حجت‌الاسلام فلاح:

پاداش این دعا معادل حج همراه با پیامبر(ص) است حجت‌الاسلام فلاح:

پاداش این دعا معادل حج همراه با پیامبر(ص) است حجت‌الاسلام فلاح:

پاداش این دعا معادل حج همراه با پیامبر(ص) است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت‌الاسلام فلاح:

پاداش این دعا معادل حج همراه با پیامبر(ص) است حجت‌الاسلام فلاح:

پاداش این دعا معادل حج همراه با پیامبر(ص) است حجت‌الاسلام فلاح:

پاداش این دعا معادل حج همراه با پیامبر(ص) است حجت‌الاسلام فلاح:

پاداش این دعا معادل حج همراه با پیامبر(ص) است حجت‌الاسلام فلاح:

پاداش این دعا معادل حج همراه با پیامبر(ص) است
حجت‌الاسلام فلاح:

پاداش این دعا معادل حج همراه با پیامبر(ص) است

مؤلف کتاب «شرح دعای افتتاح» به تشریح دعای روز ۱۱ ماه رمضان پرداخت و با اشاره به اینکه ابتدا باید مصادیق حسن و فسق را بدانیم و تلاش کنیم بر این اساس عمل کنیم، گفت: ثواب این دعا یک حج همراه با پیامبر(ص) است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت‌الاسلام سيد مجتبي فلاح، كارشناس ديني و مؤلف كتاب «شرح دعاي افتتاح» در گفت‌وگو با ايكنا؛ به تشريح دعاي روز يازدهم ماه رمضان پرداخت كه در اين دعا از خداوند مي‌خواهيم: «اللهمّ حَبّبْ اليّ فيهِ الإحْسانَ وكَرّهْ اليّ فيهِ الفُسوقَ والعِصْيانَ وحَرّمْ عليّ فيهِ السّخَطَ والنّيرانَ بِعَوْنِكَ يا غياثَ المُسْتغيثين؛ خدايا دوست گردان بمن در اين روز نيكى را و نـاپسند بدار در اين روز فسق و نافرمانى را و حرام كن بر من در آن خشم و سوزندگى را به ياريت اى دادرس داد خواهان».
وي در مقدمه سخنان خود با تأكيد بر اينكه بايد يادمان باشد كه دعاهاي ماه مبارك رمضان از جانب وجود نازنين پيامبر(ص) براي ما وارد شده است و مرحوم كفعمي در كتاب البلد الامين فصلي دارند كه اين دعاها را آنجا از پيامبر(ص) نقل كرده‌اند، گفت: در ماه شريف رمضان لحظه لحظه ما قرب به خداوند متعال است و آن به آن رابطه ما با خدا تقويت مي‌شود و اين يك فرصتي است كه بتوانيم اين ويژگي‌ها كه در اين دعاهاي شريف به ما رسيده را در خود تقويت كنيم؛ اين خصوصيات را هم از خدا بخواهيم و هم راه‌هاي تقويت آنها را نيز پيدا كنيم.
اول بدانيم احسان و فسق يعني چه
اين كارشناس ديني يكي از كاركردهاي دعاها را كاركرد تربيتي عنوان و اظهار كرد: درست است كه از خدا مي‌خواهيم كه مثلاً «احسان را نزد من محبوب كن» اما نكته‌اي كه در اين ميان به عنوان يك پيام مخفي به ما تلقين مي‌شود اين است كه در پي اين باشيم كه احسان يعني چه و آن احساني كه پيامبر(ص) مد نظرشان بوده چيست؟ و آن فسق و عصياني كه در اين دعا از خدا مي‌خواهيم كه از آن بدمان بيايد چيست؟
وي در تشريح مفهوم احسان از منظر فرهنگ اهل بيت(ع)، گفت: احسان از واژه حسن به معني نيكويي و پسنديدگي آمده است. ولي در خصوص مصاديق آن راوي خدمت حضرت امام صادق(ع) مي‌رسد و در اين خصوص سؤال مي‌كند، حضرت مي‌فرمايد: وقتي مومن كارش را نيكو انجام مي‌دهد، خداوند كار او را هفتصد برابر حسنه پاداش مي‌دهد و در ادامه استشهاد مي‌كنند به آيه ۲۶۱ سوره بقره كه خداوند مي‌فرمايد: «مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ؛ مَثَل (صدقات‏) كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى‌كنند همانند دانه‏‌اى است كه هفت خوشه بروياند كه در هر خوشه‏‌اى صد دانه باشد؛ و خداوند براى هر كس كه بخواهد (آن را) چند برابر مى‌‏كند، و خداوند گشايشگر داناست‏».
تند نماز نخوانيد، اين مي‌شود احسان و احسن
مؤلف كتاب «شرح دعاي افتتاح» ادامه داد: بعد حضرت مي‌فرمايد: كارهايتان را نيكو انجام دهيد. رواي مي‌پرسد؟ احسان يعني چه و يعني چه كه مومن بايد كارهايش را احسن انجام دهد؟ حضرت مي‌فرمايد: وقتي نماز مي‌خواني تند تند نماز نخوان ركوع و سجده‌ات را به صورت تمام و زيبا به جا بياور و در روايت ديگري وارد شده كه حداقل دو بار به جا بياور يعني حداقل يكبار بگو« سبحان ربي العظيم و بحمده» و سه بار بگو سبحان الله. و حضرت مي‌فرمايد: يادت باشد وقتي روزه مي‌گيري احسان در روزه اين است كه هر آنچه احتمال مي‌دهي روزه تو را باطل يا فاسد كند از آن دوري كن. بعضي وقت‌ها كارهايي مي‌كنيم كه از نظر فقهي روزه را باطل مي‌كند مثل خوردن و آشاميدن اما بعضي مواقع چيزي نخورده‌ايم ولي چشممان روزه نبوده، روانمان روزه نبوده و با چشممان معصيت خدا را انجام داده‌ايم كه به روزه آسيب مي‌زند.
وي افزود: اينكه در اين دعاي شريف از خدا مي‌خواهيم كه «اللهمّ حَبّبْ اليّ فيهِ الإحْسانَ» بايد اول احسان را بفهميم و دوم از خدا بخواهيم كه اين احساس نزد ما محبوب و خواستني شود. در ادامه دعا مي‌فرمايد: خدايا نزد من ناپسند كن فسوق و اعصيان را. وقتي به قرآن مراجعه كنيم مي‌بينيم كه در آيات سوم سوره مائده و ۱۲۱ سوره انعام مصداق‌هايي از فسق بيان شده است و يكسري از افراد هم در قرآن به عنوان فاسق معرفي شده‌اند مثلاً در سوره مباركه مائده آيه ۴۷ عده‌اي از افراد كه بر اساس قرآن كريم حكم نمي‌كنند و ميل خودشان را در مسائل مختلف بيان مي‌كنند نه خواست و رضايت خداوند را فاسق معرفي شده‌اند.
حجت‌الاسلام فلاح در خصوص فسق نيز گفت: ما از خدا مي‌خواهيم كه براي ما فسق را ناپسند كن به نحوي كه من از فسق بدم بيايد، اگر چنين شد و دعا در حقمان اجابت شد ما بايد بر اساس حكم خدا حكم كنيم؛ يعني بايد مصاديق فسق را بشناسيم و از آنها دوري كنيم. در روايتي از پيامبر (ص) داريم كه مي‌فرمايند: نشانه انسان فاسق چهار چيز است. لحو، لغو، عدوان و بهتان كه اگر مي‌خواهيم مشمول اين دعا باشيم بايد تك تك اين خصلت‌ها را بشناسيم.
وي با ابراز تأسف از اينكه از پاداش خواندن اين دعاهاي كوتاه غفلت مي‌كنيم و آنها را بيان نمي‌كنيم: گفت: مرحوم كفعمي در كتاب بلد الامين از وجود پيامبر(ص) نقل كرده‌اند كه هر كسي اين دعاها را بخواند، يك حج مقبول همراه پيامبر (ص) و پاداش يك عمره همراه با اهل بيت(ع) براي او نوشته مي‌شود و يادتان باشد پاداش حج همراه پيامبر معادل ۷۰ هزار حج با غير پيامبر است و هر عمره‌اي همراه با اهل بيت (ع) معادل ۷۰ هزار عمره با غير است. پس هر كسي اين دعا را بخواند و سعي كند گذاره‌هاي اين دعا در وجودش جاري شود ثواب زيادي مي‌برد.


| شناسه مطلب: 88618




دعاي ماه رمضان



نظرات کاربران