تمام اقدامات اجرایی اربعین در حوزه فرهنگی به مردم واگذار می‌شود تمام اقدامات اجرایی اربعین در حوزه فرهنگی به مردم واگذار می‌شود تمام اقدامات اجرایی اربعین در حوزه فرهنگی به مردم واگذار می‌شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تمام اقدامات اجرایی اربعین در حوزه فرهنگی به مردم واگذار می‌شود تمام اقدامات اجرایی اربعین در حوزه فرهنگی به مردم واگذار می‌شود تمام اقدامات اجرایی اربعین در حوزه فرهنگی به مردم واگذار می‌شود تمام اقدامات اجرایی اربعین در حوزه فرهنگی به مردم واگذار می‌شود تمام اقدامات اجرایی اربعین در حوزه فرهنگی به مردم واگذار می‌شود

تمام اقدامات اجرایی اربعین در حوزه فرهنگی به مردم واگذار می‌شود

رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین با تأکید بر واگذاری بخش فرهنگی به مردم خروج کمیته فرهنگی از بخش اجرایی، تصریح کرد: اگر مراقب نباشیم، فرصت اربعین می‌تواند به دلیل حضور گروه‌های انحرافی به یک تهدید تبدیل شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت‌الاسلام حميد احمدي، رئيس كميته فرهنگي آموزشي ستاد مركزي اربعين در گفت‌وگو با ايكنا؛ به تشريح مهم‌ترين اقدامات صورت گرفته در بخش فرهنگي مراسم اربعين پرداخت و اظهار كرد: يكي از اقدامات بسيار مهم تصويب برنامه جامع اربعين و سياست‌هاي راهبردي حوزه فرهنگي بود كه در شوراي راهبردي اربعين و شوراي سياست‌گذاري فرهنگي دفتر مقام معظم رهبري به تصويب رسيد كه تصويب اين سياست‌ها كمك خوبي براي تدوين برنامه جامع اربعين بود.
استقبال موكب‌هاي ايراني از تهيه پيوست فرهنگي
وي به احصاي مجموع اقداماتي كه در حوزه فرهنگي، آموزشي اربعين بايد صورت گيرد نيز اشاره كرد و گفت: با ستاد بازسازي عتبات عاليات به عنوان كميته مشاركت‌هاي مردمي همكاري مشتركي صورت گرفت و پيوست فرهنگي براي موكب‌ها تهيه شد. اجراي اين پيوست قرار بود از سال ۹۶ آغاز و طي سه سال همه موكب‌هاي مردمي داراي پيوست فرهنگي شوند، اما استقبال ازآن در سال ۹۶ بيش از انتظار ما بود و بسياري از موكب‌ها اين طرح را اجرا كردند.
تمام اقدامات اجرايي اربعين در حوزه فرهنگي به مردم واگذار مي‌شود
حجت‌الاسلام احمدي تصريح كرد: مقرر شده اجراي تمام اقدامات فرهنگي به موكب‌ها و هيئت‌هاي مذهبي واگذار و كاملاً مردمي عملياتي شوند و كميته فرهنگي از تصدي‌گري و اجرا خارج شده بيشتر سياست‌گذاري و راهبري كار را داشته باشد.
وي با تأكيد بر اينكه مردم كارها را به نحو شايسته‌تري انجام مي‌دهند، گفت: اقداماتي مثل اعزام مبلغ و قاري و برگزاري مراسم و حتي تبليغات محيطي را مردم مي‌توانند، انجام دهند. در سال ۹۵ هم حدود دو هزار مبلغ از سوي كميته فرهنگي اعزام شد اما در سال ۹۶ كه كار را به مردم واگذار كرديم، كميته فرهنگي فقط ۵۰۰ مبلغ به صورت متمركز اعزام كرد و بقيه كه بيش از ۲۰۰۰ مبلغ بودند، خود مردم به همراه هيئت‌ها و موكب‌ها به اربعين بردند. لذا بخش‌هايي كه خود مردم مي‌توانند انجام دهند به مردم واگذار مي‌شود؛ چرا كه قطعاً مردم مي‌توانند اين كارها را بهتر انجام دهند.
همه كارگزاران اربعين بايد آموزش ببينند
وي اين مسئله را نيز خاطرنشان كرد كه روحانيان اعزامي به مراسم اربعين نياز دارند مباحث مختلف فرهنگي مردم عراق و ساير اقتضائات اين مراسم را آموزش ببينند و گفت: بر اين اساس، در سال ۹۷ به كمك بسيج و حوزه‌هاي علميه اين موضوع پيگيري مي‌شود تا همه كارگزاران اجرايي و فرهنگي، مبلغه‌ها، مبلغان و افرادي كه ارائه خدمت مي‌كنند، حتماً يك دوره آموزش حضوري و غير حضوري را ببينند.
حجت‌الاسلام احمدي در پاسخ به اين پرسش كه مهم‌ترين چالش فرهنگي كه بايد مقابله با آن براي اربعين ۹۷ برنامه‌ريزي شود چه چالشي است؟ گفت: در سال ۹۶ هفت گروه رصد به اربعين اعزام شدند كه بخشي از اين گروه خبرنگاران متخصصي بودند كه با نگاه متفاوت و حساسيت‌هاي خاص مسائل را در محورهاي مختلف رصد و ثبت كردند كه مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
وي ادامه داد: يكي از حوزه‌هايي كه بايد مورد توجه قرار داشته باشد حوزه رفتاري زائران است. زائران ما بايد تفاوت فرهنگي و تنوع رفتاري مردم عراق و ساير شركت‌كنندگان در مراسم اربعين را در نظر داشته باشند. اين مسئله قطعاً بخشي چالشي است كه تدابيري مثل آموزش و توجيه كردن مردم موجب مي‌شود، اين چالش به بحران و مسائل ديگر تبديل نشود.
اگر مراقب نباشيم فرصت اربعين مي‌تواند يك تهديد باشد
رئيس كميته فرهنگي آموزشي ستاد مركزي اربعين هشدار داد: فرصت اربعين مي‌تواند به دليل حضور گروه‌هاي انحرافي و گروه‌هايي كه داراي تندروي در عقيده هستند به يك تهديد تبديل شود. برخي گروه‌ها مراسم مسلكي دارند و آدابي را ترويج مي‌كنند كه مي‌تواند در آينده يك چالش در كشور به وجود بياورد.
وي تصريح كرد: بايد اطلاعات درست در اختيار مردم قرار دهيم تا مردم اين مسئله را هم درست مديريت كنند. مثلاً در مراسم اربعين مي‌بينيم كه زنجيرها و قمه‌هايي وارد شده كه اصلاً در مراسم اربعين مردم عراق جايگاهي ندارد و مشخص است گروهي در حال وارد كردن اين ابزار به مراسم اربعين هستند و يا مي‌خواهند از احساسات پاك مردم در خصوص مهدويت سوء استفاده كنند.
احمدي ادامه داد: برخي آداب و رفتارها هم هستند كه اگر چه خلاف شرع نيستند، اما جامعه ما آنها را نمي‌پسندد و ما ايراني‌ها به خاطر فرهنگ‌مان آدابي داريم كه بايد محترم شمرده شود كه ورود اينها به جامعه مي‌تواند يك چالش باشد؛ بايد در نظر داشته باشيم برخي آداب را مردم عراق براساس فرهنگ خود ترويج مي‌كنند.
وي بر لزوم رعايت قوانين و مقررات كشور عراق تأكيد كرد و گفت: بايد حاكميت دولت عراق را به رسميت بشناسيم كه اين مسئله خواست مرجعيت هم است.
وي در بخش پاياني سخنان خود گفت: در سال ۹۶ ارتباط با مراكز علمي عراق را شروع كرديم و با موافقت وزارت كشور و همراهي وزارت علوم در سال ۹۷ از كانال رسمي‌تر و جدي‌تري اين كار دنبال و ستادي در خصوص تعاملات در حوزه اربعين توسط دانشگاه‌ها و نهادهاي علمي براي پشتوانه حركت عظيم اربعين ايجاد مي‌شود.
حجت‌الاسلام احمدي افزود: در اربعين ۹۶ شاهد حضور هزاران استاد و دانشجوي متدين در مراسم اربعين بوديم، در همايش‌هايي كه برگزار شد هم استقبال زيادي از سوي دانشگاهيان صورت گرفت و تلاش مي‌كنيم از اين ظرفيت براي مقابله با چالش‌هايي كه با آن مواجه هستيم نيز استفاده كنيم.




نظرات کاربران