سنگ کاری صحن و سرای حرم حضرت اباالفضل العباس(ع) سنگ کاری صحن و سرای حرم حضرت اباالفضل العباس(ع) سنگ کاری صحن و سرای حرم حضرت اباالفضل العباس(ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سنگ کاری صحن و سرای حرم حضرت اباالفضل العباس(ع) سنگ کاری صحن و سرای حرم حضرت اباالفضل العباس(ع) سنگ کاری صحن و سرای حرم حضرت اباالفضل العباس(ع) سنگ کاری صحن و سرای حرم حضرت اباالفضل العباس(ع) سنگ کاری صحن و سرای حرم حضرت اباالفضل العباس(ع)

سنگ کاری صحن و سرای حرم حضرت اباالفضل العباس(ع)

پس از گذشت 50 سال از آخرین سنگ کاری حرم مطهر حضرت عباس (ع)؛ صحن و سرای حضرت عباس(علیه‌السلام) با مرمر سنگ‌کاری می‌شود.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج از كربلاي معلي، رئيس بخش پروژه‌هاي مهندسي آستان مقدس عباسي از آغاز پروژه سنگ‌كاري حرم مطهر حضرت عباس (ع) خبر داد.
ضياء مجيد الصائغ در اين باره گفت: اين پروژه توسط بخش پروژه‌هاي مهندسي و واحد فني آستان مقدس عباسي اجرا مي‌شود و مكمل ديگر پروژه‌هايي است كه در صحن و حرم حضرت عباس (ع) اجرا شده‌اند.
وي با بيان اينكه صحن و حرم حضرت ابوالفضل عباس (عليه السلام) شاهد اجراي چندين پروژه مختلف بود كه طبق برنامه‌هاي از پيش تعيين شده طراحي و در حال اجراست، خاطرنشان كرد: پروژه توسعه افقي و توسعه حرم با مسقف كردن صحن شريف، سنگ كاري ايوان‌ها و سرداب‌هايي كه در صحن ايجاد شده‌اند و همچنين ساخت و نصب ضريح و سيستم هاي ديگر نظير خنك كننده ها و سيستم هاي هشدار و... از جمله پروژه هاي عمراني اين آستان مقدس است كه در حال اجراست.
وي از ديگر پروژه هايي كه اين آستان مقدس در دستور كار قرار داده، پوشش حرم و صحن مطهر حضرت عباس (ع) با سنگ مرمر ذكر كرد و گفت: جبران آسيب‌هاي وارده به سنگ‌هاي مرمر مورد استفاده در اين مكان مقدس كه طي 50 ساله گذشته نماي كلي آن را مخدوش كرده از جمله دلايل اجراي اين پروژه است
ضياء مجيد افزود: با بررسي صورت گرفته طرح هاي خاصي با حكاكي ها و تزئينات متناسب و مطابق با ديگر بخش‌هاي آستان مقدس عباسي به منظور هماهنگي و يكسان بودن اين پروژه طراحي شده است.
وي با بيان اينكه روند پوشش صحن و حرم با سنگ مرمر طي چند مرحله انجام خواهد شد، گفت: فاز اول هزار مترمربع از حرم ابوالفضل (عليه السلام) را شامل مي‌شود كه شامل خارج كردن سنگ مرمر قديمي، خارج كردن بتون‌هاي قديمي و تعمير بخش‌هاي آسيب ديده، تعمير سنگ فرش و آسيب‌ها و شكستگي هاي آن با استفاده از مواد مخصوص و بتن ريزي جهت آماده سازي براي مرمركاري آن خواهد بود كه در اين مرحله از بتونها و مواد ويژه استفاده شده كه به چسبنگي بتن به كفپوش قديمي كمك كرده و مانع نفوذ رطوبت و غيره مي شود.
رئيس بخش پروژه هاي مهندسي آستان مقدس عباسي ايجاد شبكه آهني و قرار دادن آن زير بتن‌ريزي، ايجاد يك شبكه زميني براي سيستم هاي زهكشي، ارتباطات، آتش سوزي و هشدار و اتصال آن‌ها با صحن مطهر كه براي وصل كردن آن به سيستم هاي اصلي آستان مقدس عباسي صورت مي‌گيرد و پوشش سنگ فرش‌ها با مرمر با توجه به اندازه گيري هاي خاصي كه پيش از اين به تناسب با فضاي صحن در نظر گرفته شده را از ديگر بخش هاي فاز اول اين پروژه عنوان كرد.
الصائغ در مورد مشخصات سنگ مرمر گفت: سنگ مرمر يك گونه طبيعي كه علاوه بر رنگ هاي مختلف آن، در شرايط مختلف آب و هوايي مقاومت بالايي دارد و در اين پروژه از سنگ‌هاي مرمر با ضخامت 4 سانتي متر استفاده شده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران