودخانه محروم هستند و با توجه به اينكه ساز و كارهاي لازم در قرارداد ۱۹۷۵ الجزاير پيش‌بيني شده، اميدوارم هر چه زودتر مذاكرات لازم انجام و شاهد حل و فصل مسائل اروند رود باشيم.
وي يكي از دغدغه‌هاي مردم ايران را مسأله ريزگردها عنوان كرد و با اشاره به اينكه منشأ بخش زيادي از ريزگردها در كشور عراق است گفت: مردم استان‌هاي خوزستان و ايلام با مشكلات متعدد ناشي از ريزگردها مواجه هستند كه انتظار داريم اين مسأله با همكاري مشترك دو كشور هرچه سريع‌تر حل و فصل شود.
نخست‌وزير عراق نيز در اين مذاكرات مشترك با اشاره به روابط ديرينه دو ملت و اشتراكات تاريخي و ديني گفت: هيچ‌كس نمي‌تواند روابط دو كشور را تخريب كند و ما مسئوليت داريم كه مناسبات دوجانبه را در همه زمينه‌هاي سياسي، ‌اقتصادي و فرهنگي تقويت كنيم.
حيدر العبادي با اشاره به تلاش عراق در جهت لايروبي و پاكسازي شط‌العرب (اروند رود) گفت: اميدوارم مسائل مرتبط با شط‌العرب (اروند رود) از طريق مذاكرات طرفين حل و فصل شود.
وي با اشاره به مشكلات پيش روي تعاملات بانكي دو كشور، افزود: عراق آماگي دارد تلاش هاي لازم را براي حل اين مشكلات و تسهيل مبادلات بانكي انجام دهد.
نخست‌وزير عراق با اشاره به اين كه بغداد در دوران بازسازي و اصلاح زيرساخت‌هاي اين كشور از حضور شركت‌هاي ايراني فعال در زمينه بازسازي عراق قدرداني كرد و گفت: بخش خصوصي ايران سرمايه‌گذاري‌هاي خوبي در اين زمينه داشته است.
در اين نشست برخي وزراي ايراني و عراقي نيز گزارشي از آخرين وضعيت مناسبات دوجانبه ارائه كردند و مسائل بانكي مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و رييس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و همتاي عراقي وي نيز پيشنهادهايي براي حل و فصل مسائل بانكي دو كشور ارائه كردند.


| شناسه مطلب: 87559




عتبات جهانگيري



مطالب مرتبط

نظرات کاربران