نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب:

حج تجلی وحدت عینی امت اسلام است نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب:

حج تجلی وحدت عینی امت اسلام است نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب:

حج تجلی وحدت عینی امت اسلام است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب:

حج تجلی وحدت عینی امت اسلام است نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب:

حج تجلی وحدت عینی امت اسلام است نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب:

حج تجلی وحدت عینی امت اسلام است نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب:

حج تجلی وحدت عینی امت اسلام است نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب:

حج تجلی وحدت عینی امت اسلام است
نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب:

حج تجلی وحدت عینی امت اسلام است

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر، حج را تجلی وحدت عینی امت اسلام دانست و اظهار داشت: حضور مسلمانان در حج، موجب آشنایی هر چه بیشتر مسلمانان و شناخت چهره به چهره نخبگان امت اسلام در مناسک ابراهیمی است، حج زبان گویای اسلام برای طرح مشکلات اسلام برای رسیدگی مصائب پیش روی است.

حجت الاسلام و المسلمين سيدجلال رضوي مهر در گفت وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج به اهميت حج از نگاه قرآن اشاره كرد و گفت: قرآن حج را از لوازم ايمان معرفي مي كند و حجاج را آبرمندان در خانه خدا مي داند.
نائب رئيس مجمع نمايندگان طلاب و فضلاي حوزه علميه قم افزود:، خداوند در آيه 97 سوره آل عمران مي فرمايند:« وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ» هر كس داخل خانه خدا شود؛ در امان خواهد بود، و براي خدا بر مردم است كه آهنگ خانه او كنند، آنها كه توانايي رفتن به سوي آن دارند. و هر كس كفر ورزد و حج را ترك كند، به خود زيان رسانده است.
نايب رئيس مجمع نمايندگان طلاب حوزه علميه قم تصريح كرد: همچنين در روايت من‏لايحضره‏الفقيه، ج 4، ص 368 داريم: «يَا عَلِيُّ تَارِكُ الْحَجِّ وَ هُوَ مُسْتَطِيعٌ كَافِرٌ يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ يَا عَلِيُّ مَنْ سَوَّفَ الْحَجَّ حَتَّى يَمُوتَ بَعَثَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَهُودِيّاً أَوْ نَصْرَانِيّا»
«اي علي، هر كس حج را عمدا ترك كند، در حالي‌كه مستطيع بوده است، كافر شده است» اي علي، هر كس حج را به تاخير بياندازد تا اين‌كه مرگ او فرا رسد و حال آن‌كه مستطيع بوده است، خداوند متعال در روز قيامت او را يهودي يا نصراني مبعوث خواهد كرد»
وي در بخش ديگري گفت: همچنين امام صادق(عليه‌السلام) فرمودند: «شخصي به ديدن رسول خدا(صلّي‌الله‌عليه‌وآله) آمد و گفت: من براي انجام حج حركت كردم، اما به مقصد نرسيدم و از اين بهره بزرگ محروم شدم، اكنون ثروت بزرگي در اختيار من است، مال خود را در چه برنامه‌اي خرج كنم تا تلافي حج شود و سودي همانند ثواب حج ببرم؟ رسول اسلام(صلّي‌الله‌عليه‌وآله) به او نگاهي كرد و فرمود : به كوه ابوقبيس بنگر، اگر اين كوه برايت طلاي سرخ شود و آن را در راه خدا خرج كني به ثواب يك حاجي نخواهي رسيد.
حجت الاسلام و المسلمين رضوي مهر با بيان اينكه يكي از واجبات اسلام حج تمتع و حضور مسلمانان در سرزمين وحي است، ادامه داد: هرگز كعبه و مدينه چون ساير زمين هاي حجاز به ملكيت در نمي آيد، مالكيت مدينه و مكه به اسلام تعلق دارد و خارج از حد و حدود و ثغور جغرافيايي مصطلح روز است، مكه و مدينه حد و مرز جغرافيايي را پذيرا نخواهد بود.
وي حج را تجلي وحدت عيني امت اسلام دانست و تصريح كرد: حضور مسلمانان در حج، موجب آشنايي هر چه بيشتر مسلمانان و شناخت چهره به چهره نخبگان امت اسلام در مناسك ابراهيمي است، حج زبان گوياي اسلام براي طرح مشكلات اسلام براي رسيدگي مصائب پيش روي است.
استاد سطح عالي حوزه علميه قم يادآور شد: بايد حج را چنان نماز با اهميت از روي صدق و صفا و جان دل حفظ كرد و خدا را بر اين موهبت عظيم شكرگزار بود. حج عظيم مي تواند موجب وسعت بخشش الطاف الهي و همه طبقات امت اسلام باشد، امروز حج ابراهيمي بايد مديريت حج جهاني داشته باشد.
وي ادامه داد: همه امت اسلام در حفظ حج ابراهيمي مسئوليت دارند، حج ابراهيمي كه سياه و سفيد، كوتاه و بلند، زن و مرد، كوچك و بزرگ از اقصي نقاط جهان را در خود جاي مي دهد بزرگترين ظرفيتي است كه بديل او بوجود نخواهد آمد و اين ظرفيت مي تواند سرنوشت ساز براي امت اسلام باشد.
نايب رئيس مجمع نمايندگان طلاب و فضلاي حوزه علميه قم تاكيد كرد: برائت از مشركين احياي ارزش هاي بود كه بعد از چندين قرن توسط امام راحل احيا گشت و حجاج ايراني امتيازي برتر به خود اختصاص دادند كه البته اين روح ايمان و سرشار شدن از لبريز فيض الهي از ارمغان هاي امام راحل است.
وي افزود: در حج ابراهيمي معني ظلم و ستم، ايثار و خدمت، غصب و غارت، هجرت و جهاد و شهادت در راه خدا تفسير مي شود در حج ابراهيمي دگرگرايي و روحيه خدمت رساني به هم نوع و هم كيش تبلور پيدا مي كند، حج ابراهيمي مناسك انس و مهرباني است، حج ابراهيمي كسب صفات انساني در مكتب محمدي است.
حجت الاسلام و المسلمين رضوي مهر خاطر نشان كرد: بايد حج ابراهيمي را از تعاملات سياسي جدا كرد و از اعمال سليقه در حج ابراهيمي برحذر داشت.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران