ابوالمعالی جوینی ابوالمعالی جوینی ابوالمعالی جوینی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ابوالمعالی جوینی ابوالمعالی جوینی ابوالمعالی جوینی ابوالمعالی جوینی ابوالمعالی جوینی

ابوالمعالی جوینی

از پیشوایان و دانشوران بزرگ شافعی، معروف به امام الحرمین   عبدالملک بن عبدالله ابوالمعالی ملقب به ضیاء الدین، از پیشوایان و دانشوران بزرگ شافعی با مسلک اعتقادی اشعری بود.[1] سال ولادت او را 417ق.[2] یا 419ق.[3] در جُوین سبزوار از نواحی نیشابور

از پيشوايان و دانشوران بزرگ شافعي، معروف به امام الحرمين

 

عبدالملك بن عبدالله ابوالمعالي ملقب به ضياء الدين، از پيشوايان و دانشوران بزرگ شافعي با مسلك اعتقادي اشعري
بود.[1] سال ولادت او را 417ق.[2] يا 419ق.[3] در جُوين سبزوار از نواحي نيشابور قديم دانسته‌اند.[4] پدرش ابومحمد جويني نيز از دانشوران بزرگ مذهب شافعي و در تفسير، اصول و ادب چيره‌دست بود.[5] پدرش در تربيت او بسيار دقت داشت و به مادر او كه كنيز بود، سفارش كرد كه جز خودش كسي او را شير ندهد.[6] ابوالمعالي علوم حديث و فقه را از پدرش فراگرفت و سپس نزد قاضي حسين و ابوالقاسم اسكافي[7] دانش آموخت و پيش از رسيدن به 20 سالگي، صاحب كرسي تدريس پدر شد.[8] او هنگام درگذشت پدرش 20 ساله بود.[9] از آن پس به بغداد عزيمت كرد و ديگر بار به نيشابور بازگشت.

 

پس از اجراي فرمان سلطان طُغْرل سلجوقي براي لعن شيعيان و اشعريان و شافعيان بر منابر شهرها كه به تحريك وزيرش عميد الملك كُنُدري حنفي مذهب صورت گرفت، ابوالمعالي همراه دانشمندان شهرهاي مختلف از جمله ابوالقاسم قُشَيْري، خراسان را معترضانه ترك كرد و به مكه و مدينه رفت و آن‌گاه كنار خانه خدا ساكن شد. او به مدت چهار سال در مكه كرسي تدريس و فتوا برپا كرد. در اين مدت به مدينه نيز رفت و آمد داشت و از همين رو امام الحرمين* خوانده شد[10].

 

با روي كار آمدن آلب ارسلان و وزيرش نظام الملك شافعي مذهب، در سال 456ق. لعن اشعريان و شافعيان ممنوع شد و دانشمندان معترض با احترام به خراسان بازگشتند[11] كه از جمله آنان ابوالمعالي جويني بود. نظام الملك مدرسه نظاميه نيشابور را براي تدريس او بنا نهاد و اموري چون امامت جمعه و رياست اوقاف و زعامت مذهب شافعي و خطابه و وعظ را به وي سپرد. او به مدت 30 سال بدون رقيب عهده‌دار آن امور بود.[12]

 

ابوالمعالي در نقل حديث، از پدر و نيز استادش ابونعيم اصفهاني (م.460ق.) اجازه داشت.[13] برخي او را به ضعف در حديث متهم كرده‌اند.[14] در مجلس درس او حدود 300 فقيه شركت داشتند.[15] از شاگردان نام‌آور او ابوحامد غزالي (م.505ق.)، كيا الهراسي شافعي (م.504ق.) صاحب كتاب احكام القرآن و حاكم عمر النوقاني (م.548ق.) را مي‌توان نام برد.[16]

 

ابوالمعالي در علوم مختلف از جمله اصول، فقه، كلام و ادب تبحر داشت و مناظره‌هايي معروف از او نقل شده است.[17] در علم كلام، آراي مخالف اجماع مسلمانان از او نقل شده است.[18] ابن جوزي كه خود از فرقه اهل حديث و مخالف كلام است، سخناني را با محتواي پشيماني از پرداختن به علم كلام از او نقل كرده است.[19] ابوالمعالي افزون بر توانايي در خطابه و وعظ و ادب[20]، در فنون مختلف تأليفاتي داشته است، از جمله: اصول الدين، البرهان في اصول الفقه، تلخيص التقريب، الارشاد، العقيدة النظاميه، غياث الامم، مدارك العقول و النهايه.[21]

 

ابوالمعالي به سال 478ق. در 57 سالگي در شهر نيشابور درگذشت.[22] او را در منزلش به خاك سپردند و پس از دو سال پيكرش را به قبرستان حسين، قبرستان خاندان طاهري، در نيشابور، كنار مقبره پدرش انتقال دادند. در روز مرگ او نيشابور غرق عزا شد و بازار و كلاس‌هاي درس تعطيل گشت. شاگردانش كه حدود 400 نفر بودند، پس از مرگ او، قلم و دوات و منبر وي را در مسجد جامع شهر به نشانه بي‌همتايي او شكستند و تا يك ‌سال برايش عزاداري كردند.[23] در رثاي وي، او را به «خورشيد مشرق» تشبيه كردند.[24]

 

منابع

الاعلام: الزركلي (م.1396ق.)، بيروت، دار العلم للملايين، 1997م؛ الانساب: عبدالكريم السمعاني (م.562ق.)، به كوشش عبدالرحمن بن يحيي، حيدرآباد، دائرة المعارف العثمانيه، 1382ق؛ البداية و النهايه: ابن كثير (م.774ق.)، بيروت، دار الفكر، 1407ق؛ تاريخ الاسلام و وفيات المشاهير: الذهبي (م.748ق.)، به كوشش عمر عبدالسلام، بيروت، دار الكتاب العربي، 1410ق؛ ذيل تاريخ بغداد: ابن النجار البغدادي (م.643ق.)، به كوشش مصطفي عبدالقادر، بيروت، دار الكتب العلميه، 1417ق؛ سير اعلام النبلاء: الذهبي (م.748ق.)، به كوشش گروهي از محققان، بيروت، الرساله، 1413ق؛ شذرات الذهب: عبدالحي بن عماد (م.1089ق.)، به كوشش الارنؤوط، بيروت، دار ابن كثير، 1406ق؛ طبقات الشافعية الكبري: تاج‌ الدين السبكي (م.771ق.)، به كوشش الطناحي و عبدالفتاح، هجر للطباعة و النشر، 1413ق؛ الكامل في التاريخ: ابن اثير علي بن محمد الجزري (م.630ق.)، بيروت، دار صادر، 1385ق؛ الكني و الالقاب: شيخ عباس القمي (م.1359ق.)، تهران، مكتبة الصدر، 1368ش؛ معجم البلدان: ياقوت الحموي (م.626ق.)، بيروت، دار صادر، 1995م؛ المنتظم: ابن جوزي (م.597ق.)، به كوشش نعيم زرزور، بيروت، دار الكتاب العلميه، 1412ق؛ الوافي بالوفيات: الصفدي (م.764ق.)، به كوشش الارنؤوط و تركي مصطفي، بيروت، دار احياء التراث العربي، 1420ق؛ وفيات الاعيان: ابن خلكان (م.681ق.)، به كوشش احسان عباس، بيروت، دار صادر؛ الوفيات: ابوالعباس احمد بن علي بن الخطيب (م.809ق.)، به كوشش عادل نويهض، بيروت، دار الاقامة الجديده، 1978م.

 

منصور رمضان‌خاني

 

 
[1]. الانساب، ج3، ص430؛ وفيات الاعيان، ج3، ص168؛ الوافي بالوفيات، ج19، ص116.

[2]. ذيل تاريخ بغداد، ج1، ص47.

[3]. الوافي بالوفيات، ج6، ص250.

[4]. المنتظم، ج16، ص244.

[5]. المنتظم، ج16، ص245؛ معجم البلدان، ج2، ص193؛ سير اعلام النبلاء، ج18، ص469.

[6]. طبقات الشافعيه، ج5، ص168؛ البداية و النهايه، ج12، ص128.

[7]. وفيات الاعيان، ج2، ص168.

[8]. المنتظم، ج16، ص245.

[9]. سير اعلام النبلاء، ج18، ص469؛ الوافي بالوفيات، ج19، ص116؛ الوفيات، ص258.

[10]. الكامل، ج10، ص33؛ وفيات الاعيان، ج3، ص169؛ الاعلام، ج4، ص160.

[11]. الكامل، ج10، ص209؛ تاريخ الاسلام، ج30، ص285.

[12]. وفيات الاعيان، ج3، ص168؛ سير اعلام النبلاء، ج18، ص470؛ تاريخ الاسلام، ج32، ص230-231.

[13]. تاريخ الاسلام، ج32، ص231-232؛ الوافي بالوفيات، ج19، ص117؛ الكني و الالقاب، ج2، ص55.

[14]. الوافي بالوفيات، ج19، ص117.

[15]. وفيات الاعيان، ج3، ص168؛ الوافي بالوفيات، ج19، ص117-118؛ البداية و النهايه، ج12، ص128.

[16]. الوفيات، ص258؛ شذرات الذهب، ج6، ص56.

[17]. سير اعلام النبلاء، ج18، ص470؛ البداية و النهايه، ج12، ص128؛ الوافي بالوفيات، ج19، ص117.

[18]. المنتظم، ج16، ص246؛ الوافي بالوفيات، ج19، ص117.

[19]. المنتظم، ج16، ص246.

[20]. طبقات الشافعيه، ج5، ص176.

[21]. ذيل تاريخ بغداد، ج1، ص44؛ البداية و النهايه، ج12، ص128؛ شذرات الذهب، ج5، ص340.

[22]. الانساب، ج3، ص431؛ وفيات الاعيان، ج3، ص169؛ الوافي بالوفيات، ج19، ص116.

[23]. تاريخ الاسلام، ج32، ص238؛ وفيات الاعيان، ج3، ص170؛ الوافي بالوفيات، ج19، ص116.

[24]. ذيل تاريخ بغداد، ج1، ص47؛ الوافي بالوفيات، ج19، ص118.

 




نظرات کاربران