حِجر اسماعیل حِجر اسماعیل حِجر اسماعیل بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حِجر اسماعیل حِجر اسماعیل حِجر اسماعیل حِجر اسماعیل حِجر اسماعیل

حِجر اسماعیل

مدفن حضرت اسماعیل(علیه السلام) در جوار کعبه حِجر اسماعیل بر محوطه نیم‌دایره‌ای شکل، در جهت شمال غربی کعبه، روبه‌روی ناودان کعبه اطلاق می‌شود.[1] این محوطه با دیواری به ارتفاع 32/1 متر و پهنای 52/1 متر مشخص شده است. فاصله دیوار یاد ش

مدفن حضرت اسماعيل(عليه السلام) در جوار كعبه

حِجر اسماعيل بر محوطه نيم‌دايره‌اي شكل، در جهت شمال غربي كعبه، روبه‌روي ناودان كعبه اطلاق مي‌شود.[1] اين محوطه با ديواري به ارتفاع 32/1 متر و پهناي 52/1 متر مشخص شده است. فاصله ديوار ياد شده از ناودان طلا، حدود 8/6 متر است و محدوده‌اي به طول 44/8 متر ميان ركن عراقي و شامي (غربي) را دربرگرفته است.[2] (تصوير شماره 26)

بر اساس روايت‌هاي ديني، تاريخچه ايجاد حجر، به زمان ساخت كعبه به دست حضرت ابراهيم(عليه السلام) برمي‌گردد. نقل‌هاي متفاوت و گاه ناهمگوني درباره سبب ساخت حجر وجود دارد. برخي از گزارش‌ها از پناه گرفتن اسماعيل(عليه السلام) از آفتاب سوزان در اين قسمت خبر داده[3]، و شايد در همين راستا حجر را خانه وي معرفي مي‌كنند.[4] اين در حالي است كه برخي از روايت‌ها ساخت اوليه حجر را به حضرت ابراهيم(عليه السلام) و با هدف محافظت از گوسفندان اسماعيل(عليه السلام) بيان كرده‌اند.[5]

روايت‌هاي اسلامي، از تدفين برخي از انبياي الهي در حجر، بدون اشاره به نام ايشان، خبر داده‌اند. بر اساس اين گزارش‌ها جنازه اسماعيل، مادرش هاجر و برخي از دختران وي، در اين مكان دفن شده‌اند.[6]

حجر همواره مورد توجه مكيان بوده و خبرهايي از جلوس عبدالمطلب در حجر[7]، نزاع‌هاي لفظي ميان پيامبر(صلي الله عليه و آله) و مشركان قريش در اين مكان[8]، و نيز اجتماع آنان براي تصميم­گيري بر ترور آن حضرت[9] وجود دارد. تعدد رؤياهاي منتسب به بزرگاني همچون عبدالمطلب[10]، و پيامبر[11] نشان از مناسب بودن اين مكان براي استراحت پس از انجام عبادت دارد.

گزارش‌هاي مربوط به تعيين حجر، به عنوان نقطه آغازين معراج پيامبر(صلي الله عليه و آله)[12]، برگزاري برخي از سخنراني‌هاي آن حضرت[13]، حضور ائمه شيعه در مناسبت‌هاي مختلف، و دعا و مناجات ايشان در اين مكان[14]، نشان از مكانت فوق­العاده حجر نزد بزرگان دين دارد.

برخي با استناد به حديثي منسوب به پيامبر(صلي الله عليه و آله) خطاب به عايشه[15]، بر اين باورند كه قسمتي از حجر كنوني اسماعيل، جزو كعبه بوده كه به جهت ناتواني مالي قريش، در بازسازي كعبه در سال پنجم پيش از بعثت، در حجر داخل شده[16] و حتي نامگذاري حجر
را متناسب با سنگچين مشخص‌كننده قسمت باقي مانده از كعبه و منع افراد از ورود
به آن دانسته‌اند.[17]

عبدالله بن زبير در سال64ق. در بازسازي كعبه، قسمت ياد شده را به كعبه ملحق كرد. ولي حجاج بن يوسف، پس از كسب اجازه از عبدالملك بن مروان (حك:65-86ق.) در سال 74ق. بناي كعبه را به شكل قبلي آن بازگرداند.[18] مساحت حجر، از آن زمان تاكنون، بدون تغيير مانده است.

منابع از سنگفرش حجر به سال 140ق. به فرمان منصور عباسي (حك:136-158ق.)[19] و بازسازي آن به سال 164ق. به دستور مهدي عباسي (حك: 158-169ق.)[20] خبر داده‌اند. بازسازي‌هاي ديگري در سال‌هاي 1040، 1260 و1283ق.، در دوره سلاطين عثماني، انجام شد.[21]

در سال 852ق.، سلطان چقمق چركسي (حك:842-857ق.) براي اولين بار جامه‌اي براي پوشاندن حجر اسماعيل(عليه السلام)، به همراه جامه كعبه، ارسال كرد كه در سال بعد مورد استفاده قرار گرفت.[22]

كيفيت طواف و همچنين خواندن نمازهاي واجب و مستحب در حجر، مورد اختلاف فقهاي شيعه و سني قرار گرفته و ريشه اين اختلاف، به تفاوت ديدگاه ايشان در احتساب يا عدم احتساب حجر، به عنوان بخشي از كعبه است.[23]

علماي اماميه، به اتفاق آراء، حجر را داخل در طواف قرار داده و در صورت ورود به حجر در حال طواف، حكم به اعاده آن داده‌اند.[24] فقهاي اهل سنت نيز طواف را در بيرون حجر جايز دانسته‌اند و تنها ابوحنيفه ورود به آن را مخل طواف نمي‌داند.[25]

… منابع

اخبار مكة و ما جاء فيها من الآثار: محمد بن عبدالله الازرقي (م.248ق.)، به كوشش رشدي الصالح ملحس، بيروت، دار الاندلس، 1416ق؛ الاعلاق النفيسه: احمد بن عمر بن رسته (قرن3ق.)، بيروت، دار صادر، 1892م؛ الام: محمد بن ادريس الشافعي (م.204ق.)، بيروت، دار الفكر، 1403ق؛ بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار: محمد
باقر المجلسي (1037-1110ق.)، تصحيح محمدباقر بهبودي و سيد ابراهيم ميانجي و سيد محمدمهدي موسوي خرسان، بيروت، دار احياء التراث العربي و مؤسسة الوفاء، 1403ق؛ البداية و النهاية في التاريخ: اسماعيل بن عمر بن كثير (700-774ق.)، به كوشش علي شيري، بيروت، دار احياء التراث العربي، 1408ق؛ بصائر الدرجات في علوم آل محمد: محمد بن الحسن الصفار (م.290ق.)، به كوشش محسن كوچه باغي تبريزي، تهران، اعلمي، 1404ق؛ التاريخ القويم لمكة و بيت الله الكريم: محمد طاهر الكردي، تصحيح عبدالملك بن عبدالله بن دهيش، بيروت، دار خضر، 1420ق؛ تاريخ و آثار اسلامي مكه و مدينه: اصغر قائدان، تهران، مشعر، 1386ش؛ تفسير العياشي: محمد بن مسعود العياشي (م.320ق.)، تحقيق رسولي محلاتي، تهران، مكتبة العلمية الاسلاميه، 1380ق؛ تفسير القمي: علي بن ابراهيم قمي (م.307ق.)، به كوشش سيد طيب موسوي جزائري، قم، دار الكتاب، 1404ق؛ حجر اسماعيل: محمد امين پور اميني، تهران، مشعر، 1388ش؛ الخلاف في الاحكام: محمد بن حسن الطوسي (385-460ق.)، قم، دفتر انتشارات اسلامي، 1407ق؛ سعد السعود للنفوس، سيد بن طاوس (589-664ق.)، قم، شريف رضي، 1363ش؛ السيرة النبويه: عبدالملك بن هشام (م.8- 213ق.)، تحقيق محمد محي‌الدين عبدالحميد، قاهره، مكتبة محمد علي صبيح، 1383ق؛ صحيح ابن خزيمه: محمد بن خزيمه (م.311ق.)، تحقيق محمد مصطفي الاعظمي، بيروت، المكتب الاسلامي، 1424ق؛ صحيح مسلم بشرح النووي (المنهاج في شرح صحيح مسلم بن الحجاج): يحيي بن شرف النووي (631-676ق.)، بيروت، دار احياء التراث العربي؛ الطبقات الكبري: محمد بن سعد (م.230ق.)، بيروت، دار الصادر، 1409ق؛ الغيبه: محمد بن حسن الطوسي (385-460ق.)، به كوشش عباد الله تهراني و علي احمد ناصح، قم، انتشارات المعارف الاسلاميه، 1411ق؛ الكافي: محمد بن يعقوب كليني (م.329ق.)، به كوشش علي‌اكبر غفاري، تهران، دار الكتب الاسلاميه، 1375ش؛ مجمع الفائدة و البرهان في شرح ارشاد الاذهان: مقدس اردبيلي احمد بن محمد (م.993ق.)، به كوشش مجتبي عراقي و حسين يزدي و علي پناه اشتهاردي (1296-1387ش.)، قم، دفتر انتشارات اسلامي، 1403ق؛ مرآة الحرمين: ابراهيم رفعت پاشا (م.1353ق.)، تهران، انتشارات مشعر؛ معجم البلدان: ياقوت بن عبدالله الحموي (م.626ق.)، بيروت، دار احياء التراث العربي، 1399ق؛ المغازي: محمد بن عمر الواقدي (م.207ق.)، به كوشش مارسدن جونس، بيروت، مؤسسة الاعلمي، 1409ق؛ المناقب: موفق بن احمد خوارزمي (484-568ق.)، به كوشش مالك محمودي، قم، دفتر انتشارات اسلامي، 1411ق؛ منائح الكرم في اخبار مكه و البيت و ولاه الحرم: علي بن تاج‌الدين السنجاري (م.1125ق.)، تحقيق جميل عبدالله محمد المصري، مكه، جامعة ام القري، 1419ق؛ ميقات حج (فصلنامه): تهران، حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت؛ الهداية علي مذهب الامام احمد: ابوالخطاب الكلوذاني، تحقيق عبداللطيف هميم و ماهر ياسين الفحل، مؤسسة غراس، 1425ق؛ وسائل الشيعه (تفصيل وسائل الشيعة الي تحصيل مسائل الشريعه): محمد بن الحسن الحر العاملي (1033-1104ق.)، به كوشش عبدالرحيم رباني شيرازي، بيروت، دار احياء التراث العربي، 1403ق.

ابوالفضل رباني

 
[1]. التاريخ القويم، ج2، ص569.

[2]. مرآة الحرمين، ج1، ص266؛ التاريخ القويم، ج2، ص576.

[3]. تاريخ و آثار اسلامي مكه و مدينه، ص117.

[4]. الكافي، ج4، ص210.

[5]. اخبار مكه، ج1، ص64-65؛ وسائل الشيعه، ج13، ص355.

[6]. الكافي، ج4، ص210؛ السيرة النبويه، ج1، ص5.

[7]. الطبقات الكبري، ج1، ص82.

[8]. السيرة النبويه، ج1، ص289-290.

[9]. المغازي، ج1، ص125.

[10]. السيرة النبويه، ج1، ص142؛ البداية و النهايه، ج2، ص244.

[11]. سعد السعود، ص100؛ بحار الانوار، ج18، ص317.

[12]. سعد السعود، ص100؛ بحار الانوار، ج18، ص317.

[13] تفسير القمي، ج1، ص379.

[14]. تفسير العياشي، ج2، ص337؛ الغيبه، ص259؛ بصائر الدرجات، ص373.

[15]. صحيح ابن خزيمه، ج2، ص1413؛ صحيح مسلم، ج2، ص968.

[16]. التاريخ القويم، ج2، ص573.

[17]. معجم البلدان، ج2، ص221.

[18]. الاعلاق النفيسه، ص30؛ اخبار مكه، ج1، ص214.

[19]. اخبار مكه، ج1، ص313؛ منائح الكرم، ج2، ص92.

[20]. اخبار مكه، ج1، ص313-314؛ التاريخ القويم، ج2، ص579.

[21]. التاريخ القويم، ج2، ص579.

[22]. التاريخ القويم، ج2، ص578.

[23]. نك: حجر اسماعيل، ص42-61؛ نك: ميقات الحج، ج8، ص111، «حجر اسماعيل».

[24]. الخلاف، ج2، ص324؛ مجمع الفائدة و البرهان، ج7، ص79.

[25]. الام، ج2، ص193؛ الهدايه، ص190. 


| شناسه مطلب: 86985




حِجر اسماعيل



نظرات کاربران