خداوند در عرفات، همه را خواهد بخشید خداوند در عرفات، همه را خواهد بخشید خداوند در عرفات، همه را خواهد بخشید بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
خداوند در عرفات، همه را خواهد بخشید خداوند در عرفات، همه را خواهد بخشید خداوند در عرفات، همه را خواهد بخشید خداوند در عرفات، همه را خواهد بخشید خداوند در عرفات، همه را خواهد بخشید

خداوند در عرفات، همه را خواهد بخشید

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد، در جمع زائران حج تمتع سال 97 استان قم گفت: بر طبق روایات، حج و عمره افرادیکه با هم قهر هستند قبول نمی‌شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، هفتمين و آخرين همايش آشنايي با اسرار و معارف حج ويژه زائران حج تمتع سال 97 استان قم با سخنراني حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد با بيان اينكه در طول زندگي هركس، نسيم هاي ويژه اي از رحمت الهي مي‌وزد گفت: يكي از اين نسيم ها، شبهاي قدر است كه بايد بيشترين بهره را ببريد.
وي افزود: يكي ديگر از اين نسيم هاي رحمت، توفيق زيارت مسجدالنبي، قبور مطهر ائمه بقيع عليهم السلام و مسجدالحرام و مشاعر است كه اين توفيق نصيب هركسي نمي شود و ممكن است در طول عمر زائر، تنها يكبار به دست بيايد پس تا فرصت هست برنامه ريزي كنيد تا بهره لازم را ببريد.
اين كارشناس علوم ديني، به حلاليت طلبيدن قبل از سفر و پاكيزه كردن روابط خود با مردم و خداوند توصيه كرد و خاطرنشان كرد: اگر يك زائر هنگام زيارت، حال دعا و گريه كردن نداشت نمي توان گفت اين باب از جانب چهارده معصوم عليهم السلام به رويش بسته شده است. اين بزرگواران اكرم الاكرمين و مهمان نواز هستند. اين مشكل مي تواند به دليل ندادن خمس يا كدورتي باشد كه ديگران از او به دل دارند و زائر قبل از سفر اين موانع را برطرف نكرده است.
وي با اشاره به حديث امام جواد عليه السلام كه فرمود من ضمانت مي كنم هركس خمس مالش را بدهد مالش زياد شود افزود: خداوند در غسل و طهارت آسان گرفته است و نبايد در اين موارد وسواس داشت ولي سعي كنيد در دادن خمس سختگير باشيد و وسواس بيشتري داشته باشيد.
حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد، ركن اساسي حج را عرفات دانست و اظهار داشت: افضل زمانها در شب، شب قدر است و در روز، روز عرفه. خداوند حتي در اين روز، مشرك و كافر و دشمن اهل بيت عليهم السلام را مي بخشد و اگر از روز عرفه به بعد، دشمنيش را ادامه نداد پاك مي شود وگرنه نه.
وي با بيان اين روايت كه امام كاظم عليه السلام در روز عرفه به ياد يكي از اصحابش، علي بن يقطين، بود و براي او دعا مي‌كرد افزود: بهترين روز، موقف عرفات است؛ چه زيباست اگر پرونده اعمال يك زائر اينقدر خوب باشد كه امام زمان (عج) در اين سرزمين به يادش باشد و براي او دعا كند.
كارشناس علوم ديني در ادامه سخنان خود، فلسفه حج را خودشكني و جدا شدن از تعلقات دنيوي معرفي كرد و اظهار داشت: همه حج پاكيزگي و سازندگي است. بايد قبل از اين سفر از ديگران حلاليت طلبيد و اگر قهر و كدورتي هست در همينجا برطرف و خود را پاك كرد.
وي با اشاره به اينكه روايات فراواني داريم كه حج و عمره افرادي كه قهر هستند قبول نمي شود افزود: روايتي از امام رضا عليه السلام است كه فرمود خداوند در شب قدر، به اندازه كل ماههاي رجب، شعبان و رمضان همه افراد را مي بخشد به غير از افراديكه با هم قهر هستند كه نه آمرزيده مي شوند نه عباداتشان قبول مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد، در پايان عرايض خود با اشاره به روايت امام حسن مجتبي عليه السلام كه فرمود: إنْ أَحْسَنَ الْحَسَنِ، الْخُلُقُ الْحَسَنُ؛ بهترين خوبيها، اخلاق نيكوست گفت: در اين سفر طوري رفتار كنيد تا در ميان ساير مسلمانان، مبادا عليه شيعه و عليه ائمه معصومين عليهم السلام تبليغ شود.
در پايان اين همايش، حجت الاسلام والمسلمين عسكري علويه، مسئول دفتر نمايندگي بعثه منطقه قم، با حضور در موزه كتب و تصاوير تاريخي سرزمين وحي، تاريخ و اماكن شهر مدينه منوره را با استفاده از ماكت اين شهر براي زائران توضيح داد.
گفتني است اين همايش، شبهاي ماه مبارك رمضان در ساختمان حوزه نمايندگي ولي فقيه شهر مقدس قم به مدت هفت شب برگزار شد.


| شناسه مطلب: 88681




قم حج تمتع فرحزاد



مطالب مرتبط

نظرات کاربران