عضو خبرگان رهبری:

حج در اسلام عنصری کلیدی و محوری است عضو خبرگان رهبری:

حج در اسلام عنصری کلیدی و محوری است عضو خبرگان رهبری:

حج در اسلام عنصری کلیدی و محوری است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
عضو خبرگان رهبری:

حج در اسلام عنصری کلیدی و محوری است عضو خبرگان رهبری:

حج در اسلام عنصری کلیدی و محوری است عضو خبرگان رهبری:

حج در اسلام عنصری کلیدی و محوری است عضو خبرگان رهبری:

حج در اسلام عنصری کلیدی و محوری است عضو خبرگان رهبری:

حج در اسلام عنصری کلیدی و محوری است
عضو خبرگان رهبری:

حج در اسلام عنصری کلیدی و محوری است

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری، حج را در اسلام عنصر کلیدی و محوری دانست و اظهار داشت: اسلام بر روی حج در ادبیات قرآنی و نصوص دینی و سیره تاریخی ائمه اطهار سرمایه گذاری زیادی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمين احمد مبلغي، نماينده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبري در گفت وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، گفت: حج در اسلام يك عنصر كليدي و محوري است.
وي افزود: سرمايه گذاري و تمركزي كه اسلام بر روي حج داشته است در ادبيات قرآني و نصوص ديني و سيره تاريخي ائمه اطهار و قبل از آن پيامبر اسلام كاملا انعكاس برجسته و اساسي و محوري به خود گرفته است.
نماينده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبري، ادامه داد: حج كاركردهاي بسيار زيادي همچون كاركرد اجتماعي و انسجام امت، صيانت از خطرات را در درون و با خود براساس قابليت ها و مولفه هاي مختلف دارد.
وي يادآور شد: همچنين كاركرد بسيار عظيمي از حيث معنوي و عرفاني در حج وجود دارد و انسان در حج تا چند قدمي خدا مي رود گاهي برخي به شهودهاي مي رسد، احساسي كه انسان نسبت به معنويت دارد و آرامش كه از ذكر بايد نصيب انسان شود همه در حج اتفاق مي افتد.
رئيس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي گفت: به خصوص عرفات وقتي انسان پاي مي گذرد تو گويي خدا با انسان حرف مي زند، به قدري از حيث معنوي و عرفاني انسان ارتقا پيدا مي كند كه فضا را با همه تجارب كه داشته متفاوت مي بيبند.
وي يادآور شد: حج رابطه انسان با خدا را مستحكم و نزديك مي كند، رابطه انسان با انسان را مستحكم و صحيح و درست و نزديك مي كند، جاي است كه مي شود شما گوشه اي از معاد و جلوه اي از روز قيامت را ببينيد.
حجت الاسلام والمسلمين مبلغي خاطر نشان كرد: در حج، انسان مي تواند جمعي بيانديشد و جمعي فكر كند و اجتماع را لمس كند، اجتماع در حج معناي ديگري پيدا مي كند، بسياري از توفيقات و كاركردهاي مهمي در حج نهفته است كه به آن به خوبي پرداخته نمي شود.
وي افزود: حج چنان نيست كه در بستر زمان دچار فرسودگي شود كه بگوييم در گذشته بوده رسانه و ارتباطي وجود نداشته است، نه؛ حج به دليل مولفه هاي استثنايي كه دارد مي تواند در بستر زمان و زمان پيش رود و متناسب با تحولات جايگاه هاي ارتقا يافته و تاثيرات بزرگتري را در جامعه بگذارد.
نماينده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبري گفت: نمي شود حج را تصور كنيم و مقياسي را براي آن در نظر بگيريم؛ زيرا اين موهبت الهي و استثنايي است و ابعاد جدي تري پيدا مي كند.
وي افزود: حضور ايرانيان در حج بسيار مغتنم است، ايرانيان مي توانند در اين اجتماع عظيم تمرين حضور در ميان امت را داشته باشند، بايد بفهيم، بعد امت بودن حج بسيار مهم است و بايد اين نگاه را تقويت كرد و متناسب با آن جمعي بيانديشم.
رئيس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: قبل از اينكه سفر حج براي زائران شكل بگيرد بايد آن ها كار بزرگي را جهت آمادگي لازم در اين سفر معنوي فراهم كنند و دركارگاه هاي آموزشي مناسك حضور فعالي داشته باشند.
وي افزود: نبايد آموزش ها را متمركز در چند مساله بدانيم، بايد نگاهي فراتر از اين مسائل فردي داشته باشيم و به مسائلي همچون نگاه اجتماعي و نگاه جمعي، نگاه كسب معرفت و ايمان، نگاه توجه به خدا را در اين سفر داشته باشيم.
استاد سطح عالي و خارج حوزه علميه قم گفت: حج براي خدا است، زيرا خداوند در قرآن مي‌فرمايد: «وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبيلاً»(آل عمران/97) براي خداست بر مردم كه حج بروند و بسوي زيارت خانه خدا قصد كنند. بايد درس نزديك شدن به خدا را به عنوان يك بخش اساسي در آموزش هاي قبل حج داشته باشيم.
وي افزود: حج را تنها در مناسك صرف نكنيم، البته انجام مناسك ضروري است و از اصول حج است، زيرا حج از روح و جسم برخوردار است، بايد روح حج را دريابيم؛ اما نبايد آن را تنها منحصر به اعمال ظاهري و مناسك بدانيم.
رئيس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي، اظهار كرد: روح حج آميخته از ده ها مساله كلان، معنويت، عرفان؛ تقرب مسائل و منافع و مسائل بسيار اساسي است كه بايد اين موضوعات آموزش داده شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران