جمیله حمدانیه جمیله حمدانیه جمیله حمدانیه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
جمیله حمدانیه جمیله حمدانیه جمیله حمدانیه جمیله حمدانیه جمیله حمدانیه

جمیله حمدانیه

از خاندان شیعی آل حمدان و بانی اقداماتی در موسم حج جمیله، دختر ناصرالدوله ابی‌محمد حسن ابن حمدان، از امرای موصل است.[1] نام مادرش را فاطمه، دختر احمد کردی، ثبت کرده‌اند.[2] آل حمدان خاندانی عرب‌تبار، از قبیله تغلب و شیعه‌مذهب، بو

از خاندان شيعي
آل حمدان و باني اقداماتي در موسم حج

جميله، دختر ناصرالدوله ابي‌محمد حسن ابن حمدان، از امراي موصل است.[1] نام مادرش را فاطمه، دختر احمد كردي، ثبت كرده‌اند.[2]
آل حمدان خانداني عرب‌تبار، از قبيله تغلب
و شيعه‌مذهب، بودند كه در اواخر قرن سوم هجري، نخست دولتي به مركزيت موصل
و پس از آن امارتي در حلب تأسيس كردند كه حدود يك قرن دوام آورد.[3]
مطابق گزارشي، آنان از ثروتمندترين فرمانروايان مسلمان بودند.[4]

جميله را به زهد، عبادت و نيز جمال و كرم و عقل ستوده‌اند.[5] از زندگي وي، جز
سفر حج و انفاقات گسترده وي، اطلاعي در دست نيست. او در سال 366ق. همراه برادرانش، ابراهيم و هبة الله (امير حران از سوي سيف‌الدوله حمداني)[6]، به سفر حج رفت و حج او در تجمل و كارهاي خير، ضرب‌المثل شد[7] و به عنوان «عام جميله» مشهور گرديد.[8] بر اساس گزارشي، سفر او از بغداد، در قالب كارواني كه 400 زن كجاوه‌نشين و آراسته به زر و زيور داشت، انجام شد؛ به گونه‌اي كه كجاوه او براي ديگران قابل شناسايي نبود.[9] در گزارش اغراق‌آميزي، كاروان او ده هزار شتر داشت
و 1000 زن همراه او بود.[10]

اقدامات جميله در مكه را چنين برشمرده‌اند: نثار ده هزار دينار به كعبه به محض مشاهده بيت الله الحرام[11]، آزادي 300 غلام و 200 كنيز[12]، پذيرايي از اهل موسم با شربت سويق طبرزد (انگور) و يخ[13]، تقسيم 20،000 دينار ميان مجاوران مكه، توزيع البسه به تعداد 50،000[14]، دادن خلعت به مردم به مبلغ 50،000 دينار و رفع نيازهاي ساكنان آن شهر و به عقد هم در آوردن دختران و پسران علوي در مكه.[15]

انفاق و صرف اموال او را از كارهاي زبيده خاتون (همسر هارون الرشيد) نيز بيشتر دانسته‌اند.[16] به نقلي، جميله پس از درگذشت يكي از برادرانش در مسير حج، به‌اندازه خونبهايش صدقه داد.[17]

برخي هدف جميله از اين همه بذل و بخشش را تقويت ارتباط دولت شيعي آل حمدان با امارت تازه‌تأسيس اشراف (سادات حسني) در مكه دانسته‌اند.[18] (← اشراف حسني) از سوي ديگر شايد بتوان اقدامات او را نوعي قدرت‌نمايي نسبت به دولت آل بويه (حك:322-448ق.) كه رقيب حمدانيان بودند، محسوب كرد. از سفر جميله به مدينه و اقداماتش در اين شهر اطلاعي در دست نيست.

جميله در نينوا (شهري در شمال عراق) بر تل توبه (جايگاه توبه قوم يونس) مسجد و خانه‌هايي براي زائران آن ساخت و موقوفاتي براي آن‌ها اختصاص داد.[19] سرانجام جميله، در سال 369ق.، پس از كشته شدن برادرش، ابوتغلب، توسط بنوعقيل، به موصل منتقل، و پس از آن نزد عضدالدوله ديلمي (از امراي آل بويه) در بغداد فرستاده، و به دستور او، جميله در حجره‌اي محبوس شد.[20] به نقلي، وي ازدواج نكرده بود و عضدالدوله از وي خواستگاري كرد؛ اما نپذيرفت. از اين رو جميله را در دجله غرق ساخت. اما برخي گويند جميله خود اقدام به غرق خويشتن كرد.[21] برخي محققان، زمان درگذشت وي را حدود سال 373ق. دانسته‌اند.[22]

… منابع

اتحاف الوري: عمر بن محمد بن فهد (م.885ق.)، به كوشش عبدالكريم، مكه، جامعة ام القري، 1408ق؛ احسن التقاسيم في معرفة الاقاليم: محمد بن احمد المقدسي (م.380ق.)، قاهره، مكتبة مدبولي، 1411ق؛ الاعلام: خير‌الدين بن محمود الزركلي (م.1396ق.)، بيروت، دار العلم للملايين، 1989م؛ اعيان الشيعه: سيد محسن الامين (م.1371ق.)، به كوشش سيد حسن الامين، بيروت، دار التعارف، 1403ق؛ البداية و النهاية في التاريخ: اسماعيل بن عمر بن كثير (700-774ق.)، بيروت، مكتبة المعارف، 1411ق؛ تاريخ الاسلام و وفيات المشاهير و الاعلام: شمس‌الدين محمد ابن احمد الذهبي (م.748ق.)، به كوشش عمر عبدالسلام، بيروت، دار الكتاب العربي، 1410ق؛ تاريخ مكه: دراسات في السياسة و العلم و الاجتماع و العمران: احمد السباعي (م.1404ق.)، مكه، مطبوعات نادي مكة الثقافي، 1404ق؛ تجارب الامم: ابوعلي احمد ابن محمد مسكويه (م.421ق.)، به كوشش ابوالقاسم امامي، تهران، سروش، 1379ش؛ تحصيل المرام في اخبار البيت الحرام و المشاعر العظام و مكه و الحرم و ولاتها الفخام: محمد بن احمد الصباغ (م.1321ق.)، به كوشش عبدالملك بن عبدالله بن دهيش، مكه، مكتبة الاسدي، 1424ق؛ التذكرة الحمدونيه: محمد بن حمدون (م.562ق.)، بيروت، دار صادر، 1417ق؛ سلسله‌هاي اسلامي جديد راهنماي گاهشماري و تبارشناسي: كليفور داد موند باسورث، ترجمه بدره‌اي، تهران، باستان شناسي اسلام و ايران، 1381ش؛ سير اعلام النبلاء: شمس‌الدين محمد بن احمد الذهبي (م.748ق.)، به كوشش گروهي از محققان، بيروت، الرساله، 1413ق؛ شذرات الذهب في اخبار من ذهب: عبدالحي بن عماد (م.1089ق.)، به كوشش عبدالقادر الارنووط، بيروت، دار ابن كثير، 1406ق؛ شفاء الغرام باخبار البلد الحرام: محمد بن احمد التقي الفاسي (م.832ق.)، به كوشش گروهي از علما، بيروت، دار الكتب العلميه، 1421ق؛ صورة الارض: محمد بن حوقل النصيبي (م.367ق.)، بيروت، دار صادر، 1938م؛ العقد الثمين في تاريخ البلد الامين: محمد بن احمد التقي الفاسي (م.832ق.) به كوشش محمد عبدالقادرعطا، بيروت، دار الكتب العلميه، 1419ق؛ الكامل في التاريخ: علي بن محمد بن الاثير (555-630ق.)، بيروت، دار صادر، 1385ق؛ منائح الكرم في اخبار مكة و البيت و ولاة الحرم: علي بن تاج‌الدين السنجاري (م.1125ق.)، تحقيق جميل عبدالله محمد المصري، مكه، جامعة ام القري، 1419ق؛ المنتظم في تاريخ الملوك و الامم: عبدالرحمن ابن علي ابن الجوزي (م.597ق.)، به كوشش محمد عبدالقادر عطا و مصطفي عبدالقادر عطا و نعيم زرزور، بيروت، دار الكتب العلميه، 1412ق؛ النجوم الزاهره في ملوك مصر و القاهره: ابن تغري بردي الاتابكي (م.874ق.)، قاهره، وزاره الثقافه و الارشاد القومي، الهيئه المصريه العامه، 1391ق.

سيد محمود ساماني

 


[1]. الكامل في التاريخ، ج8، ص700.

[2]. تجارب الامم، ج6، ص294.

[3]. نك: سلسله‌هاي اسلامي، ص176-177.

[4]. صورة الارض، ج1، ص214-215.

[5]. نك: الاعلام، ج2، ص139؛ اعيان الشيعه، ج4، ص222.

[6]. العقد الثمين، ج1، ص340؛ النجوم الزاهره، ج4، ص126.

[7]. تاريخ الاسلام، ج26، ص264؛ البداية و النهايه، ج11، ص287؛ النجوم الزاهره، ج4، ص126.

[8]. اعيان الشيعه، ج4، ص223.

[9]. المنتظم، ج14، ص248؛ البداية و النهايه، ج11، ص287؛
العقد الثمين، ج1، ص340.

[10]. منائح الكرم، ج2، ص403.

[11]. النجوم الزاهره، ج4، ص126؛ شذرات الذهب، ج4، ص351؛ تحصيل المرام، ج2، ص821.

[12]. تاريخ الاسلام، ج26، ص264؛ التذكرة الحمدونيه، ج2، ص108.

[13]. النجوم الزاهره، ج4، ص126.

[14]. تاريخ الاسلام، ج26، ص264؛ اتحاف الوري، ج2،
ص414-415.

[15]. شفاء الغرام، ج2، ص266؛ منائح الكرم، ج2، ص403؛ تحصيل المرام، ج2، ص821.

[16]. اتحاف الوري، ج2، ص415.

[17]. المنتظم، ج14، ص248؛ تاريخ الاسلام، ج26، ص264؛ اتحاف الوري، ج2، ص415.

[18]. شفاء الغرام، ج2، ص266-267؛ تاريخ مكه، ص196.

[19]. احسن التقاسيم، ص146.

[20]. الكامل في التاريخ، ج8، ص700.

[21]. تاريخ الاسلام، ج26، ص264-265؛ الاعلام، ج2، ص139.

[22]. اعيان الشيعه، ج4، ص223. 


| شناسه مطلب: 86902




جميله حمدانيه



نظرات کاربران