مرز خسروی برای تردد زائران اربعین آماده می شود مرز خسروی برای تردد زائران اربعین آماده می شود مرز خسروی برای تردد زائران اربعین آماده می شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مرز خسروی برای تردد زائران اربعین آماده می شود مرز خسروی برای تردد زائران اربعین آماده می شود مرز خسروی برای تردد زائران اربعین آماده می شود مرز خسروی برای تردد زائران اربعین آماده می شود مرز خسروی برای تردد زائران اربعین آماده می شود

مرز خسروی برای تردد زائران اربعین آماده می شود

در حالی که حدود هفت سال از بسته شدن مرز خسروی برای تردد زائران به عتبات عالیات می گذرد، مسئولان استان کرمانشاه تلاش می کنند با شکست این طلسم، مرز را برای تردد زائران در مراسم اربعین امسال آماده کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در سال 1390 مرز خسروي به دليل آنچه كه ناامني در شهر خانقين عراق اعلام شد به روي زائران ايراني عتبات بسته شد، مرزي كه از آن تاريخ به بعد بارها خبر بازگشايي آن منتشر شد اما در عمل اين اتفاق نيفتاد. بيشترين اميدواري براي بازگشايي مرز خسروي در مراسم اربعين سال گذشته ايجاد شد تا جايي كه ابتدا خسروي به عنوان يكي از چهار مرز كه پذيراي زائرين براي سفر به كربلاي معلا خواهد بود، معرفي شد. بازگشايي مرز خسروي خبر خوبي بود كه مسئولان امر را به تكاپو انداخت تا با فراهم كردن زيرساخت هاي لازم شرايط را براي تردد هرچه آسان تر زوار فراهم كنند. در حالي كه هرچه به زمان برگزاري مراسم اربعين و زمان حضور زائران در مرز نزديك تر مي شديم و مرز خسروي نيز خود را براي اولين پذيرائي عاشقان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) آماده مي كرد، خبري از بازگشايي قطعي اين مرز از سوي مسئولان اعلام نمي شد. يك هفته به اربعين حسيني (ع) سال گذشته مانده بود كه مسئولان اعلام كردند با وجود همه تلاش ها و به دليل همكاري نكردن طرف عراقي امكان تردد زائران از مرز خسروي براي شركت در بزرگترين پياده روي جهان اسلام امكان پذير نيست. حال پس از گذشت حدود 6 ماه از آن زمان و در حالي كه كمتر از زمان ياد شده تا مراسم اربعين سال 97 فرصت باقي است مسئولان استان كرمانشاه در جلسه ستاد اربعين حسيني (ع) گردهم آمدند تا آخرين شرايط ميزباني احتمالي از زائران عتبات عاليات را بررسي كنند.
** زائران هفت استان از كرمانشاه عازم كربلاي معلا مي شوند
مشاور عالي استاندار و جانشين رئيس ستاد اربعين حسيني (ع) در استان كرمانشاه اظهار كرد: در صورت بازگشايي مرز خسروي و فراهم شدن امكان تردد، زائران استان هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، همدان، زنجان، كردستان و كرمانشاه از اين مرز تردد مي كنند. جعفر همتي با اشاره به آغاز تلاش ها براي بازگشايي مرز خسروي، گفت: تحقق اين مهم به صورت جدي در دستور كار مسئولان وزارت خانه هاي كشور و امور خارجه قرار دارد و از مدت ها پيش رايزني با طرف عراقي آغاز شده است. وي تصريح كرد: طبق اعلام مسئولان كشوري، مرز خسروي در مراسم اربعين حسيني پس از مرزهاي شلمپه، چزابه و مهران به عنوان چهارمين مرزي كه قرار است تردد زوار در آن صورت گيرد، مطرح شده است. همتي همچنين با رد شايعه لغو رواديد براي سفر به عتبات عاليات، گفت: در جلسه ستاد مركزي كشور اعلام شد، كشور عراق اين موضوع را نپذيرفته و زائران همانند سال گذشته براي شركت در مراسم اربعين حتما بايد نسبت به دريافت گذرنامه و ويزا اقدام كنند. جانشين رئيس ستاد اربعين استان كرمانشاه همچنين از تصميم ستاد مركزي اربعين براي عدم راه اندازي موكب در عراق نيز خبر داد و گفت: در اين كشور و از سوي مردم مهمان نواز شهرهاي مختلف عراق موكب هاي زيادي برپا مي شود كه ديگر نيازي به برپايي موكب توسط ايران نيست. وي همچنين با معرفي كميته هاي تشكيل شده براي اربعين امسال، از مسئولان اين كميته ها خواست تا شرح وظايف خود را به خوبي مطالعه و نسبت به اجراي دقيق آن اهتمام بورزند تا كارها سرموعد و بدون تاخير انجام شود. همتي در پايان بر رفع برخي نواقص به جا مانده از مراسم اربعين چند سال گذشته نظير آسفالت كردن مسير برگشت خسروي به قصرشيرين و پاركينگ هاي درنظر گرفته شده در شهرستان قصرشيرين و مرز خسروي شد.
** تجهيز مرز خسروي نياز به امكانات ملي دارد
محمدابراهيم الهي تبار معاون سياسي و امنيتي استانداري كرمانشاه نيز در اين جلسه با يان اينكه راهپيمايي عظيم اربعين حسيني (ع) يك حركت بزرگ جهاني است، گفت: مرز خسروي اگر قرار است ميزبان تعداد بسيار زيادي از زائران باشد بايد از امكانات ملي براي تجهيز آن استفاده كنيم. وي همچنين خواستار مشاركت تمامي دستگاه هاي اجرايي استان براي سرويس دهي هرچه مطلوبتر به زائران شد و گفت: اين برنامه بزرگ بايد با كمك همه ادارات و سازمان ها برگزار شود چرا كه به تنهايي از عهده چند دستگاه خاص بر نمي آيد. الهي تبار، موضوع تبليغات محيطي از مسير كنگاور تا مرز خسروي را نيز مورد تاكيد قرار داد و گفت: سپاه براي اين كار ظرفيت خوبي دارد و مي تواند براي انجام اين كار به اداره تبليغات اسلامي كرمانشاه كمك كند.
** براي پذيرايي از زائران حسيني (ع) آماده ايم
محمدرضا اميريان مديرعامل جمعيت هلال احمر كرماشاه نيز از آمادگي كامل اين جمعيت براي پذيرايي از زائران حسيني (ع) در ايام اربعين خبر داد و گفت: با تمام توان براي خدمتگزاري به آن ها آمادگي داريم. وي گفت: جمعيت هلال احمر كرمانشاه تمام توان و امكانات خود را به كار خواهد بست تا در كنار زائران شرايط راحت تري را براي سفر آن ها به كربلاي معلا فراهم كند. اميريان در پايان اظهار كرد: تمامي نيروهاي ما اعم از امدادي، عملياتي، داوطلب و ... با آغاز سفر زائران به كربلاي معلا پاي كار خواهند بود تا بتوانيم به شايستگي از زوار عتبات عاليات پذيرايي كنيم.
** پليس مشكلي براي تامين امنيت زائران اربعين ندارد
فرمانده انتظامي استان كرمانشاه نيز در اين جلسه از آمادگي كامل پليس براي تامين امنيت زائران اربعين خبر داد و گفت: مشكلي در اين رابطه نداشته و همواره در آمادگي كامل به سر برده ايم. سردار منوچهر امان اللهي ادامه داد: شايد اولين چيزي كه زائران در طول سفر به عتبات عاليات و شركت در مراسم اربعين به آن فكر مي كنند بحث تامين امنيت خود باشد كه خوشبختانه در سال هاي اخير حادثه امنيتي براي هيچ كدام از زائران در حوزه استان كرمانشاه رخ نداده است. وي تصريح كرد: امسال نيز پليس با همه توان در راستاي برقراري امنيت براي زائران حضرت امام حسين (ع) تلاش خواهد كرد و مي كوشد تا زائران به سلامت سفر زيارتي خود را انجام دهند.
** بازگشايي مرز خسروي به يك مطالبه عمومي تبديل شده است هوشنگ بازوند استاندار كرمانشاه نيز در اين جلسه اظهار كرد: بازگشايي مرز خسروي براي تردد زائران، امروز به يك مطالبه عمومي در ميان مردم تبديل شده است. وي با بيان اينكه بازگشايي مرز خسروي، تاثير بسزايي در رونق اقتصادي استان خواهد داشت، افزود: علاوه بر آن در ايام اربعين حسيني كه بزرگترين راهپيمايي مسلمانان جهان به حساب مي آيد نيز به تردد آسان و سريعتر زائران كمك زيادي مي كند. بازوند ادامه داد: سال گذشته و با وجود تمامي امكاناتي كه فراهم شد، با وجود وعده هاي از پيش داده شده توسط طرف عراقي، در نهايت تردد زائران از مرز خسروي براي شركت در مراسم اربعين ميسر نشد كه بسيار اميدوارم اين اتفاق در مراسم امسال رخ دهد. مرز خسروي يكي از پايانه‌هاي رسمي و بين‌المللي ايران است كه در شهرستان قصرشيرين واقع شده كه ارتباط زميني ايران و بخش عربي عراق را برقرار مي كند. با توجه به حضور بيش از 2 ميليون زائر ايراني در مراسم اربعين، در صورت بازگشايي مرز خسروي و اينكه اين مرز با 300 كيلومتر فاصه نزديكترين نقطه به كربلاي معلاست، پيش بيني مي شود بيش از 500 هزار زائر بتوانند از اين طريق به عتبات عاليات سفر كنند. اربعين امسال طبق تقويم روز سه شنبه هشتم آبان مصادف با 20 صفر خواهد بود.




نظرات کاربران