بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیست و نهمین سالگرد رحلت امام خمینی (رض) بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیست و نهمین سالگرد رحلت امام خمینی (رض) بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیست و نهمین سالگرد رحلت امام خمینی (رض) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیست و نهمین سالگرد رحلت امام خمینی (رض) بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیست و نهمین سالگرد رحلت امام خمینی (رض) بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیست و نهمین سالگرد رحلت امام خمینی (رض) بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیست و نهمین سالگرد رحلت امام خمینی (رض) بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیست و نهمین سالگرد رحلت امام خمینی (رض)

بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیست و نهمین سالگرد رحلت امام خمینی (رض)

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم مردم در مراسم سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی(ره) تاکید کرد: سازمان انرژی اتمی سریعاً مقدمات رسیدن به ۱۹۰هزار سو را فراهم کند.

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر امروز (دوشنبه) در اجتماع پرشكوه، پرشور و پرمعناي انبوهِ بي‌شمار مردم قدرشناس در بيست‌ونهمين سالگرد عروج ملكوتي امام خميني(ره)، با تشريح خصوصيات بي‌بديل فردي و حكومتي اميرمؤمنان(ع) و شباهت‌هاي افتخارآفرين امام راحل عظيم الشأن با اين خصوصيات نصرت‌بخش و عزت‌آفرين، به تبيين هفت محور اصلي الگوي رفتاري و مديريتي خميني كبير در مواجهه با دشمنان و پيشبرد نظام اسلامي پرداختند و تأكيد كردند: بعد از امام بزرگوار، همان راه و الگو را به دقت ادامه داده و خواهيم داد و به فضل الهي و با تكيه بر ايمان، استقامت و هوشياري ملت و مسئولان، نقشه كنوني دشمن مبني بر «فشار اقتصادي، فشار رواني و فشار عملي» را نيز ناكام خواهيم گذشت.
رهبر انقلاب اسلامي در اين مراسم كه رؤساي قوا، مسئولان كشور و سفرا و نمايندگان كشورهاي خارجي نيز حضور داشتند، امام را «نماد انقلاب» خواندند و با اشاره به همزماني ايام شهادت حضرت اميرالمومنين علي(ع) با سالروز رحلت رهبر كبير انقلاب خاطرنشان كردند: شباهت هاي اين پيرو صادق و حقيقي حضرت اميرالمومنين با آن پيشواي والا و بزرگ، مايه افتخار ملت ايران و امت اسلامي است و توجه به اين شباهت ها، براي يافتن مسير صحيح و آشنايي بيشتر با امام راحل(ره) مهم و مفيد است.
ايشان مباحث مربوط به شباهتهاي امام بزرگوار با حضرت علي(ع) را در قالب سه سر فصل بيان كردند و در تشريح اولين سرفصل گفتند: در حضرت اميرالمومنين علي(ع)، دو خصوصيت به‌ظاهر متضاد وجود داشت؛ از يك طرف، «صلابت و ايستادگي و شدت» در برابر هر حركت باطل و در برابر ظالمان و طغيانگران، و از طرف ديگر، «لطافت و رقت» در مواجهه با ياد الهي و همچنين در برابر مظلومان و محرومان و مستضعفان .
رهبر انقلاب اسلامي ايستادگي حضرت علي(ع) در برابر معاويه، برخي از اصحاب قديمي و آبرومند اما دنياطلب و خوارج را نمونه هايي از صلابت آن حضرت دانستند و افزودند: از طرف ديگر اين وليّ بزرگ خدا در مقابل ايتام يا ضعفا، آن چنان از خود رقت و لطافت نشان مي داد كه انسان شگفت زده و دچار حيرت مي شود.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اينكه امام راحل نيز همين دو خصوصيت را داشتند، گفتند: امام خميني از يك طرف در مقابل رژيم منحط و طاغوتي پهلوي، آمريكا، صدام متجاوز و حتي در برابر شاگرد و يار قديمي خود كه دچار رفتار برخلاف حق شده بود، همچون صخره‌اي مستحكم و كوهي استوار ايستاد اما در برابر پيام ارادت و فداكاري يك مادر شهيد و در دفاع از مستضعفان و پابرهنگان دچار تأثر و رقت قلب مي شد.
رهبر انقلاب اسلامي در تبيين دومين فصل از ويژگي هاي شگفت‌آور اميرمؤمنان به سه خصوصيت ظاهراً ناسازگار يعني «اقتدار، مظلوميت و پيروزي نهايي» پرداختند.
ايشان با اشاره به مديريت مقتدر حضرت علي(ع) در حكومت بسيار گسترده آن حضرت افزودند: اراده پولادين، شجاعت، هنر نظامي‌گري، زبان قوي و منطق جذاب از جمله نشانه‌هاي بارز اقتدار اميرمؤمنان است.
ايشان، تهمت هاي ناجوانمردانه دشمنان و حسودان به پيشواي متقيان و رفتار زشت خواصِ دل‌به‌دنيا سپرده را از نشانه هاي مظلوميت آن حضرت خواندند و افزودند: اين فشارهاي بي‌پايان و مظلوميت عميق، بحدي بود كه آن امام صبورِ دريادل را به درد دل با چاه وامي‌داشت.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: با اين همه، پيروزي نهايي در اين مصاف طولاني و دشوار با اميرمؤمنان بوده است چرا كه امروز نام و شخصيت و سيره و عدالت خواهي ايشان در آفاق عظيم و تاريخ بشر، برجسته و درخشان است اما يادي از دشمنان او نيست.
ايشان در تشريح شباهت‌هاي پيرو صديق اميرمؤمنان يعني رهبر كبير انقلاب با اين ويژگي هاي امام علي(ع) خاطرنشان كردند: امام خميني نيز با اقتدار فوق العاده خود، يك حكومت طاغوتي و ديكتاتوري وراثتي را بعد از دو هزار سال ساقط كرد، امريكا را به شكست كشاند و هدف طراحان جنگ تحميلي يعني ريشه كن كردن انقلاب و نظام اسلامي را با قدرت ناكام گذاشت.
رهبر انقلاب افزودند: امام خميني در عين حال مانند پيشوايش مظلوم بود، و تبليغات گسترده، مستمر و اهانت بار دشمنان و رفتار برخي افراد كه از آنها توقع نمي رفت، از نشانه هاي مظلوميت رهبر كبير انقلاب بود، به‌گونه‌اي كه نشانه هاي دلتنگي را مي توان در لابلاي سخنان مستحكم و پرصلابت امام مشاهده و درك كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: امام راحل البته از ويژگي سوم اميرمؤمنان يعني پيروزي نهايي نيز برخوردار بود كه اين پيروزي در استحكام و بقا و رشد و توسعه و پيشرفت نظام اسلامي به خوبي خود را نشان مي دهد.
رهبر انقلاب خاطرنشان كردند: بسياري از آرزوهاي امام خميني در زمان حيات پر بركت ايشان محقق شد و بسياري از اين اهداف بعد از عروج ايشان تحقق يافته كه خودباوري، خودكفايي، پيشرفت علمي و فناوري، پيشرفت سياسي و توسعه نفوذ ايران در غرب آسيا و شمال افريقا از جمله آنهاست.
حضرت آيت الله خامنه اي در همين زمينه تأكيد كردند: ديگر اهداف و آرمانهاي امام عزيزمان نيز بإذن الله تحقق خواهد يافت و جمهوري اسلامي روز به روز از اعتلا و عظمت بيشتر برخوردار خواهد شد.
ايشان تحركات دشمنان را نه از سر اقتدار بلكه به علت دستپاچگي و آشفتگي دانستند و افزودند: ملت عزيز ايران بداند كه دشمن از پيشرفت و عظمت و ايستادگي او، عصبي و آشفته است و با دستپاچگي حركاتي را انجام مي دهد.
حضرت آيت الله خامنه اي سخنان خود در اجتماع عظيم مردم در سالگرد ارتحال امام خميني را با تشريح مشابهات جبهه دشمنان اميرمؤمنان با جبهه دشمنان رهبر كبير انقلاب ادامه دادند.
ايشان افزودند: پيشواي عدالت خواهان با سه جبهه رويارو بود؛ «قاسطين» يعني دشمنان بنياني و مخالفان اصل حكومت او، «ناكثين» يا همان همراهان سست‌بنياد و «مارقين» يعني كج‌فهم‌ها و انسانهاي ناداني كه سران‌شان خائن بودند اما خودشان به خيال تبعيت از قرآن در مقابل قرآن مجسم يعني اميرمؤمنان ايستادند.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: جبهه دشمنان و مخالفان امام راحل نيز تركيبي از همين سه گروه بود؛ قاسطين يعني امريكا، رژيم صهيونيستي و وابستگان داخلي آنها كه با اصل جمهوري اسلامي دشمني دارند، ناكثين يا عهدشكنان و همراهان سست‌كمربند كه به علت خواسته هاي دنيايي در مقابل امام ايستادند و مارقين كه با عدم درك موقعيت كشور و نفهميدن جبهه بندي دشمنان، حقانيت حركت امام را تشخيص ندادند.
ايشان منافقين را نمونه اي از مارقين خواندند كه به علت خيانت رؤسايشان و جهل و فريب‌خوردگي بدنه، به دشمني ناكام با امام پرداختند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به پيروزي امام خميني در مقابل اين سه جبهه افزودند: امروز هم همين سه گروه در مقابل ميراث بزرگ امام خميني يعني جمهوري اسلامي صف آرايي كرده اند، اين جبهه مختلط البته مشكلاتي به‌وجود مي آورد و حركت كشور را دشوار يا كُند مي‌كند اما در جلوگيري از پيشرفت ملت عاجز و ناتوان است.
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه به تبيين الگوي رفتاري امام(ره) در طول ده سال حضور در رأس نظام جمهوري اسلامي پرداختند و هفت شاخص اصلي اين الگوي رفتاري را بيان كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي، از «برخورد شجاعانه و فعال با دشمنان» به عنوان نخستين شاخص ياد كردند و گفتند: امام راحل در مواجهه با دشمنان هرگز منفعل نشد و همواره فعال و قدرتمند در مقابل آنها ايستاد.
«پرهيز از هيجان زدگيِ ناشي از احساسات و خالي از عقلانيت»، دومين شاخصي بود كه رهبر انقلاب به آن اشاره كردند و افزودند: تصميم هاي امام، شجاعانه و در عين حال مبتني بر محاسبات عقلاني بود.
حضرت آيت الله خامنه اي به سومين شاخص الگوي رفتاري امام اشاره كردند و گفتند: امام خميني چه در دوران مبارزات و چه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، همواره اولويت ها را رعايت مي كرد و بر موضوع اصلي متمركز مي شد و هيچگاه حواشي را وارد ميدان كار خود نمي كرد.
ايشان «اعتماد به توانايي هاي مردم و بويژه جوانان و خوش بيني به ملت ايران» و «بي اعتمادي و بدبيني به دشمن» را دو شاخص ديگر در رفتار امام برشمردند و تأكيد كردند: امام بزرگوار يك لحظه به دشمن و پيشنهادهاي آن اعتماد نكرد و دشمن را به معني واقعي كلمه، دشمن مي‌دانست.
رهبر انقلاب اسلامي، «اهتمام به همبستگي و اتحاد ملت و مردود دانستن هرگونه دو دستگي و دو قطبي سازي در ميان مردم» را از ديگر الگوهاي رفتاري امام دانستند و درخصوص هفتمين الگوي رفتاري ايشان گفتند: امام خميني به نصرت و وعده الهي، ايمان كامل داشت و معتقد بود كه اگر كار براي رضاي خدا باشد، هيچ‌گونه ضرري متوجه آن نخواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه در جمع بندي اين بحث تأكيد كردند: بعد از امام راحل، راه ايشان را دقيقاً دنبال كرده ايم و به لطف خداوند، از اين پس نيز دنبال خواهيم كرد.
ايشان افزودند: به حول و قوه الهي، ما دچار انفعال و ضعف نمي شويم و در برابر زياده خواهي و زورگويي دشمنان مي ايستيم، هيجان زده و احساسي تصميم نمي گيريم و به جاي متن، وارد حاشيه ها نمي شويم، اولويت هاي خود را به توفيق الهي تشخيص خواهيم داد، به مردم و توانايي هاي آنها بخصوص جوانان اعتماد خواهيم كرد اما به دشمن مطلقاً اعتماد نمي‌كنيم، مردم عزيزمان را از دو دستگي و دو قطبي برحذر مي داريم و به نصرت الهي اطمينان داريم و شك نداريم كه ملت ايران با اين ايمان و انگيزه و با اين اميد، قطعاً پيروز خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه سخنان خود به تشريح نقشه دشمن در مقطع فعلي پرداختند و با تأكيد بر اينكه، اين نقشه بر سه محور «فشار اقتصادي، فشار رواني و فشار عملي» و با هدف سيطره بر كشور متمركز است، گفتند: در اين طراحي، فشار اقتصادي از طريق تحريم ها و جلوگيري از همكاري اقتصادي كشورها با ايران اعمال خواهد شد.
ايشان خاطرنشان كردند: آنها بر خلاف تبليغات دروغين خود كه مي گويند هدف تحريم ها، حكومت ايران است، ملت را هدف گرفته اند تا با فشار به مردم، نظام اسلامي را به تسليم در مقابل زورگويي ها وادار كنند اما دشمنان، نه ملت ايران را شناخته اند و نه نظام اسلامي را زيرا به فضل الهي و با تلاش مسئولان و همت مردم، آنها در اين بخش از طراحي خود، بكلي ناكام خواهند ماند.
رهبر انقلاب به محور دوم نقشه دشمن يعني فشار رواني اشاره كردند و با مهم دانستن اين محور، افزودند: دشمن در اين بخش از طراحي خود درصدد است نقاط قوت نظام اسلامي و عناصر اقتدار ملي را به نقاط ضعف و چالش برانگيز تبديل كند تا ملت ايران نسبت به اين نقاط قوت بدبين و دلسرد شوند.
رهبر انقلاب اسلامي به عنوان نمونه، «پيشرفت هاي هسته اي» را يكي از نقاط قوت و افتخار فناوري و دانش كشور دانستند و گفتند: توانايي دانشمندان و متخصصان جوان كشور در توليد اورانيوم غني‌شده‌ي بيست‌درصد، در شرايطي كه طرف مقابل انواع شروط و مشكلات را براي تأمين اورانيوم بيست‌درصد جهت مصارف پزشكي مطرح كرده بود، نماد قدرت علمي و فناوري و يك نقطه قوت بزرگ ملي است كه براي كشور مايه آبرو شد.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: اكنون دشمن تلاش دارد تا با كار رواني و ريشه اي، اين نقطه قوت ملي را به مسئله اي چالش برانگيز تبديل و ملت را نسبت به آن بدبين كند.
ايشان «توانايي موشكي» را يكي ديگر از نقاط قوت و زمينه ساز «امنيت» كشور دانستند و افزودند: در دوران جنگ تحميلي به‌دليل آنكه ما سلاح دفاعي و توان موشكي نداشتيم، از شهرهاي مرزي تا تهران شبانه روز، زير آتش موشكي بودند اما اكنون با همت متخصصان جوان، ما به قدرت اول موشكي منطقه تبديل شده ايم و دشمن مي داند كه اگر يك موشك بزند، با ده موشك پاسخ خواهد گرفت. رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: دشمن با يك عمليات رواني بر روي اين نقطه قوت متمركز شده است و متأسفانه عده اي هم در داخل، با او همصدا شده اند.
حضرت آيت الله خامنه اي، «عدالت خواهي بين المللي» و حمايت از ملتهاي مظلوم را يكي ديگر از نقاط قوت جمهوري اسلامي خواندند و گفتند: در حالي‌كه حمايت از فلسطين و نيروي مقاومت در مقابل رژيم صهيونيستي و دفاع از استقلال و تماميت ارضي كشورهاي منطقه، مايه آبرو براي جمهوري اسلامي است، دشمن تلاش دارد تا آن را تحت عنوان «دخالت ايران در منطقه» به يك مسئله چالش آفرين تبديل كند.
ايشان با اشاره به همنوايي برخي عوامل داخلي با دشمن در اين خصوص، افزودند: همين عوامل كه چند سال پيش در تهران و در راهپيمايي روز قدس، شعار «نه غزه نه لبنان» سردادند، موجوداتي حقير و كمك كنندگان به جنگ رواني دشمن هستند و اين مايه سرافكندگي آنهاست.
رهبر انقلاب اسلامي به يك نمونه ديگر از عمليات رواني دشمن اشاره كردند و گفتند: بيگانگان و عده اي در داخل در تبليغات خود اينگونه وانمود مي كنند كه اگر ايران، شكل معيوبي از برجام را كه درصدد تحميل آن هستند، نپذيرد، جنگ خواهد شد، خير اين حرف دروغ است.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به برخي حرفهاي بعضي مسئولان اروپايي گفتند: به نظر مي آيد اين دولتها توقع دارند ملت ايران هم تحريم ها را تحمل كند، هم از فعاليتهاي هسته اي كه نياز قطعي آينده ايران است دست بردارد و هم محدوديتهاي تحميل شده بر ايران را ادامه دهد اما آنها بدانند كه اين خواب آشفته تعبير نخواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: ملت و دولت ايران اين را تحمل نخواهد كرد كه هم تحريم باشد هم در محدوديت و حبس هسته اي.
ايشان مسئولان سازمان انرژي هسته اي را موظف كردند به سرعت آمادگي هاي لازم را براي رسيدن به ۱۹۰ هزار سو (البته فعلاً در چارچوب برجام) فراهم آورند و مقدمات اجراي مسائلي را كه رئيس جمهور دستور داده اند از همين فردا آغاز كنند.
رهبر انقلاب اسلامي در جمع بندي مطالب مربوط به محور عمليات رواني دشمن خاطرنشان كردند: آنها تلاش دارند تا با جنگ رواني، ما از نقاط قوت و عناصر اقتدار ملي خود دست برداريم تا بيگانگان راحت تر بر كشور و ملت و سرنوشت آينده ما مسلط شوند اما ملت ايران، در مقابل اين حركت ايستاده است.
حضرت آيت الله خامنه اي فشار عملي را سومين محور نقشه جاري دشمن در مقابله با ملت بزرگ ايران برشمردند و افزودند: برنامه قطعي دشمن اين است كه با سوء استفاده از مطالبات مردمي، در كشور آشوب ايجاد كند اما سر آنها قطعاً به سنگ خواهد خورد.
رهبر انقلاب در تشريح بيشتر اين نقشه مزورانه افزودند: ممكن است در نقطه اي يا شهري، كارگران يا كسان ديگري از مردم مطالباتي داشته باشند، دشمن در اين موارد با تعداد معدودي نفوذي و افراد خبيث و اشرار، سعي مي كند اجتماع آرام مردم را به حركت ضدامنيتي و آشوبگرانه تبديل و نظام و ملت را بدنام كند.
حضرت آيت الله خامنه اي با توصيه مؤكد به مردم براي هوشياري كامل در مقابل اين نقشه دشمن تأكيد كردند: اعتقاد راسخ دارم دشمنان اين بار هم كور خوانده اند و مردم عزيز با قدرت، شهامت و هوشمندي در مقابل اين طرح و توطئه مي ايستند.
ايشان حضور مردم در صحنه را بسيار مهم خواندند و با اشاره به برگزاري مراسم روز جهاني قدس در جمعه همين هفته افزودند: به فضل الهي، و به بركت حضور پرشور مردم روز قدس امسال از سالهاي گذشته، قوي تر و پرشورتر برگزار خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين در پايان سخنانشان به زبان عربي و خطاب به جوانان غيور عرب منطقه گفتند: امروز روز عمل و اقدام شما است و بايد خود را براي پيشرفت و استقلال و آزادي كشورهايتان آماده كنيد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به خضوع و ذلت برخي دولتهاي عربي در مقابل امريكا و عدم اتخاذ موضع قوي برابر دشمن صهيونيستي، افزودند: برخي دولتهاي عربي، اكنون دشمن ملتهاي خود شده اند و در چنين شرايطي مسئوليت جوانان غيور عرب، بر هم زدن اين معادله باطل است.
ايشان با تأكيد بر اينكه آينده متعلق به جوانان است و آنان بايد با عمل و ابتكار، خود را براي آينده آماده كنند گفتند: اگر آينده به درستي ساخته شود، قطعاً همه ملتهاي مسلمان و عرب بخصوص جوانان اين كشورها، از آن بهره مند خواهند شد.
رهبر انقلاب اسلامي خطاب به جوانان كشورهاي اسلامي گفتند: از هيمنه جبهه كفر نهراسيد و به وعده نصرت الهي ايمان راسخ داشته باشيد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به در پيش بودن روز جهاني قدس تأكيد كردند: حضور در اين راهپيمايي و دفاع از مردم مقاوم و مجاهد و مظلوم فلسطين، در واقع گامي مهم در مسير ساختن آينده بهتر است.
رهبر انقلاب اسلامي در پايان براي توفيق جوانان كشورهاي اسلامي و ادامه مسير مقاومت دعا كردند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران