ابوقُبَیس، کوه ابوقُبَیس، کوه ابوقُبَیس، کوه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ابوقُبَیس، کوه ابوقُبَیس، کوه ابوقُبَیس، کوه ابوقُبَیس، کوه ابوقُبَیس، کوه

ابوقُبَیس، کوه

 کوه مقدس مشرف بر مسجدالحرام   کوه ابوقبیس در شمال ‌شرقی مسجدالحرام و مشرف بر آن است[1] و شعب ابی‌طالب از آن‌جا آغاز می‌شود.  ارتفاع آن را از سطح دریا 420 متر و از سطح دامنه 120 متر دانسته‌اند.[2] به گفته ناصر

 كوه مقدس مشرف بر مسجدالحرام

 

كوه ابوقبيس در شمال ‌شرقي مسجدالحرام و مشرف بر آن است[1] و شعب ابي‌طالب از آن‌جا آغاز مي‌شود.  ارتفاع آن را از سطح دريا 420 متر و از سطح دامنه 120 متر دانسته‌اند.[2] به گفته ناصرخسرو، اين كوه گنبدي شكل بوده است[3]؛ ولي امروزه آن را تراشيده‌اند. ابوقبيس را نخستين[4] و برترين[5] كوه زمين خوانده‌اند.

 

نام اين كوه برگرفته از اسم شخصي از قبيله مَذْحِج[6] يا اِياد[7] است كه براي نخستين بار بر دامنه آن خانه‌اي ساخت.[8] به گفته برخي چون ابوقبيس بن شالح از قبيله جُرهُم بر اثر اختلاف با خويشاوندان خود به اين كوه پناه برد و ديگر خبري از او بازنيامد، آن كوه به اين نام شهره شد.[9] برخي نيز با توجه به مناسبت معنايي ابوقبيس با «قَبَس» (قطعه‌اي از آتش) گفته‌اند كه حضرت آدم(عليه السلام) از اين كوه آتش برگرفت.[10] نام‌هاي ابوقابوس و شيخ الجبال نيز بر ابوقبيس اطلاق شده است.[11]

 

در فضيلت اين كوه آورده‌اند كه چون حجرالاسود از بهشت فرود آمد، در اين كوه به وديعت گذاشته شد. سپس ابراهيم آن را در ساخت كعبه به كار برد.[12] در طوفان نوح نيز حجرالاسود در اين كوه به امانت نهاده شد. در دوران جاهليت اين كوه را «امين» مي‌خواندند.[13] نيز آن را محل استجابت دعا دانسته[14] و گفته‌اند كه يكي از شش كوهي است كه سنگ‌هاي كعبه از آن فراهم شده است.[15]

 

ابوقبيس كوهي مقدس و پيش و پس از اسلام، محترم بوده است. ابراهيم(عليه السلام) بر اين كوه مي‌ايستاد و مردم را به انجام مناسك حج فرامي‌خواند.[16] بر پايه گزارشي، در يكي از سال‌هاي پيش از هجرت، پيامبر با معجزه خويش ماه را دو نيم كرد؛ نيمي از آن بر كوه قعيقعان و نيم ديگر بر فراز كوه ابوقبيس بود.[17] گفته‌اند كه قبر آدم، شيث بن آدم و حوا همسر آدم در غار كنز اين كوه واقع شده است.[18] اِشراف اين كوه بر مسجدالحرام موجب مي‌شد تا گاه براي آگاه‌كردن مكيان از فراز اين كوه به آنان خطاب كنند. از فرياد دادخواهي مردي زبيدي كه به حلف الفضول* انجاميد[19] و نيز دعوت عمومي پيامبر از قريش براي پذيرش اسلام، بر فراز همين كوه خبر داده‌اند.[20]

 

در سده‌هاي نخستين اسلامي، بر فراز اين كوه، مسجد ابراهيم[21] را ساختند كه بعدها به مسجد بلال شهرت يافت.[22] اين مسجد يا منسوب به ابراهيم خليل[23] بوده يا ابراهيم قبيسي[24] يا تاجري هندي كه در سال 1275ق. آن را بنا نهاده است.[25] از ديگر بناهاي بر فراز اين كوه، مي‌توان به مسجد شق ‌القمر، كاروانسراي ملا محمد يزدي[26] و مأذنه‌اي اشاره كرد كه به دست عبدالله بن مالك خزاعي در زمان هارون الرشيد عباسي ساخته شد.[27] در سال‌هاي اخير، بخشي گسترده از روي كوه مسطح گشته و بر آن، كاخ و مهمانسراي حكومتي ساخته شده است.[28]

 

منابع

اخبار مكه: الازرقي (م.248ق.)، به كوشش رشدي الصالح، مكه، مكتبة الثقافه، 1415ق؛ اخبار مكه: الفاكهي (م.279ق.)، به كوشش عبدالملك، بيروت، دار خضر، 1414ق؛ امتاع الاسماع: المقريزي (م.845ق.)، به كوشش محمد عبدالحميد، بيروت، دار الكتب العلميه، 1420ق؛ بحار الانوار: المجلسي (م.1110ق.)، بيروت، دار احياء التراث العربي، 1403ق؛ البداية و النهايه: ابن كثير (م.774ق.)، بيروت، مكتبة المعارف؛ تاريخ اليعقوبي: احمد بن يعقوب (م.292ق.)، بيروت، دار صادر، 1415ق؛ تاريخ و آثار اسلامي مكه مكرمه و مدينه منوره: اصغر قائدان، تهران، مشعر، 1386ش؛ تحصيل المرام: محمد بن احمد (م.1321ق.)، به كوشش عبدالملك دهيش، مكه، 1424ق؛ التنبيه و الاشراف: المسعودي (م.345ق.)، بيروت، دار صعب؛ الجبال و الامكنة و المياه: زمخشري (م.538ق.)، به كوشش احمد عبدالتواب، قاهره، دار الفضيله، 1319ق؛ الروض الانف: السهيلي (م.581ق.)، به كوشش عبدالرحمن، بيروت، دار احياء التراث العربي، 1412ق؛ سبل الهدي: محمد بن يوسف الصالحي (م.942ق.)، به كوشش عادل احمد و علي محمد، بيروت، دار الكتب العلميه، 1414ق؛ سرزمين يادها و نشانه‌ها: محمد فرقاني، تهران، مشعر، 1381ش؛ سفرنامه ناصر خسرو: ناصر خسرو (م.481ق.)، تهران، زوار، 1381ش؛ السير و المغازي: ابن اسحاق (م.151ق.)، به كوشش محمد حميد الله، معهد الدراسات و الابحاث؛ السيرة النبويه: ابن هشام (م.8-213ق.)، به كوشش السقاء و ديگران، بيروت، المكتبة العلميه؛ شفاء الغرام: محمد الفأسي (م.832ق.)، به كوشش مصطفي محمد، مكه، النهضة الحديثه، 1999م؛ قاموس الحرمين: محمد رضا النعيمي، قم، مشعر، 1418ق؛ مراصد الاطلاع: صفي الدين عبدالمؤمن بغدادي (م.739ق.)، بيروت، دار الجيل، 1412ق؛ معجم البلدان: ياقوت الحموي (م.626ق.)، بيروت، دار صادر، 1995م؛ المنمق: ابن حبيب (م.245ق.)، به كوشش احمد فاروق، بيروت، عالم الكتاب، 1405ق؛ موسوعة مكة المكرمة و المدينة المنوره: احمد زكي يماني، مؤسسة الفرقان، 1429ق.

 

مسلم ناصري

 

 
[1]. معجم البلدان، ج1، ص80؛ مراصد الاطلاع، ج3، ص1066.

[2]. تاريخ و آثار اسلامي مكه، ص95.

[3]. سفرنامه ناصر خسرو، ص119.

[4]. اخبار مكه، ازرقي، ج1، ص32.

[5]. شفاء الغرام، ج1، ص525.

[6]. الجبال و الامكنه، ص27.

[7]. اخبار مكه، ازرقي، ج2، ص267.

[8]. اخبار مكه، ازرقي، ج2، ص265، 267؛ معجم البلدان، ج1، ص80؛ الجبال و الامكنه، ص27.

[9]. الروض الانف، ج3، ص90.

[10]. شفاء الغرام، ج1، ص50.

[11]. شفاء الغرام، ج1، ص50.

[12]. تاريخ يعقوبي، ج1، ص26-27.

[13]. اخبارمكه، ازرقي، ج2، ص265-266؛ معجم البلدان، ج1، ص80.

[14]. شفاء الغرام، ج1، ص524.

[15]. شفاء الغرام، ج1، ص179.

[16]. السير و المغازي، ج2، ص72؛ اخبار مكه، ازرقي، ج2، ص203؛ بحار الانوار، ج12، ص91.

[17]. السيرة النبويه، ج2، ص116-117.

[18]. شفاء الغرام، ج1، ص519-520.

[19]. المنمق، ص52؛ التنبيه و الاشراف، ص179؛ البداية و النهايه، ج2، ص291.

[20]. امتاع الاسماع، ج3، ص219؛ سبل الهدي، ج2، ص343.

[21]. اخبار مكه، ازرقي، ج2، ص202.

[22]. قاموس الحرمين، ص205.

[23]. اخبار مكه، ازرقي، ج2، ص202.

[24]. اخبار مكه، ازرقي، ج2، ص202.

[25]. تحصيل المرام، ج1، ص502-503.

[26]. موسوعة مكة المكرمه، ج1، ص551.

[27]. اخبار مكه، فاكهي، ج3، ص87؛ موسوعة مكة المكرمه، ج1، ص551.

[28]. سرزمين يادها و نشانه‌ها، ص89.

 




نظرات کاربران