یادداشت/

نداشتن شناخت، بزرگترین ایراد تخریب گران فریضه حج یادداشت/

نداشتن شناخت، بزرگترین ایراد تخریب گران فریضه حج یادداشت/

نداشتن شناخت، بزرگترین ایراد تخریب گران فریضه حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یادداشت/

نداشتن شناخت، بزرگترین ایراد تخریب گران فریضه حج یادداشت/

نداشتن شناخت، بزرگترین ایراد تخریب گران فریضه حج یادداشت/

نداشتن شناخت، بزرگترین ایراد تخریب گران فریضه حج یادداشت/

نداشتن شناخت، بزرگترین ایراد تخریب گران فریضه حج یادداشت/

نداشتن شناخت، بزرگترین ایراد تخریب گران فریضه حج
یادداشت/

نداشتن شناخت، بزرگترین ایراد تخریب گران فریضه حج

بزرگترین ایراد افرادی که در جهت تخریب اعتقادات مردم و نیز ایجاد نگرانی میان آنها در فضای مجازی در طی چند سال اخیر مطلب منتشر کردند، این است که به جای مسئولان حج اظهارنظر می‌کنند در حالی که بیشتر آنها نمی‌دانند، بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت چه مسئولیت‌هایی دارد و فرایند پیچیده برگزاری مراسم سالانه حج چگونه است.

پايگاه اطلاع رسلاني حج: فريضه الهي حج هميشه در كانون توجه مردم ايران بوده و هست، اما هرازگاهي با رخ دادن اتفاقاتي همچون حادثه منا برخي افراد به زعم خود با ارائه نظرات كارشناسي مي‌خواهند براي جامعه اسلامي راه حل ارائه كنند، اما گاه نظرات آنها فقط موجب ايجاد نگراني براي مردم مي شود، هرچند در صداقت و دلسوزي برخي از افراد نمي توان شك كرد، اما بزرگترين مشكل اين افراد و نيز افرادي كه در جهت تخريب اعتقادات مردم و نيز ايجاد نگراني ميان آنها در فضاي مجازي در طي چند سال اخير مطلب منتشر كردند، اين است كه به جاي مسئولان حج اظهارنظر مي كنند در حالي كه بيشتر آنها نمي دانند، بعثه رهبري و سازمان حج و زيارت چه مسئوليتهايي دارد و فرايند پيچيده برگزاري مراسم سالانه حج چگونه است؛ در موضوع حج تمتع،عقلانيت حكم مي كند كه يك فعال رسانه اي، مسئول و يا هر فرد ديگري كه به هر دليلي اظهار نظر مي كند، در اين مسئله ديني و ملي با شناخت و انصاف سخن بگويد. بعد از حادثه منا و مسجد الحرام در سال 94، متاسفانه برخي اظهار نظرها در فضاي مجازي صورت گرفت كه نه تنها راه حلي براي مشكلات حج نداشت، بلكه موجب شد تا يك فضاي رسانه اي عليه اصل حج صورت بگيرد. برخي با اظهارنظرهاي غير كارشناسي و غير مسئولانه اعلام مي كردند كه اساسا با وجود خطرات براي جان حجاج چه نيازي است كه حج برويم؟.
سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري به دنبال پيگيري اين دو حادثه بود و سال بعد به دليل كارشكني عربستان، حجاج ايراني به حج نرفتند و اين امر موجب شد تا در فضاي مجازي هجمه بيشتري به حج صورت بگيرد و برخي اعلام كنند كه سال 96 اگر مذاكرات حج به نتيجه هم برسد، امنيت حجاج تامين نخواهد شد و حتي برخي پا را فراتر گذاشته و حجي سخت براي حجاج ايراني پيش بيني مي كردند و برخي نيز براي آنكه امنيت حجاج را شكننده توصيف كنند از هر ابزاري براي ايجاد ترس در دل مردم استفاده مي كردند.
اين اظهارنظرهاي غيرمسئولانه از سوي برخي كه هيچ شناختي از مسائل حج و مذاكرات دوجانبه ميان ايران و عربستان نداشتند، نگراني هايي درباره امنيت حجاج در جامعه ايجاد كرده بود، اما سخنان نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و رئيس سازمان حج و زيارت در ماه هاي منتهي به حج 96 كه پشتوانه نظراتشان تجربيات چندين ساله از برگزاري حج و واقعيات و تحليل همه جانبه مسائل بود، آرامش را به جامعه بازگرداند.
حجت‌الاسلام سيد علي قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در يكي از گفت و گوهاي خود كه با شبكه دو سيما در سال 96 داشت، با اشاره به برخي مطالب در فضاي مجازي در خصوص منصرف كردن مردم از رفتن به سفر حج گفت: اين گونه اقدامات پيشينه تاريخي دارد، بسياري از زائران 15 سال است در نوبت سفر حج هستند و بيشتر آنان اولين بار است كه مي‌خواهند به بيت الله الحرام سفر كنند.
وي افزود: اگر چه ما با عربستان در خصوص برخي مسائل مشكلاتي داريم اما همه اينها مربوط به حوزه سياسي است، در‌حالي‌كه در چند سال گذشته با سعودي‌ها توافق كرده‌ايم كه موضوع حج را از مسائل سياسي جدا كنيم و سعودي‌ها اين مسائل را در حج دخالت ندهند و سعودي‌ها تعهد داده‌اند كه حرمت و عزت حجاج ايراني را حفظ و نياز‌هاي زائران ايراني را برطرف كنند.
يكي از اظهارنظرها در فضاي مجازي اين نكته بود كه در خطبه هاي نماز جمعه مكه و مدينه عليه شيعيان مطالب مختلفي گفته مي‌شود. حجت الاسلام قاضي عسكر در رابطه با اين مسئله نيز در سال 96 گفت: خطبه‌هاي نماز جمعه مكه و مدينه را در شش ماه گذشته بررسي كرديم و متوجه شديم حتي يك جمله عليه شيعيان در اين خطبه‌ها مطرح نشده است و آنچه در فضاي مجازي در اين باره منتشر مي‌شود، دروغي بزرگ است.
متاسفانه در فضاي مجازي مطالب نادرستي منتشر مي شد كه جامعه و بيش از 80 هزار حاجي را نگران كنند، اما سخنان حجت الاسلام قاضي عسكر و نيز رئيس سازمان حج و زيارت كه بيشترين شناخت را از مسائل حج داشتند، آرامش را به حجاج بازگردانيد و موجب شد همه ظرفيت هاي كاروان هاي حج در سال 96 تكميل شود و دروغ ها و فضاسازي هاي فضاي مجازي درباره حج نتواند حجاج را از اين فريضه واجب منصرف كند.
خوشبختانه حج سال 96 با پيگيريهاي بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت به خوبي و در كمال آرامش برگزار شد و اين امر پاياني بر شبهه افكني‌هاي برخي در فضاي مجازي و فضاي رسانه اي در سال 96 شد؛ هرچند آنها در آينده نيز تلاش مي كنند نگراني هايي درباره امنيت حجاج در جامعه ايجاد كنند اما مردم نشان داده اند كه حج براي آنها به عنوان يك واجب ديني مطرح است و با اعتقادي كه به مسئولان حج دارند، به شبهه افكنان توجه نخواهند كرد.
در سال جاري از 26 تيرماه اعزام بيش از 80 هزار حاجي به سرزمين وحي آغاز مي شود، موضوع امنيت مسئله اصلي براي مسئولان بعثه مقام معظم رهبري و حج و زيارت است و براي رسيدن به اين هدف از ماه هاي گذشته با مسئولان عربستان رايزني و گفت و گو داشته اند و مردم نيز در سال جاري با اعتمادي كه به مسئولان دارند، به جوسازي تخريب گران حج توجه نخواهند داشت.
در رابطه با موضوع شبهه افكني در فضاي مجازي عليه حج حجت الاسلام والمسلمين علي محمدي، رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه مي‌گويد: اصل اينكه ملت مسلمان ايران و حجاج بايد در اين برنامه حضور داشته باشند، يك اصل مسلم است و نسبت به اين موضوع مقام معظم رهبري و دولت هميشه تأكيد داشته و دارند و ملت نيز به همين صورت است و فضاسازي رسانه اي برخي افراد نمي‌تواند خللي در عزم مردم براي عزيمت به حج داشته باشد.
در اين رابطه حجت الاسلام و المسلمين محمد تقي پور محمدي، عضو مجلس خبرگان رهبري هم با اشاره به موضع گيري برخي افراد عليه اصل حج مي گويد: كساني كه گاهي در فضاي مجازي عليه اصل حج موضع گيري مي كنند، اعتقادي به احكام ديني از جمله حج ندارند.
لاله افتخاري نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي هم معتقد است، متاسفانه برخي در فضاي مجازي با اظهارنظرهاي خود به اصل حج هجمه وارد كردند، بايد در برابر اين اظهارنظرهاي مغرضانه، خصايص و بركات حج را بازگو كرد، البته عشق و علاقه مردم به انجام اين عبادت معنوي وصف ناپذير است و امنيت حجاج هميشه مدنظر مسئولان است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران