مفسر قرآن:
رمضان ماه تمرین بندگی و تربیت نفس است
استاد و مفسر بزرگ قرآنی با اشاره به آثار تربیتی ماه مبارک رمضان بیان کرد: رمضان ماه تمرین بندگی و تربیت نفس است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، ابوالفضل بهرامپور در همايش بزرگ «استقبال از ماه بهار قرآن» كه به همت اداره علوم قرآني آستان قدس رضوي در رواق امام خميني(ره) حرم مطهر رضوي برگزار شد، به تفسير دعاي چهل و چهارم صحيفه سجاديه پرداخت و گفت: حضرت امام سجاد(ع) اين دعا را در آخرين روزهاي ماه شعبان و در آستانه ماه مبارك رمضان خواندهاند.
وي تصريح كرد: در قرآن كريم آمده است: «...كتب عليكم الصيام كما كتب علي الذين من قبلكم لعلكم تتقون» يعني روزه بگيريد شايد متقي شويد. متقي شدن جواز ورود به بهشت است و كسي كه روزه بگيرد شايد به اين مقام برسد، چرا كه روزه بايد همراه ديگر اعمال باشد و به تنهايي نميتواند انسان را به مقام متقين برساند.
اين استاد قرآني افزود: رمضان ماه قرآن است و در اين ماه بايد بيشتر با قرآن مانوس شويم و انس با قرآن تنها با تلاوت آيات اين كتاب آسماني ميسر نميشود. بلكه قرآن خواندني با ارزش است كه انسان را به رشد و تعالي برساند.
وي تصريح كرد: روزه ماه مبارك رمضان بايد همراه با ديگر اعمال عبادي همچون نماز، جهاد، خمس، زكات، رعايت حرام و حلال خدا باشد، چرا كه تنها با يك عمل نميتوان به مقام متقين رسيد و جواز ورود به بهشت برين را دريافت كرد.
بهرامپور ادامه داد: يكي از راههاي رسيدن به مقام متقين اخلاق خوش است. شخصي بسيار اهل شب زندهداري بود و بسيار خدا را عبادت ميكرد، اما با ديگران بسيار بد اخلاق بود و پيامبر(ص) فرمودند خيري در عبادت او نيست. اين امر نشان ميدهد كه داشتن اخلاق خوش از منظر اسلام اهميت بسياري دارد.
وي با بيان اينكه در ماه مبارك رمضان بايد تلاش كنيم كه نفس خود را مهار و تربيت كنيم، اظهار كرد: بعد از اين ماه مبارك بايد به مدت يازده ماه تمرينات اين يك ماهه را به كار ببنديم و پايان ماه رمضان تازه آغاز شروع فصلي ديگر در بندگي خداوند است.
وي با طرح اين سوال كه از كجا بدانيم ماه رمضان روزه ما قبول شده است يا نه، عنوان كرد: انجام تكليف و روزه گرفتن يك چيز است و قبول شدن آن چيز ديگر. اگر روزه باعث ايجاد تحول معنوي در ما شود و در عبادت ما تاثير بگذارد روزه ما قبول شده است.
اين مفسر قرآني بيان كرد: خواندن قرآن و تدبر در آن باعث ميشود كه خداوند دريچههاي علم و معرفت را به روي ما باز كند. وقتي ميخواهيم قرآن بخوانيم بايد بگوييم خدايا من آمدهام تا ببينم تو از من چه كاري را خواستهاي تا آن را انجام دهم و از چه كاري نهي كردهاي تا از آن دوري كنم.
وي يادآور شد: كسي كه با اين ديدگاه به سراغ قرآن برود خداوند نيز قلب او را متحول ميكند و قرآن خواندن او با قرآن خواندن معمولي تفاوت خواهد كرد، چرا كه باعث ايجاد تحول در اعمال و رفتار او خواهد شد.