یادداشت/

حج به مثابه کل دین است یادداشت/

حج به مثابه کل دین است یادداشت/

حج به مثابه کل دین است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یادداشت/

حج به مثابه کل دین است یادداشت/

حج به مثابه کل دین است یادداشت/

حج به مثابه کل دین است یادداشت/

حج به مثابه کل دین است یادداشت/

حج به مثابه کل دین است
یادداشت/

حج به مثابه کل دین است

پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: «حج به مثابه کل دین است»؛ شیخ صدوق(ره) وقتی این حدیث را بررسی می‌کنند می‌فرمایند این حدیث نشانگر این است که در دل حج آنچنان آموزه‌های دینی وجود دارد و حج چنان عظمتی دارد که در قالب کل دین مطرح شده است.

پايگاه اطلاع رساني حج: حج در ميان فرايض اسلامي ويژگي‌ها و كارويژه‌هاي خاصي دارد كه ساير واجبات و مناسك اين كارويژه‌‌ها را ندارند؛ در ادامه پند نكته كوتاه درباره اين واجب الهي تقديم مي شود:
يك. پيامبر اسلام (ص) مي‌فرمايند: «حج به مثابه كل دين است» گفت: اين حديث نشان دهنده اهميت حج است. شيخ صدوق(ره) وقتي اين حديث را بررسي مي‌كنند مي‌فرمايند اين حديث نشانگر اين است كه در دل حج آنچنان آموزه‌هاي ديني وجود دارد و حج چنان عظمتي دارد كه در قالب كل دين مطرح شده است و به خاطر همين كارويژه‌ها است كه مي‌بينيم در دين به حدي به حج توصيه شده كه در آيه ۹۷ سوره آل عمران وقتي خداوند مي‌فرمايد: «وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا؛ و براى خدا حج آن خانه بر عهده مردم است [البته بر] كسى كه بتواند به سوى آن راه يابد» در ادامه آيه از واژه كفر استفاده مي‌كند يعني اگر كسي حج نرود يا منكر شود گويي كافر شده است يعني ترك حج از روي عمد يا انكار معادل كفر است. (ادامه آيه آمده است: «وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ؛ و هر كه كفر ورزد يقينا خداوند از جهانيان بى ‏نياز است»).
دو. همه انسان‌ها به هم متصل هستند و بايد از حال هم مطلع باشند؛ از نگاه اسلام نژاد، رنگ، قوميت و ... هيچ‌كدام مايه تبعيض نيست و در انديشه اسلامي تمامي مسلمانان همه به هم متصل هستند و حج فرصت با هم بودن را براي مسلمانان فراهم مي‌كند؛ از ده‌ها كشور دنيا مسلمانان به حج مي‌آيند و با هم آشنا مي‌شوند تمامي اينها موجب مي‌شود علقه‌ها و همگرايي‌ها كه بايد وجود داشته باشد قوت بگيرد و رشد كند و همانطور كه اسلام مي‌فرمايد «شما بهترين امتي هستيد كه در ميان ملت‌ها وجود دارد» اسلام به كمك حج ويژگي‌ امت بودن را محقق مي‌كند.
در كجاي دنيا مي‌توان همايشي را شكل داد كه نمايندگان تمام پيروان يك دين در كنار هم جمع شوند؟ كجا سراغ داريم كه در اين همايش كساني كه از جهت فكري با هم متفاوت هستند در كنار هم با صلح و آرامش قرار بگيرند و اعمال خود را به جاي بياورند در حالي كه اگر بخواهند بيرون از اين فضا باشند حتي با هم دشمني مي‌كنند اما در اينجا با آرامش در كنار هم قرار مي‌گيرند. تمام اين ابعاد نشانگر اين ظرفيت است كه اگر حج به جايگاه اصلي خود برسد مي‌تواند يك نقطه عزيمتي در حوزه اقتدار، عظمت و عمق استراتژيك اسلام باشد كه از آن به عنوان يك اثر اساسي استفاده شود.
سه. خداوند در قرآن وقتي در خصوص ساير مناسك ديني خطاب مي كند، معمولاً اين خطاب ها به كساني است كه ايمان آورده اند مثل «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا»، اما در مورد حج خطاب به تمام انسان‌ها عنوان شده و آورده است «وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ» يعني حج براي مردم است و هنگامي كه بحث هدايت در حج مطرح مي شود آورده است هدايت براي تمام عالميان نه فقط مسلمانان كه همه اين مطالب اهميت و جايگاه حج را نشان مي دهد.
چهار. در متون اسلامي برخي از فوايد حج مورد اشاره قرار گرفته‌اند. مثل آنچه اميرالمومنين‌(ع) فرموده‌اند:«الحج تقوية للدين» حج مايه تقويت دين است و يا در ساير احاديث اسلامي آمده است:«حجّوا و اعتمروا تصّح اجسامكم و تتسّع ارزاقكم و يصلح ايمانكم» به حج و عمره برويد تا بدن شما سلامتى يابد و رزق شما فراوان و ايمان شما اصلاح و كامل شود. «ثلاثة دعوتهم مستجابة الحاج و الغازى و المريض» سه نفرند كه دعاى آنان در درگاه الهى مستجاب است: حاجى، رزمنده، بيمار. «من‏حجّ ثلاث حجج لم يصبه فقر ابداً»؛ هر كس سه مرتبه به حج برود فقر به او نمى‏‌رسد. «الحج تسكين القلوب» حج مايه آرامش قلب‏‌ها است.
پنج. گاه از حج به مرگ كوچك تعبير شده است به اين معني كه انسان همانگونه كه در مرگ از دنيا به محضر خداوند مي‌رود، در حج هم انسان به محضر خدا مي‌رود. تفاوت مرگ با حج در اين است كه وقتي انسان مرد در موضع اتهام وارد عالم برزخ مي‌شود اما هنگامي كه انسان به حج مي‌رود در موضع مهمان است و با مهمان به گونه ديگري برخورد مي‌كنند.
در روايت‌ها داريم كه وقتي انسان از حج باز مي‌گردد نور حج در چهره وي هست تا زماني كه گناه نكرده و وقتي گناه كرد آرام آرام آن نور زائل مي‌شود. از سوي ديگر كساني كه به حج مشرف مي‌شوند بايد تمام زينت‌ها و آنچه موجب تفاوت و تفاخر است را كنار بگذارند و همه يكدست شده در كنار هم قرار بگيرند اين حالتي كه براي انسان به وجود مي‌آيد تواضع را به وجود مي‌آورد و ‌‌همه اينها تمرين زندگي پس از حج است.
تمام ابعاد حج در تمام ابعاد زندگي انسان تأثير مي‌گذارد و انسان راستگو شده، خيانت نمي‌كند، اهل ايثار و گذشت مي‌شود، اخلاق انسان اخلاق نيكويي مي‌شود و... يعني اداي فريضه حج جداي از اينكه آثاري را در آخرت براي انسان دارد در اين دنيا هم آثاري براي انسان به وجود مي‌آورد.


| شناسه مطلب: 88320




حج تمتع ياداشت



مطالب مرتبط

نظرات کاربران