چاه اَنّاء چاه اَنّاء چاه اَنّاء بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چاه اَنّاء چاه اَنّاء چاه اَنّاء چاه اَنّاء چاه اَنّاء

چاه اَنّاء

از چاه‌های کمتر شناخته شده مدینه چاه اناء در منطقه عوالی مدینه، در پایین حره بنی‌قریظه٭، واقع شده، و به بنی‌قریظه تعلق داشته است.[1] احتمالاً موقعیت جغرافیایی این چاه در محل مسجد بنی‌قریظه بوده است.[2] اما تاریخ حفر و حفرکُننده آن،

از چاه‌هاي كمتر شناخته شده مدينه

چاه اناء در منطقه عوالي مدينه، در پايين حره بني‌قريظه٭، واقع شده، و به بني‌قريظه تعلق داشته است.[1] احتمالاً موقعيت جغرافيايي اين چاه در محل مسجد بني‌قريظه بوده است.[2] اما تاريخ حفر و حفركُننده آن، نامشخص است. عبارت‌هاي مختلفي مانند اَنّا، اُنّا يا اَنّا با الف كوتاه و بلند، به صورت مشدد يا غير مشدد از واژه اناء ضبط كرده‌اند.[3] برخي صورت ابا، اني و ابي را هم آورده‌اند؛ از جمله ياقوت حموي (م.626ق.) در ترجيح شكل اَبّا، وجود چند رود و چشمه همنام در كوفه و جاهاي ديگر را مورد استناد قرار داده است.[4] بجاوي هم صورت اَبّا را قول اصلي و اَنّا را به قولي ناشناخته نسبت داده است.[5] برخي از نحويان بر آنند كه اين واژه را بايد به صورت اَنَّي بخوانند.[6]

بر اساس گزارش‌هاي منابع متعدد كه عمدتاً از ابن اسحاق گرفته شده[7]، پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) بعد از پايان غزوه خندق٭، آماده مقابله با پيمان‌شكنان بني‌قريظه شد[8] و در سر چاه اناء منزل كرد.[9] حضرت فرمان داد خيمه‌گاهي سر چاه اناء نصب كنند و در آن‌جا به استراحت پرداخت و از آب آن نوشيد، وضو گرفت و در مصلايي مهيا شده، نماز خواند و مركبش را بر درختي، در زمينِ متعلق به مريم بنت عثمان، بست.[10] برخي اتراق پيامبر(صلي الله عليه و آله) بر سر چاه انا را براي پيوستن مردم به ايشان در اين محاصره دانسته‌اند.[11] گزارش‌هاي ديگر بيانگر اين است كه چاه انا و محل برپايي خيمه پيامبر(صلي الله عليه و آله) نزديك قلعه‌ها و منازل بني‌قريظه بوده و با توجه بيشتر، صداي افراد داخل قلعه شنيده مي‌شده است.[12] گفته شده بني‌قريظه چاه‌هاي مختلفي داشته كه يكي از آن‌ها چاه انا بوده است.[13] در صورتي كه پاره‌اي از سيره‌نگاران، مانند ابن سيدالناس (م.734ق.)، هنگام سخن از محاصره بني‌قريظه، تنها از خيمه زدن پيامبر(صلي الله عليه و آله) سر يكي از چاه‌هاي بني‌قريظه، بدون نام بردن از
چاه اناء، ياد كرده‌اند.[14]

به هر روي، اطلاعات ما از چاه اناء بسيار محدود است و تنها در رخداد محاصره بني‌قريظه از آن نام برده‌اند و درباره وضع چاه، انهدام‌ها و بازسازي‌هاي احتمالي بعدي چيزي گزارش نشده است. همچنين برخي از معاصران، درباره موقعيت كنوني چاه، اظهار بي‌اطلاعي كرده و تنها احتمال داده‌اند كه موقعيت چاه نزديك مسجد بني‌قريظه باشد.[15] برخي هم اين احتمال را كه چاه نام ديگري داشته و فراموش شده، بعيد ندانسته‌اند.[16]

… منابع

الاصابة في تمييز الصحابه: ابن حجر العسقلاني (773-852ق.)، به كوشش علي محمد معوض و عادل احمد عبدالموجود، بيروت، دار الكتب العلميه، 1415ق؛ الامكنة و المياه و الجبال و الآثار: نصر بن عبدالرحمن الاسكندري (م.561ق.)، رياض، مركز الملك فيصل للبحوث و الدراسات الاسلاميه، 1425ق؛ البداية و النهاية في التاريخ: اسماعيل بن عمر بن كثير (700-774ق.)، بيروت، مكتبة المعارف، 1411ق؛ تاريخ الطبري (تاريخ الامم و الملوك): محمد بن جرير الطبري (224-310ق.)، تحقيق محمد ابوالفضل ابراهيم، بيروت، دار احياء التراث العربي؛ تاريخ معالم المدينة المنورة قديماً و حدينا: احمد ياسين الخياري (م.1380ق.)، رياض، مكتبه الملك فهد، 1419ق؛ حجاز در صدر اسلام: صالح احمد العلي، ترجمه عبدالمحمد آيتي، تهران، مشعر، 1375ش؛ سبل الهدي و الرشاد في سيرة خير العباد: محمد بن يوسف الشمس الشامي (م.942ق.)، به كوشش عادل احمد عبدالموجود و علي محمد معوض، بيروت، دار الكتب العلميه، 1414ق؛ السيرة النبويه: عبدالملك بن هشام (م.218ق.)، تحقيق مصطفي السقاء و عبدالحفيظ شبلي و ابراهيم الابياري، بيروت، دار المعرفه، بي‌تا؛ عيون الاثر في فنون المغازي و الشمائل و السير (السيرة النبويه): فتح‌الدين محمد بن سيد الناس (م.734ق.)، به كوشش ابراهيم محمد رمضان، بيروت، دار القلم، 1414ق؛ مرآة الحرمين: ابراهيم رفعت باشا (م.1353ق.)، قم، المطبعة العلميه، 1344ق؛ مراصد الاطلاع علي اسماء الامكنه و البقاع و هو مختصر معجم البلدان لياقوت: صفي‌الدين عبدالمومن بن عبدالحق (م.739ق.)، به كوشش علي محمد البجاوي، بيروت، دار الجيل، 1412ق؛ المعالم الاثيره: محمد محمد حسن شراب، بيروت، دار القلم، 1411ق؛ معجم البلدان: ياقوت بن عبدالله الحموي (م.626ق.)، بيروت، دار صادر، 1995م؛ موسوعة العتبات المقدسه: جعفر الخليلي، بيروت، الاعلمي، 1407ق؛
وفاء الوفاء باخبار دار المصطفي: علي بن
عبدالله السمهودي (م.911ق.)، به كوشش محمد محيي‌الدين عبدالحميد، بيروت، دار الكتب العلميه، 2006م.

علي احمدي ميرآقا

 
[1]. السيرة النبويه، ج2، ص234؛ معجم البلدان، ج1، ص298-299؛ معالم الاثيره، ص33.

[2]. تاريخ معالم المدينه، ص277.

[3]. سبل الهدي، ج7، ص222؛ وفاء الوفاء، ج3، ص124؛ معالم الاثيره، ص33.

[4]. معجم البلدان، ج1، ص59.

[5]. مراصد الاطلاع، ج1، ص7.

[6]. السيرة النبويه، ج2، ص234-235؛ معجم البلدان، ج1، ص298؛ موسوعة العتبات المقدسه، ج3، ص69.

[7]. السيرة النبويه، ج2، ص234؛ تاريخ الطبري، ج2،
ص581-582.

[8]. تاريخ الطبري، ج2، ص586؛ البداية و النهايه، ج4، ص121.

[9]. الامكنة و المياه، ج1، ص52.

[10]. سبل الهدي، ج7، ص222-223؛ وفاء الوفاء، ج3، ص124؛ تاريخ معالم المدينه، ص277.

[11]. معجم البلدان، ج1، ص298-299.

[12]. السيرة النبويه، ج2، ص234-235؛ سبل الهدي، ج5، ص6.

[13]. حجاز در صدر اسلام، ص390.

[14]. عيون الاثر، ج2، ص101.

[15]. تاريخ معالم المدينه، ص277.

[16]. مرآة الحرمين، ج1، ص428.


| شناسه مطلب: 86913




چاه اَنّاء



نظرات کاربران