نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت در گفت و گوی مشروح با میزان:

توافقات امسال با وزیر حج عربستان مطلوب‌تر بود نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت در گفت و گوی مشروح با میزان:

توافقات امسال با وزیر حج عربستان مطلوب‌تر بود نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت در گفت و گوی مشروح با میزان:

توافقات امسال با وزیر حج عربستان مطلوب‌تر بود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت در گفت و گوی مشروح با میزان:

توافقات امسال با وزیر حج عربستان مطلوب‌تر بود نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت در گفت و گوی مشروح با میزان:

توافقات امسال با وزیر حج عربستان مطلوب‌تر بود نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت در گفت و گوی مشروح با میزان:

توافقات امسال با وزیر حج عربستان مطلوب‌تر بود نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت در گفت و گوی مشروح با میزان:

توافقات امسال با وزیر حج عربستان مطلوب‌تر بود نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت در گفت و گوی مشروح با میزان:

توافقات امسال با وزیر حج عربستان مطلوب‌تر بود
نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت در گفت و گوی مشروح با میزان:

توافقات امسال با وزیر حج عربستان مطلوب‌تر بود

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر گفت: اگر موانع برطرف شود با توجه به اینکه شمار زیادی از مردم درخواست دارند در زمینه راه اندازی عمره اقدام کنیم امید است پس از حج بتوانیم عمره را راه اندازی کنیم. این موضوع در مذاکره با وزیر حج عربستان نیز مطرح شد که در صورت توافق پایدار می‌توان عمره را برای زائران ایرانی برقرار کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر، نماينده، ولي فقيه در امور حج و زيارت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاري ميزان درباره اقدامات انجام شده براي حج تمتع ۹۷ گفت: در سال جاري گفت‌وگو‌هاي بسياري با وزارت حج عربستان و در زمان مناسب برگزار شد و هيات جمهوري اسلامي ايران به سرپرستي رياست سازمان حج و زيارت از اولين هيات‌هايي بود كه به عربستان رفت.
سرپرست حجاج ايراني افزود: مذاكرات با وزير حج عربستان به توافقاتي منجر شد كه به نسبت سال گذشته مطلوب‌تر بود و در مجموع كار‌ها زودتر آغاز شد و افرادي كه نوبت آن‌ها براي اعزام فرا رسيده بود به اين جريان اعتماد و از آن استقبال كردند و ثبت نام‌ها به موقع انجام گرفت و انصراف‌ها به نسبت سال گذشته به ندرت اتفاق افتاد.
وي با بيان اينكه افرادي نيز كه در سال گذشته به حج نرفته بودند، امسال سريع‌تر اقدام كردند و جذب كاروان‌ها شدند، تصريح كرد: در عربستان نيز كليه اقدامات لازم براي اعزام حجاج ايراني پيگيري و منازل مورد نياز براي اسكان زائران اجاره شده و علاوه بر پيش بيني حمل و نقل هوايي حجاج توسط شركت‌هاي هواپيمايي دو كشور، براي حمل و نقل بين شهري و شهري در عربستان نيز برنامه ريزي‌هايي صورت گرفته است.
ساخت آشپزخانه مركزي در مكه با ظرفيت پخت ۷۰ هزار پرس غذا در روز
نماينده، ولي فقيه در امور حج و زيارت خاطرنشان كرد: در بخش تغذيه حجاج ايراني، ساخت آشپزخانه مركزي در مكه با ظرفيت پخت ۷۰ هزار پرس غذا در روز، رو به اتمام است و تعداد باقي مانده غذا نيز در چند هتل بزرگ پخت خواهد شد كه اين تصميم با هدف ارتقاء سطح كيفيت پخت اتخاذ شده است. علاوه بر اين هيات پزشكي، پزشكان همراه كاروان‌ها را مشخص كرده و معاينات زائران انجام شده است و در مكه با راه اندازي بيمارستان به زائران خدمات ارائه خواهد كرد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر ادامه داد: در معاينات پزشكي به طور جد خواسته شده است از ورود افرادي كه توانايي جسمي لازم را ندارند و معدود افرادي كه اعتياد دارند جلوگيري شود؛ چرا كه اين گونه افراد در صورت حضور در حرمين شريفين براي خودشان، كاروان و سازمان حج مشكلاتي به وجود مي‌آورند.
وي با اشاره به آغاز مرحله دوم پرداخت هزينه‌هاي حج از سوي زائران، بيان داشت: پرداخت مرحله دوم هزينه حج زائران حج تمتع سال جاري نيز از روز سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ماه به مدت ۱۰ روز آغاز شد كه بايد نسبت به پرداخت بخش دوم هزينه سفر خود اقدام نمايند. پرداخت اين مبلغ مي‌تواند بصورت آنلاين و از طريق سامانه reserve.haj.ir انجام شود و نيازي به مراجعه مستقيم به كاروان يا شعب بانك ملي نخواهد بود.
نماينده، ولي فقيه در امور حج و زيارت درخصوص قيمت تمام شده حج امسال، تشريح كرد: در خصوص قيمت حج امسال، تمام سعي كارشناسان حج بر اين بوده كه قيمت تمام شده از زائر دريافت شود، چون حج واجب شرعي است و ما نمي‌خواهيم در حق مردم اجحاف شود. كارشناسان زيادي عملكرد حج گذشته را بررسي كردند تا قيمت تمام شده استخراج و بر آن اساس قيمت جديد تعيين شد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر با اشاره به اين مطلب كه صدور الكترونيكي ويزا‌ها در داخل كشور در سال گذشته بركاتي داشت، اذعان داشت: سال گذشته حجاج ايراني درحالي به عربستان رفتند كه سفارتخانه و كنسولگري كشورمان در عربستان تعطيل بود و به همين دليل ۱۰ نفر از كاركنان وزارت خارجه همراه كاروان‌هاي ما به حج آمدند. فعال نبودن سفارتخانه و كنسولگري عربستان در ايران هم موجب شد كه ويزا‌ها در داخل كشورمان الكترونيكي صادر شود كه اين رويه بركاتي داشت. درگذشته ما بايد تمام گذرنامه‌ها را به سفارتخانه عربستان در تهران و يا كنسولگري آن‌ها در مشهد مي‌فرستاديم كه گاهي گم مي‌شد و يا ويزا نمي‌شد، اما اكنون اين كار در سازمان حج از طريق اينترنت انجام و ويزا‌ها الكترونيكي صادر مي‌شود.
اعزم نخستين گروه زائران ايراني به مدينه منوره در ۲۵ تير ماه
وي زمان و چگونگي اعزام زائران را تشريح كرد و افزود: طبق برنامه ريزي صورت گرفته امسال بيش از ۸۵ هزار زائر در قالب حدود ۵۸۰ كاروان به مدينه منوره و مكه مكرمه اعزام خواهند شد. كاروان‌ها بر اساس دسته بندي صورت گرفته ۸۵ نفره تا ۱۶۰ نفره خواهد بود و درحال حاضر جلسات آموزشي زائران در حال برگزاري است؛ جلسات آموزشي نيز ۱۰ تا ۱۲ جلسه در نظر گرفته شده و در هر استان يك همايش آموزش متمركز هم برگزار خواهد شد. نخستين گروه زائران ايراني روز ۲۵ تير ماه به مدينه منوره اعزام خواهند شد و از اين تاريخ فرآيند اعزام زائران آغاز مي‌شود. مدت سفر هم بين ۲۸ تا حدود ۴۰ روز پيش بيني شده است. ارائه فهرست كالا‌هاي ايراني به زائران براي تهيه سوغات
سرپرست حجاج ايراني تاكيد مقام معظم رهبري بر حمايت از كالاي ايراني را يادآور شده و بيان داشت: با توجه به شعارسال و تاكيد مقام معظم رهبري بر حمايت از كالاي ايراني از اواخر سال گذشته كار گروهي براي موضوع سوغات با استفاده از توان موجود در كشور و با بهره گيري از فضاي مجازي فعال شده است. سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري با برخي شركت‌هاي فعال در فضاي مجازي دراين خصوص رايزني‌هايي انجام داده اند. رويكرد ما حمايت از كالاي با كيفيت ايراني است تا زائران بتوانند نياز خود را از بازار داخل تهيه كنند و فرصت بيشتري براي بهره بردن از معنويت سفر حج وجود داشته باشد، سفري كه ممكن است در طول عمر يك بار اتفاق بيفتد. قرار است با توجه به رايزني‌هاي صورت گرفته فهرستي از كالا‌هاي ايراني براي زائران تهيه و اطلاع رساني شود و بسته‌هاي سوغات با قيمتي مناسب و كيفيتي مطلوب در اختيار زائران قرار گيرد. تصميم‌گيري درباره عمره؛ بعد از حج ۹۷ نماينده، ولي فقيه در امور حج و زيارت در پاسخ به سوالي درباره آخرين وضعيت مذاكرات با مسئولان حج و زيارت عربستان در رابطه با از سرگيري حج عمره و حضور زائران ايراني درايام حج در عربستان، بيان كرد: ما از گذشته تاكيد داشتيم كه حج از روابط دو جانبه جداست و روندي كه درمذاكرات دو سال گذشته طي شد نشان داد كه عربستان هم اين موضوع را پذيرفته و نمي‌خواهد حج را به روابط سياسي دو كشور گره بزند. در توافق‌نامه‌اي هم كه امسال امضا شد مطالبات جمهوري اسلامي ايران مورد توجه قرار گرفت. بر اساس مفاد اين توافقنامه كه به امضاي وزير حج عربستان و رئيس سازمان حج و زيارت رسيده عربستان تضمين داده است عزت، كرامت و امنيت زائران ايراني را حفظ كند. اقدامي كه سال گذشته نيز انجام داد.
وي با تاكيد بر اين مطلب كه اميدواريم حج ۹۷ عزتمندانه و موفق برگزار شود و در اين راستا همه بايد تلاش كنند و حجاج ايراني همچون گذشته نمونه‌اي از نظم و انضباط باشند، افزود: درخصوص حج عمره چنين توافقنامه‌اي به امضا نرسيده است و، چون چنين ضمانت‌هايي وجود ندارد و زمان عمره نيز شش ماه است و در طول اين زمان ما در عربستان حضور نداريم و اگر اتفاقي رخ دهد در حج آينده تأثير دارد، لذا عمره راه اندازي نشد؛ ليكن اگر موانع برطرف شود با توجه به اينكه شمار زيادي از مردم درخواست دارند در زمينه راه اندازي عمره اقدام كنيم اميد است پس از حج بتوانيم عمره را راه اندازي كنيم.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در پايان گفت: اين موضوع در مذاكره با وزير حج عربستان نيز مطرح شد كه در صورت توافق پايدار مي‌توان عمره را براي زائران ايراني برقرار كرد. بدليل محدوديت‌هايي كه تعميرات چاه زمزم براي حضور زائران درمسجدالحرام و كنار كعبه ايجاد مي‌كرد و نبود توافق‌نامه‌اي مشابه حج با عربستان، تصميم‌گيري در اين خصوص به بعد از حج ۹۷ موكول شد. اگر حج امسال مثل سال گذشته يا حتي بهتر از آن برگزار شود و عربستان بپذيرد توافقي براي عمره امضا كند، راه اندازي عمره پس از حج در دستور كار سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري قرار خواهد گرفت.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران